Levente Kovacs
Honnan inspirálódjunk a sörreklámunkhoz?
Updated: Jan 11, 2022
Megélénkült a hazai sörpiac; a Borsodi, az Arany Ászok és a Soproni egyaránt előrukkolt egy-egy opusszal. Reklámtörténeti figyelmünket az Arany Ászok filmje ragadta meg leginkább. A klasszikus sörreklámok karaktereit felvonultató, az alkotók által “zsánerparódiaként” titulált alkotás sok forrásból inspirálódhatott.
"Úri melóstársaim, felkészültetek a rohamra?"
Nézzük meg kicsit közelebbről, honnan jöhettek az ötletek.
Az alapot egy igazi klasszikus adhatta: a Carlton Draught "Big Ad" címet viselő – valóban önironikus, expressis verbis reklámparódiája. Amiben a reklámfilm “nagyságával”, és e nagyság eladásösztönző hatásával poénkodnak az idétlen kóristák a Carmina Burana dallamára. Megvan hát az Arany Ászok tömege, a rohanás.
"Ez egy drága reklám."
A Strongbow reklámja a sörtársadalom reprezentatív tagjait sorakoztatja fel. A humornak itt is lényegi szerepe van. Gyönyörű, ahogy a főhős megszólítja a különböző melósokat (“And you, little dish-fitter…) Munkások tömege, kipipálva.
"Eljött a mi időnk!"
A kalandfilmes jellegről a Dos Equis gondoskodott; Frankó kapitány karaktere kétségtelenül kölcsönzött néhány vonást a Világ legérdekesebb emberétől. Szakáll, arisztokrata vadászgúnya, reprezentatív fogyasztói bázis – rendben.
Az ember, aki "oroszul beszéli a franciát".
Így búcsúzik a Világ legérdekesebb embere a világtól.
Legyünk őszinték: Frankó kapitány legnagyobb inspirációja talán nem is a sör, mint inkább a tonik világa felől érkezhetett. Commander Whitehead – mellesleg: a Schweppes amerikai vállalatának igazgatója – annak idején, az 50-es évek derekától kölcsönözte arcát a márkához jó egy évtizeden át. Csodák csodája, Frankó kapitány a kelletténél jobban emlékeztet "Fehérfej" kapitányra.
Mi a fene úszik ebben?
"Mindjárt indulok a sörgyár ostromára."
A fentiekből is látható, hogy 4-5 reklámfilmből és néhány sajtóhirdetésből már mi magunk is könnyedén összehegeszthetünk egy újabb reklámtörténeti remekművet.
Egyvalamire érdemes figyelnünk: a humort ne felejtsük ki a végtermékből.