• Levente Kovacs

Boldog szülinapot, Arnold bácsi!

Updated: Feb 13

Mai fejjel nehéz megérteni, hogy Arnold Schwarzenegger, ez a néhány napja 70. életévét betöltött joviális öregúr, mit is adott számunkra – egy ország számára – a 80-as években. Pedig annak idején ő volt a tökös-férfiasság egyik legfőbb referenciapontja. Mi több, a Conan-Terminátor-Predátor fémjelezte erőtérben szocializálódott egy generáció, amelynek tagjai számára egy új példaképet, gyökeresen újfajta mentalitást közvetített “az osztrák tölgy” férfiasan tökéletes alakja. Tény és való, hogy

Schwarzenegger átbrandingelte számunkra a világot.

Félig brand, félig ember: Schwarzenegger.

A rendszerváltozás (néven aposztrofált jelenség) hajnalán Arnold Schwarzenegger volt a legnagyobb “ideológiai salesperson” széles e hazában. Egy átalakulóban lévő ország számára adta el az új világ értékrendjét: az erőt, az elszántságot, az akaratot. A testépítésben manifesztálódó narcizmus diadalát. Hogy egyszerre legyünk “barbárok”, “pusztítók”, “kommandósok”, “terminátorok” és “ragadozók” – ki merre fordul, aszerint. Hogy legyünk érzéketlenek és kegyetlenek, akiknek a szempillája se rezdül, ha meg kéne húzni a ravaszt. Arnold megtanított rá, hogy létezik tricepszünk, deltaizmunk; hogy érdemes gyúrni járjunk, és utána kidülleszteni a mellkasunkat. (Ha nem járunk, akkor pláne.) Tőle tudjuk, hogy igenis lehet "kúl" dolog akcentussal beszélni az angolt, szivart pöfékelni és éjszaka napszemüveget hordani. Hogy egyszemélyes hadseregként bátran álljunk ki a világ armadájával szemben – bárhogyan, bármilyen formában is támadjon ellenünk.

Schwarzenegger filmjei lényegében másfél órás reklámszpotok, melyek az akciózást, a bicepszből vezérelt hősiességet, a militáns patriotizmust értékesítik jó érzékkel. Limitált színészi képességei ellenére ugyanakkor a vígjáték műfajában is otthonosan mozgott.

A reklámokban viszont képes volt igazán hülyét is csinálni magából.

Arnold bácsi reklámszereplése talán épp ezért még üdítőbben hat, mint filmes ténykedése. (Ebből két dolog következik: 1.) van az a pénz, amiért az ember hülyét csinál magából; 2.) van az a státusz, amikor az imázsunkat már nem tudjuk nagyon elbaltázni.)

Bemelegítésképp kezdjük néhány japán szösszenettel. Igen, ez az a szigetvilág, ahová előszeretettel ruccannak át Hollywood sztárjai, hogy egy idióta termék kedvéért, egy idióta dramaturgiában, idiótaként viselkedjenek – viszonylag sok pénzért.

A japán nyelvben van is erre egy találó kifejezés: “japander”.

Schwarzenegger például a következő felejthetetlen reklámokban japanderkedett:

Tésztaság fél egészség.

Ezt magyarázza meg valaki.

"Ebbe még Bruce haveromat is berántottam..."

Az ezredforduló utáni években aztán kicsit módosított a röppályán. A "Join Arnold" kampányt ennek szellemében nem lehetett elhülyéskedni; Kalifornia kormányzójaként decensnek és hitelesnek kellett látszani. De hát mégiscsak színész az ember. Ment neki. Nem is olyan rosszul: 2003-2011-ig igazgatta a napfényes Kaliforniát.

Kalifornia kormányzójának szerepében: Arnold Schwarzenegger.

Buzgó hivatali munkarendje mellett arra is volt ideje, hogy a turisztikai hivatal által készített kampányban népszerűsítse az ő Kaliforniáját – igaz, számos celebritással együtt –, és arra buzdítsa (főleg) a brit turistákat, hogy jöjjenek, sátorozzanak náluk.

Itthon Kaliforniában tutira otthon vagy.

Ugyanezzel a promócióval egyébként japán célközönségét is betámadja (bár a spotban végül utószinkronizálják; úgy tűnik, a japanderkedés óta eltelt években megkopott a kiejtése):

Ich bin ein Japender.

A politikusi évek lezártával Arnold bátyánk teljes mellszélességgel a hülyeségbe veti magát:

Beszélő szurikáta? Egy reklámban?

A BudLight számára készített kampányban Björn Borgnak öltözött ping-pong bajnokként bénázik egy bizarr kalandokkal tarkított éjszaka végső szereplőjeként. (2014-ben Cannes-ban ezt egy oroszlánnal is díjazták díjazták.)

Szerva itt, csere ott.

Schwarzeneggernek a realestate.com ausztrál spotjaiban sikerül a legjobban feltekernie az idiotizmus potméterét.

Ehhez nem csinál mást, mint szimplán hozza a retaldáltat.

Bájosan összetéveszti Ausztráliát – Ausztriával. És figyelmezteti személyi asszisztensét, hogy figyeljen oda jobban a kiejtésére. És persze s sok minden mást is benéz – de jól áll neki. Hiába, még mindig ő játszotta a Terminátort.

Ki mondja, hogy Sydney nem Ausztriában van?

Legfrissebb reklámos szereplésével viszont ismét visszatér a gyökerekhez: igaz, csupán a virtuális térben, a Mobile Strike játék számára készített kampányban idézi fel százszor megidézett mondatait. Suszter, kaptafa.

Osztrák ököl, vasököl.

Csak tudnám, hányszor fogok még visszajönni.

Őszinték leszünk: kedveljük Arnold bácsit.

És bár nem tudtunk (valószínűleg: nem is fogunk soha) olyan remek szelfiket készíteni vele, mint azt tette Vajna Tímea, megengedjük magunknak a feltételezést: Arnold Schwarzenegger szelfi nélkül is jóval közelebb áll hozzánk, mint azt elsőre gondolnánk.

#Schwarzenegger

© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.