© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.

  • Levente Kovacs

Bernbach cédulája


Ebben a különös „szakmában”, amely hemzseg a szakértőktől (mindentudó marketingvezetők, valóságtól elrugaszkodott, bornírt stratégák, saját zsenialitásuktól kába kreatívok, okostojás accountok, tájékozatlan szakújságírók, reklámipari boldogok és boldogtalanok – hát itt vagytok mind!), nos, ebben a szakmában az arrogancia és az önteltség a mindennapok része.

Ezen szakértők ugyanis meggyőződéssel vallják: ők, bizony, tudnak mindent. Ismerik a piacot, a márkát, a célcsoportot; kész megoldásuk van a problémára, és ez csak és kizárólag az ő saját, különbejáratú megoldásuk lehet. Más alternatíva számukra nem létezik.

A reklámszakma fejlődésének legfőbb kerékkötői épp az ilyen szakértők.

Akik magukat tévedhetetlennek tartják. Akik vakon hiszik: náluk a bölcsek köve. Az ő figyelmükbe ajánljuk a reklámos legenda, William Bernbach példáját, akinek belső zsebében mindig ott lapult egy papírdarabka, rajta egy szimpla mondat: „Maybe he's right.” [Lehet, hogy neki van igaza.] Mármint: a tárgyalópartnerének, a vitapartnerének, a kollégájának, a házmesterének. Bárki is volt az, akivel eszmét cserélt.

Egy tanulságos mondat, ami mindig aranyat ér

Bernbach gyakran elővette kis papírkáját, hogy emlékeztesse rá magát, mégis hány a kettő. Hogy érdemes óvatosan magyaráznia, mert elképzelhető: nem nála van az igazság.

Nincsenek kétségeink: Bernbach is kellőképp arrogáns és öntelt fazon lehetett, ez csak természetes. De legalább látta saját korlátait, és próbált ellenük tenni valamit.

(Mellesleg ő volt az a figura, akinek a nevéhez olyan munkák fűződtek, mint a Volkswagen Bogár Think small vagy az Avis We try harder kampánya. De aki többet szeretne róla megtudni, olvassa el A Bogár forradalmát.)

Bernbach épp zsebre vágta a céduláját

Tessék hát kinyomtatni egy ilyen papirost, ezzel a korszakos mondattal.

Ott a helye a reklámos zsebekben.

#BillBernbach #ABogárforradalma