• Laszlo Berta

2018 emlékezetes reklámjai - I. rész


Megvolt ez is, 2018-at is letudtuk.

Történt mindenféle a reklám világában és azon kívül is, például:

Ám az értelmetlen hírválogatás helyett következzen egy testhez állóbb lista. Az itt következő válogatás a világ idei évi reklámtermésének szórakoztató darabjait próbálja olvasóink elé tárni . Mivel rengeteg említésre méltó kampány született az év során (szerencsére), ezért több részletben.

1. Tide „It's a Tide Ad”

(Saatchi & Saatchi New York)

Az idei Superbowlt a Tide nyerte. A David Harbour főszereplésével készült reklámfilmek zseniálisan voltak szemtelenek, a zseniális alapötlet mellé merész megvalósítások párosultak. Így nem féltek attól, hogy egyértelműen utaljanak más márkák szpotjaira - így elgondolkodtatva a nézőket: "Vajon ez egy Tide hirdetés, vagy az igazi? Na, ez is egy Tide reklám!"

Parádé.

2. Tesla „Starman”

(Elon Musk)

Persze a Starman nem "valódi" hirdetés, ám mégis idekerül a listára. Elon Musk értelmetlen űrstuntja baromi drága volt, ám előfordulhat, hogy a médiamegjelenések értékével összevetve esélyes lenne egy Effie-díjra. A fél világ élőben nézte, amint az elektromos, önvezető(?) járgány a Vasember űrjárműnek fedélzetéről kireppenve, bolygóközi pályára áll - hát mi a zseniális PR-fogás, ha nem ez?

3. Nike „Dream Crazy”

(Wieden + Kennedy, Portland)

Az év vélhetően legjelentősebb beszédgenerátorát indította be a portlandi W+K, amikor Colin Kaepernicket rápakolták egy közösségimédia-posztra, hogy egyből utána, az instant robbanás lökéshullámába bedobják a Nike új kampányának filmjét is.

A kampány hatására az emberek gondolkodni, vitatkozni, cselekedni kezdtek. A Nike őszintén, egyenesen állt bele egy általa fontosnak tartott témába - és ez kifizetődött.

Hiába indultak meg a fórumokon a szomorú vagy épp kárörvendő posztok, miszerint "A Nike ebbe bele fog pusztulni", a cég részvényeinek értéke végül 6%-ot emelkedett (az online eladások pedig 30%-ot). És bár néhányan nyilvános Nike-égetésbe kezdtek, a márka erősebbé vált a kampány hatására.

4. John Lewis & Partners „Christmas ad 2018”

(adam&eveDDB)

A John Lewis reklámoknak kis híján külön posztot is szenteltünk, de aztán annyira nem álltam neki soha, hogy nem született meg. De a legfrisebb darab azért bekerül az éves gyűjtésbe, hiszen az Elton John főszereplésével készült sztori annak ellenére hatásos és emlékezetes, hogy témáját tekintve különbözik az elmúlt évek John Lewis karácsonyi reklámjaitól.

A szpot érdekessége, hogy állati hosszú, mégis sugározták a televízióban - hiszen a tévé erre való: történetek elmesélésére.

(Érdekes kérdés, hogy most akkor Elton John szerepelt-e egy John Lewis reklámban, vagy a John Lewis tűnt-e fel egy Elton John reklámban. Mindegy is, mindkettő jól jön ki belőle.)

5. Stabilo „Highlight the remarkable”

(DDB Düsseldorf)

A Stabilo Boss kiemelőnek készített kampány idén tavasszal indult, eredetileg Németországban, német nyelven. A Cannes- i Reklámfesztiválra készített angol verziók azonban a közösségi médiának köszönhetően gyorsan nemzetközi hírnévig repítették az addigra már arany oroszlánt bezsebelt printhirdetéseket.

Nem meglepő: az ötlet pofonegyszerű, a mondanivaló pedig nagyszerű. Minek is magyaráznám:

6. KFC „FCK”

(Mother London)

A Mother régóta kiváló KFC hirdetésekkel örvendezteti meg a nagyérdeműt (és a megrendelőket), így nem meglepő, hogy az étteremlánc legnagyobb bakiját is egészen jól meg tudták lovagolni.

Ugyanis az történt, hogy egy logisztikai malőr eredményeképpen egyszerűen kifogytak a KFC-k a csirkéből. Napokig zárva kellett tartani az éttermeket, mert nem volt mit megsütni. Mit is mondhatnánk erre? Talán annyit, hogy "B'meg."

7. Lacoste „Save our Species”

(BETC Paris)

A Lacoste és a svájci székhelyű IUCN (International Union for Conservation of Nature) együttműködéséből született kollekció az állatok kihalására hívja fel a figyelmet.

A Lacoste logóból elég egyértelműen érkezhetett az ötlet, számomra az az érdekes, hogy csak most sütötték el.

A kollekció különlegességét nemcsak a Lacoste logó megváltoztatása adja, hanem az is, hogy az egyes darabokból pontosan annyi készült, ahány ábrázolt állat még életben van... Így sajnos van olyan póló, amelyikből csak 30 darab.

8. Kiwi „Greatness starts with a first step”

(Ogilvy Chicago)

Nem meglepő, hogy itt a Reklámtörténet Főhadiszállásán vonzódunk a régimódi dolgokhoz (is). Például azokhoz a hosszú szöveget tartalmazó hirdetésekhez, amikre ránézve hirtelen újra úgy érezhetjük: a szövegírás is egy megbecsülésre számot tartható szakma. Az Ogilvy jócskán visszanyúlt az időben a Kiwinek készített printjeivel: a hatalmas, jól megírt szövegekek szinte simogatják a klasszikus reklámok kedvelőinek zaklatott lelkét.

A sorozat darabjaiban híres emberek cipőin keresztül ismerhetjük meg viselőik nagyszerű történetét.

ÖSSZEÁLLÍTÁSUNKAT HAMAROSAN FOLYTATJUK! (MÉG AZ IDÉN.)


© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.