top of page

2018 emlékezetes reklámjai - I. rész


Megvolt ez is, 2018-at is letudtuk.

Történt mindenféle a reklám világában és azon kívül is, például:

Ám az értelmetlen hírválogatás helyett következzen egy testhez állóbb lista. Az itt következő válogatás a világ idei évi reklámtermésének szórakoztató darabjait próbálja olvasóink elé tárni . Mivel rengeteg említésre méltó kampány született az év során (szerencsére), ezért több részletben.

1. Tide „It's a Tide Ad”

(Saatchi & Saatchi New York)

Az idei Superbowlt a Tide nyerte. A David Harbour főszereplésével készült reklámfilmek zseniálisan voltak szemtelenek, a zseniális alapötlet mellé merész megvalósítások párosultak. Így nem féltek attól, hogy egyértelműen utaljanak más márkák szpotjaira - így elgondolkodtatva a nézőket: "Vajon ez egy Tide hirdetés, vagy az igazi? Na, ez is egy Tide reklám!"

Parádé.

2. Tesla „Starman”

(Elon Musk)

Persze a Starman nem "valódi" hirdetés, ám mégis idekerül a listára. Elon Musk értelmetlen űrstuntja baromi drága volt, ám előfordulhat, hogy a médiamegjelenések értékével összevetve esélyes lenne egy Effie-díjra. A fél világ élőben nézte, amint az elektromos, önvezető(?) járgány a Vasember űrjárműnek fedélzetéről kireppenve, bolygóközi pályára áll - hát mi a zseniális PR-fogás, ha nem ez?

3. Nike „Dream Crazy”

(Wieden + Kennedy, Portland)

Az év vélhetően legjelentősebb beszédgenerátorát indította be a portlandi W+K, amikor Colin Kaepernicket rápakolták egy közösségimédia-posztra, hogy egyből utána, az instant robbanás lökéshullámába bedobják a Nike új kampányának filmjét is.

A kampány hatására az emberek gondolkodni, vitatkozni, cselekedni kezdtek. A Nike őszintén, egyenesen állt bele egy általa fontosnak tartott témába - és ez kifizetődött.

Hiába indultak meg a fórumokon a szomorú vagy épp kárörvendő posztok, miszerint "A Nike ebbe bele fog pusztulni", a cég részvényeinek értéke végül 6%-ot emelkedett (az online eladások pedig 30%-ot). És bár néhányan nyilvános Nike-égetésbe kezdtek, a márka erősebbé vált a kampány hatására.

4. John Lewis & Partners „Christmas ad 2018”

(adam&eveDDB)

A John Lewis reklámoknak kis híján külön posztot is szenteltünk, de aztán annyira nem álltam neki soha, hogy nem született meg. De a legfrisebb darab azért bekerül az éves gyűjtésbe, hiszen az Elton John főszereplésével készült sztori annak ellenére hatásos és emlékezetes, hogy témáját tekintve különbözik az elmúlt évek John Lewis karácsonyi reklámjaitól.

A szpot érdekessége, hogy állati hosszú, mégis sugározták a televízióban - hiszen a tévé erre való: történetek elmesélésére.

(Érdekes kérdés, hogy most akkor Elton John szerepelt-e egy John Lewis reklámban, vagy a John Lewis tűnt-e fel egy Elton John reklámban. Mindegy is, mindkettő jól jön ki belőle.)

5. Stabilo „Highlight the remarkable”

(DDB Düsseldorf)

A Stabilo Boss kiemelőnek készített kampány idén tavasszal indult, eredetileg Németországban, német nyelven. A Cannes- i Reklámfesztiválra készített angol verziók azonban a közösségi médiának köszönhetően gyorsan nemzetközi hírnévig repítették az addigra már arany oroszlánt bezsebelt printhirdetéseket.

Nem meglepő: az ötlet pofonegyszerű, a mondanivaló pedig nagyszerű. Minek is magyaráznám:

6. KFC „FCK”

(Mother London)

A Mother régóta kiváló KFC hirdetésekkel örvendezteti meg a nagyérdeműt (és a megrendelőket), így nem meglepő, hogy az étteremlánc legnagyobb bakiját is egészen jól meg tudták lovagolni.

Ugyanis az történt, hogy egy logisztikai malőr eredményeképpen egyszerűen kifogytak a KFC-k a csirkéből. Napokig zárva kellett tartani az éttermeket, mert nem volt mit megsütni. Mit is mondhatnánk erre? Talán annyit, hogy "B'meg."

7. Lacoste „Save our Species”

(BETC Paris)