© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.

  • Laszlo Berta

A Varázsfuvola, ami elad


Hunyjuk be a szemünket (csak képzeletben persze, különben nem tudnánk tovább olvasni), képzeljük el, amint lehajtunk az autópályáról egy bp benzinkúthoz. Lassan begördülünk Ford Mustangunkkal az egyik kútfej mellé, a 12 henger hangja öblösen, mégis lágyan hessegeti el gondolatainkat, hogy ismét közel 70 litert fogunk beletölteni a legdrágábból, pedig alig 400 kilométert mentünk a legutóbbi tankolás óta. A pisztoly kattan, 66,54 liter, újabb kattanás, kijött a kereken 67 liter. A tanksapka könnyedén, halk surrogással kerül vissza a helyére, a nyílás fedele pedig megnyugtató hangon pattan a helyére, jelzi, még mindig passzentos.

Bemegyünk és kifizetjük a 30 000 felé hajló cehhet, *csi-csinn* mondja a pénztárgép, "köszi, 'szlát" mondja a pénztároscsaj, a rágó nyúlós csattogása mellett. Hirtelen eszünkbe jut, hogy el kéne mennünk vizelni is egyet, hiszen hosszú út áll még előttünk Cannes-ig. Bemegyünk a csillogósra kicsinosított budiba, mindenhol új falak, új burkolat, vidám színek, elegáns toalettek és pissoire-ok sorakoznak, a tükörben meglátjuk önnön csodálatos alakunkat a krómozott csaptelepek és kifinomult szappanadagolók felett. Feltűnik, hogy madárcsicsergés tölti be a teret, ami biztonságot, frissességet és természetes érzeteket kelt bennünk. 59 másodpercig csurgatunk az egyik aranyozott piszoárba, úgy érezzük magunkat, mint akit egyszerre három vidám angyal emel a magasba, miközben pénzt tömködnek a zsebünkbe és azt suttogják a fülünkbe, hogy "szeretlek".

Iszonyatosan elégedetten jövünk ki a retyóról.

És ki tudná megmondani, hogy mitől lettünk ilyen elégedettek? HÁT A MADÁRCSICSERGÉSTŐL, GECÓ!

Nem mást, mint ezt ígéri nekünk a The Sound Agency egyik case studyja, amiben arról számolnak be, hogy a bp azt fedezte fel, hogy a vásárlói rettenetesen elégedetlenek voltak a töltőállomásokon lévő budikkal, ezért a vécéket felújították és a The Sound Agencyt kérték meg a vásárlókat elégedetté tévő hangzásvilággal. Az ügynökség emberei nem voltak restek, pszicho-akusztikus madárcsicsergést terveztek a vécékbe, amik a fent már említett biztonságot, frissességet és természetes érzést keltettek a dolgukat végző emberek lelkében. A case study szerint a bp a valaha volt legsikeresebb vásárlói élmény kísérletének nevezte a madárcsicsergéssel kísért kullantásokat.

Az Audioboom egyik felhasználója meg is örökítette a csodát nekünk

Igazságtalan vagyok.

Mert kiválasztottam a legröhejesebb case study leírást, amit csak találtam az oldalukon, miközben 100%-ig igaz, hogy a hangok és a zene szerepe igencsak nem elhanyagolható a vásárlói élmény megteremtése során. Na, de mégis, hát hogy lehet azt leírni, hogy az ótvaros retyók teljes áttervezése után majd pont a madárcsicsergés miatt jönnek ki mosolyogva az emberek az immár kristálytiszta, vidám színekben pompázó, igényes budikból? Én madárcsicsergésért a kertbe vagy az erdőbe megyek (teljesen megvan a biztonság, frissesség és természetesség érzete), ha budiba megyek, akkor a tisztaságot keresem - persze a madárcsicsergés is kedves, de talán inkább zavarbaejtő lehet egy öblös ...köhögés közben. Bob Hoffman tudna ilyen sztorit kitalálni a blogján, viccből.

Ám tekintsünk el ettől. Mert vannak itt ám komoly dolgok is! Mármint tényleg. A The Sound Agency nem másra vállalkozik, minthogy a fülünket is olyan kellemes élményekkel lássa el, mint amilyen élmények érik a szemünket, ha egy jól megtervezett épületre , egy kiváló szabású ruhára, egy lenyűgöző vonalvezetésű sportautóra nézünk, vagy mint amilyen élmények érik az ízlelőbimbóinkat, amikor egy sztárséf által összerakott ételkölteményt fogyasztunk.

Amerre járunk, zaj vesz minket körül. Lehet a pláza bármilyen elegáns, mindenfelé emberek, hangok, zaj.

A legtöbb étteremben alig halljuk egymás hangját, miközben csodás ételeket és italokat kóstolgatunk.

Pedig fontos odafigyelni a hangokra is. Befolyásolják a hangulatunkat, a pulzusunkat, a hormonháztartásunkat, megfájdíthatják a fejünket, megnyugtathatnak, felpörgethetnek, éberré tehetnek vagy éppen álmosíhatnak. A zajszennyezés minden városi embernek megkeseríti az életét, még akkor is, ha nincs is ennek tudatában.

A The Sound Agency nemcsak pszicho-akusztikus (az is mi a franc...) madárcsicsergést tervez, hanem brandek teljes hangzásvilágát az ajtó nyitásának hangjától kezdve a TVC-ben lévő jingle-n keresztül az üzletekben lévő háttérzenéig mindent. Mert minden jel arra mutat, hogy a legkisebb hangok is befolyással lehetnek viselkedésünkre, vásárlói szokásainkra és hajlandóságunkra, kötéseink nagyságára.

Most pedig nem más, mint Johnny Round, a The Sound Agency ügyvezető igazgatója látogat el hazánkba, hogy elmesélje miként is néz ki egy ilyen biznisz - érdekes lesz, mert tudtommal nálunk nincs hasonló profilú vállalkozás.

Lehet majd tőle kérdezni, talán azt is elárulja, hogy mitől lesz pszicho-akusztikus egy madárcsicsergés, de azt ne mondjátok el neki, hogy kiröhögtem a bp fennállásának legsikeresebb retyós kísérletét.

BrandFestival, november 20-21., Budapest Music Center

www.brandfestival.hu

A Reklámtörténet a BrandFestival médiapartnere. Cikksorozatunk írásait egy-egy vendégelőadó ihlette.

#brandfestival #sounddesign #johnnyround #thesoundagency #bp