top of page
  • Writer's pictureLaszlo Berta

A kis AI-kísérlet

Nehéz manapság (is) a reklámszakemberek élete, nem elég az évek óta turbulens gazdasági helyzet, most még itt van ez a fránya AI is, amiről mindennap kiderül, hogy elveszi mindannyiunk munkáját. A kőművesek még néhány évig biztonságban vannak, de ha grafikai területen dolgozunk, akkor hamarosan, ha szövegíróként akkor már igazából túl is vagyunk a munkánk elvételén.


Én például tegnap is találkoztam egy hirdetéssel, ahol elmondták, hogy a megfelelő ChatGPT promptok ismeretével olyan élményben lesz része az átlagos vállalkozónak, „mintha egy profi szövegíró állna a rendelkezésére 0-24-ben”.


Nos, volt szerencsém sok profi szövegíróval dolgozni az elmúlt években, és bizton állíthatom, hogy... igen, van, aki aggódhat. De azért nem eszik olyan forrón a kását.

Manapság nem tudok egy percet sem kihajítani az életemből tetszőleges közösségimédia-felületen scrollozgatva anélkül, hogy felbukkanna egy hirdetés, ami arra akar rávenni, hogy:

  • Vegyek részt egy ingyenes webináriumon a ChatGPT mesteri kezeléséről

  • Vegyek meg egy nem ingyenes csomagot, amiben össze van gyűjtve a 200 legjobb prompt, amik segítségével megegymilliárdszorozhatom a cégem bevételét.


Ennek oka vélhetően az, hogy hobbim a hazai KKV-k vezetőivel beszélgetni marketingről, és ebben a témában számos keresésem is van. A legjobb marketingesek pedig úgy tűnik, hogy szívesen célozzák hirdetéseikkel a többi marketingest. Meh... De ez már másik téma.


A lényeg, hogy túl kell esnünk ezen az időszakon is is, hiszen jelen helyzet ideális állapot minden ügyeskedőnek, hogy pénzt keressen, valós hozzáértés nélkül. Legalábbis ez volt az én prekoncepcióm, és úgy döntöttem, hogy fontos feladat ezt az elképzelést vagy megcáfolni vagy megerősíteni.


Így megtettem, hogy nektek már ne kelljen.

  1. Megvásároltam (bocsássa meg nekem a Jóisten) egy ebookot, amiről meg voltam győződve, hogy AI segítségével írták.

  2. Letöltöttem egy ChatGPT promptkészletet, mert meg akartam nézni, hogy tényleg humbug-e az egész.

A kísérlet eredményét itt közlöm!


I. Az AI segítségével írt üzleti könyvek


Letöltöttem a marketingtervezésről egy e-bookot (inkább handout, ha a terjedelmét nézzük), amit azért választottam ki, mert egyrészt csak 15 dollár volt (ennél többet nem akartam szánni az oknyomozásra), másrészt a „kiadója” rengeteg hasonló kis szakkönyvet reklámoz orrba szájba (marketingstratégiák, marketingtervezés, árazási stratégiák és más, hasonló témákban).


Egyszerűen gyanús volt, hogy igazából ezeket a témákat mintha arra találták volna ki, hogy akár egy, a témában teljesen képzetlen, amúgy kertészkedéssel foglalkozó jóember is képes legyen AI segítségével ebookot írni belőlük. Lévén az internet tele van ingyen elérhető, eléggé általános szakirodalommal, amiket megfelelő energiabefektetéssel szépen össze lehet ollózni dolgozattá.


ÉS IGEN. Az eredmény pontosan ez.


Rendkívül különleges érzés scrollozgatni az ebookban és az egyes fejezetekre rákérdezni a ChatGPT-nél: a válasz összemérhető a megvásárolt ebook tartalmával.


Tehát, a hír igaz, ahogy sejtettük és tudtuk mindannyian, az AI lehetővé teszi, hogy bárki, bármilyen témában szakkönyvet írhasson, akár úgy is, hogy egyáltalán nem ért az adott témához. A szar ott válik el a májtól, hogy észrevegyük az esetleges hibákat – illetve aki nem ért a témához, az az olvasottakat sem fogja tudni a gyakorlatba elég jól átültetni.


Mire gondolok hibák alatt?


A nagy AI-forradalom elején megkérdeztem a ChatGPT-t, hogy mit tud rólam. Értelemszerűen semmit sem tudott rólam. De akkor elárultam neki, hogy reklámokkal foglalkozom. Egyből a homlokára csapott a gép! „Jaaaa, AZ A LACI!” Majd írt egy oldalt rólam, amiben kifejtette, hogy a hazai reklámszcéna méltán elismert sztárja vagyok, olyan híres kampányokkal a hátam mögött, mint a MÁV-nak készült „Csak egy percet” és a Drehernek készült „Nagy szünet”!


Ezután megkérdeztem, hogy mi volt Magyarország 5 legnagyszerűbb, legsikeresebb kampánya. Itt kiderült, hogy a „Csak egy percet!” és a „Nagy szünet” bizony benne van ebben a top 5-ös listában!


Úgy hazudott a gép, mintha élvezte volna. Ami különösen figyelemreméltó, az a mesteri trollkodás: ki az az állat, aki a MÁV-nak csinálna egy kampányt, aminek az a fősora/szlogenje, hogy „Csak egy percet!”... Óriási troll.


Tehát, ha valaki az AI segítségével kívánna a hazai reklámokról és reklámszakemberekről írni, az bizony sok kellemetlen meglepetéssel találná magát szembe.


Reszkessen a világ, ebben a percben is hasonlóan megírt tartalmak ezrei kerülnek a gyanútlan, hozzáértéssel nem terhelt olvasók milliói elé.

És bizony, egyik másik összeollózott, ki tudja, milyen igazságtartalommal megrakott tartalomért fizetni is kell.



II. A tuti forgalomnövelő ChatGPT promptok


Itt az volt az előfeltevésem, hogy kb annyira lehet nehéz social postok, hírlevelek és weboldalszövegek megírására rávenni a ChatGPT-t, mint felvenni a telefont.


A kísérlet kedvéért megkértem a kutyámat, hogy írjon néhány olyan parancsot az AI-nak, ami szerinte eredményesen növelné az ő életminőségét. Adtam neki egy órát.



„Dante, írj parancsokat a ChatGPT-nek, eladjuk utána a csomagot 3499 Ft + áfáért!” (Egy öreg Dell gépe van)


Ilyeneket írt:

  • „Foglald össze nekem az alábbi cikk tartalmát pontokba szedve: https://csodacsont.hu/2023/03/03/melyik-a-legjobb-jutalomfalat/

  • „Írj egy meggyőző emailt, hogy meggyőzd a gazdámat, hogy adjon nekem még több kaját!”

  • „Készíts egy forgatókönyvet egy közösségi média videóhoz, ami bemutatja, milyen a jó kirándulás egy kutyával!”

  • „Tudsz új pratikákat kitalálni, amikkel rávehetem a gazdit, hogy többet játsszon velem?”

  • „Írj egy 5 pontos listát, amivel meggyőzhetek mindenki arról, hogy érdemes engem elengedni az erdőben!”

És hasonlók.

Írt 1 óra alatt vagy 72 darabot. És írta volna még, csak lejárt az idő és sajnos manccsal nem megy elég gyorsan a gépelés. Rövid acsarkodás után elvettem tőle a gépet és átnéztem a szövegeket.


Nem kellett sokat nézegetnem, hogy megállapítsam, a világon semmi különleges nincs ezekben a parancsokban. Tényleg. Mondtam is neki, hogy na, te buta kutya, hiába a sok kutyasuli, csak ilyen banális, bárki által kiköhöghető szövegeket tudtál írni?

Majd ha meglátod a profi marketingreklámügynökség által írt promptokat, akkor megtudod, hol lakik a kutyatya!


Meg is nyitottam a profiktól kapott listát. Az elején egy figyelmeztetés kaptam, miszerint a szakemberek ezt igazából angolul csinálják, de itt most lefordították magyarra, úgy is fog működni. Aha, köszi.


Nézzük, mik szerepeltek itt:


  • „Foglald össze nekem az alábbi cikk tartalmát pontokba szedve: ...”

  • „írj egy meggyőző emailt, hogy meggyőzd a potenciális ügyfeleket, hogy probálják ki a szolgáltatásunkat!

  • „Készíts egy forgatókönyvet egy közösségi média videóhoz, ami bemutatja a vállalati értékeinket!”

  • „Tudsz új üzleti ötleteket kitalálni pénz nélkül?”

Az utolsó különösen vicces, hát ötleteket simán ki lehet találni pénz nélkül, a megvalósításukhoz kell a pénz.


Hirtelen rájöttem, hogy a kutyám egy zseni! Simán tarthatna ChatGPT webináriumot! Ha lesz kellő számú jelentkező, meg is tartjuk!


Nem igazán kell magyaráznom, mekkora humbug, szemfényvesztés, ügyeskedés ez a szövegírós promptkurzus téma. Mindenki, aki rendelkezik egy működő aggyal, képes a ChatGPT-től szövegeket kérni, egyszerűen le kell írni neki, mit akarunk.


(Akit feszít a kíváncsiság: szolgáltatás közvetítése egy weboldal segítségével, affiliate marketing, használt cuccok értékesítése, online oktatás és (láss csodát!) ebook írása szerepelt a kevés pénzből beindítható üzletek listáján... Még két jó prompt és irány a Forbes címlapja.)


Két dologról meg vagyok győződve az AI és a reklámipar kapcsán:

1. „A mesterséges intelligencia (MI) egyre fejlettebbé válik, és képes számos feladatot elvégezni, amelyek korábban csak emberi kreativitást igényeltek. Az MI képes adatok elemzésére, mintázatok felismerésére és algoritmusok használatára az eredmények előrejelzéséhez.

Ez bizonyos területeken, például a reklámszakmában is hasznos lehet.

Az MI használata a reklámiparban lehetővé teszi az adatok alapján célzottabb hirdetések kialakítását és személyre szabott üzenetek megfogalmazását. Az MI algoritmusok segítségével gyorsabban és hatékonyabban lehet elemző adatokat feldolgozni, hogy pontosabban megismerjék a célközönséget és az ügyfelek preferenciáit.

Azonban fontos megjegyezni, hogy a kreativitásnak egyedi emberi vonása van, amely az intuíciókon, érzelmeken és egyéni tapasztalatokon alapul. Az emberi kreativitás és gondolkodás olyan elemeket tartalmaz, amelyek jelenleg még nem reprodukálhatók teljes mértékben mesterséges intelligenciával.

Az MI hasznos eszköz lehet a reklámszakmában az adatok elemzéséhez és az üzenetek optimalizálásához. Az emberi kreativitás és intuíció azonban továbbra is fontos szerepet játszik a kreatív ötletek generálásában, az érzelmek megszólításában és az üzenetek létrehozásában, amelyek az emberekhez szólva hatásosak. A legjobb eredmény elérése érdekében az emberi kreativitást és az MI-t is össze lehet hangolni, hogy egymást kiegészítve működjenek.” - ezt például AI írta egy általam, szakértő módon létrehozott, rendkívüli hozzáértésről tanúbizonyságot tévő promptra válaszul.


2. A világ nem feltétlenül a csodálatosság irányába fog változni, ha ész nélkül használjuk az AI-t. Márpedig úgy fogjuk használni, meglássátok.


Boomer vagyok, na.


Végezetül nézzük, mit tanácsolt a ChatGPT Danténak. (Ha így írna a kutyám, elkergetném. Ennél sokkal tehetségesebb. Ahogy a legtöbb szövegíró is, higgyétek el.)



És így tovább...


Nyilván fogunk még az AI-vel foglalkozni ennél mélyebben is.



Gerety_2021_Redefining Creative Benchmarks without date_Fotor.jpg
never-read.gif

Iratkozz fel! Most vagy soha.

Megéri: 10%-os kedvezményt 

kapsz érte az RT-shopban

raise-the-standard.gif
RT-anim-small 2.gif
bottom of page