• Limdauer Andras

Sir David Attenborough esete Pumped Gabóval

Nem gondoltuk volna, hogy valaha Pumped Gabóról fogunk írni, mert bár a Reklámtörténet főhadiszállását eddig is folyamatosan ostromolták a különféle influenszerek – azonban Gabó az első, aki keresztül is küzdötte magát védvonalainkon.

Influenszer 2.5

Anélkül, hogy különösebben belemennénk, az „influenszerek” (vö.: spokesperson, celebrity endorsement és egyéb hírös vagy annak számító embörrel operáló kampányok) mennyire nem számítanak újdonságnak, gyorsan felvillantanánk az ilyen jellegű kommunikációs megoldások reklámtörténeti evolúcióját.

Volt ugye a klasszikus (1.0-ás) verzió, amikor a márkát egy-egy híres emberrel népszerűsítették sajtóhirdetésekben, tévéreklámokban, egyéb felületeken. Jó esetben úgy, hogy a márkaüzenetnek volt köze az archoz és vice versa (Longines. Elegance is an attitude – Humphrey Bogart); rossz esetben úgy, hogy ez mit sem számított (Turkish Airline. Fly with the best – Leo Messi és Kobe Bryant. És ha már Messi: emlékszünk még az agyzsibbasztó Lay's reklámjaira, ugye?).


A 2.0-ás verziónál a hirdető egy random senkiházi... oppárdon: „influenszer” népszerűségét veszi meg, ha úgy tetszik, az illető által összegrundolt, rosszabb esetben megvásárolt közönséget. Mindezt azért, hogy a követői számára egy releváns (vagy annak gondolt) terméket népszerűsítsen. Ebben az esetben ráadásul az influenszer gyártja a kontentet is, csak a lóvét tolják alá (plusz a terméket vagy szolgáltatást), aztán hajrá, tessék reklámozni.

A kampányriportban végül majd kimutatja valaki, hogy mennyi embert (sőt, rajongót!) ért el a poszt (az üzenetet, mint olyat, inkább hagyjuk), hányan interaktáltak, és végül mennyire megérte a befektetett büdzsét (vagy nem).


Egyéni ízlés kérdése, hogy ez mennyire reklám- vagy inkább médiaeszköz; az viszont látszik, hogy a kreatívkoncepció (neadjisten ötlet) nem nagyon számít. A lényeg, hogy babazsazsa99 ezt és ezt a krémet használja, aztán irigykedjenek a követők, hogy milyen feszes a bőre huszonegy évesen – a hirdetői álomvilágban pedig rajongók tömege nyit azonnal új ablakot és rendeli meg a terméket.

Majd színre lépett Gabó.

És egy könnyed mozdulattal rögtön a legfelsőbb polcra tette fel a 80 kilós kettlebellt. Ezzel a poszttal, ni:


Sir David Attenborough kedveli ezt – a maszkért pedig jár a pluszpont


Nyilván adta volna magát, hogy Gabó valami fehérjeport reklámozzon a követőinek (úgy tűnik, hogy reklámozott is), miként a Balaton Soundot népszerűsítette világéletében. Ebben semmi meglepő nincs – ez a kettő-pont-nullás verzió –, mindenki továbbgörget vagy lájkol vérmérséklete szerint, ez az élet rendje.

Azt nem tudjuk, hogy a Greenpeace kreatívjai keresték meg Gabót, vagy Gabó fejéből pattant ki a találkozás ötlete, mindenesetre a lényeg, hogy egymásra leltek. És elvitathatatlan a tény, hogy végre olyan influenszer poszt született a derült égből,

ami kellőképp váratlan és üdítően meghökkentő.

Két okból is.

Olyan emberekhez juttatja el ezt a valóban fontos üzenetet, akiket nem szólítanak meg a „hippi áll a hegytetőn és morfondírozik, hogyan lehetne megmenteni egyből az egész bolygót és egyúttal jobbá tenni a világot”; esetleg a „jajj, egy távoli országban veszélyben van a cuki óriáspanda/szumátrai rinocérosz/amuri leopárd/falklandi pamparóka” jellegű reklámszpotok.


És mindezt olyan embertől halljuk, ráadásul kellőképp hitelesen, akiből – valljuk be nyugodtan – nem feltétlenül néztük volna ki, hogy bármennyi affinitása van a téma iránt.


Stílus és mondanivaló, avagy minden szava arany


És ne gondoljuk egy percig sem, hogy Gabó követői nem nyitottak erre az üzenetre; inkább arról lehet szó, hogy eddig ők egyszerűen nem számítottak célcsoportnak. Már csak az a kérdés: mi az környezetbarát bambusz szívószálért nem?


Ezúton ragadnánk meg az alkalmat, hogy innen a Reklámtörténet környezetvédelmi alosztályáról is megemeljük szalmakalapunk Gabó és a Greenpeace előtt:

Szép volt tesók, csak így tovább!

Az influenszereket pusztán trendiségük miatt használó ügyfeleknek és ügynökségeknek pedig azt üzennénk: lehet követni Gabó bácsi példáját.


Legfőbb ideje kísérletezni a műfajjal. Bátran.

© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.