• Levente Kovacs

Skinheadek a világ legjobb reklámjában


1984. január 24-én, napra pontosan 33 éve indult útjára egy márka, amely nélkül ma már elképzelhetetlen a világ.

Az (akkor még) Apple Computer nevet viselő cég – Steve Jobs harcos elszántságának köszönhetően – gigászi összegből (cirka 750 ezer dollár), gigászi rendezővel (Ridley Scott) készíttette el „1984” című reklámfilmjét, mely elsőként mutatta be a személyi számítógépek új generációját: az Apple Macintosh-t.

Bámulnak, mint a moziban a skinheadek.

A reklámszakma mindmáig térdre borul a film előtt. Sokan fél karunkat adnánk érte, ha ott lehettünk volna a forgatáson, ha fölkerülünk a kredit-listára, akár úgy is, mint junior fénymásoló asszisztensek; esetleg boldogan beültünk volna a londoni skinheadek közé, akikből a rendező a Nagy Testvér közönségét verbuválta. (Csupán a rend kedvéért: a reklámfilm mögött a Chiat/Day reklámügynökség állt; szövegét Steve Hayden írta, kreatívigazgatója az élő legenda, Lee Clow volt.)

Így készült a világ legjobbnak tartott reklámfilmje.

Az Advertising Age a reklámfilmet minden idők legjobbjának tartja – 33 év távlatából viszont nyugodtan megállapíthatjuk: az “1984” minden idők legironikusabb reklámfilmje is egyben.

Mert a kopaszra borotvált statiszták orwelli közönsége, az agymosottak csapata, akik annak idején az IBM-híveit szimbolizálták, mára éppúgy jelképezik az Apple-rajongók táborát. A márka, amely a Nagy Testvértől óvta a világot – végül maga is Nagy Testvérré vált.

A tömeg annak idején sorban ült...

...ma sorban áll.

Mára belőlünk lett a tömeg, miénk a masírozás, mi figyelünk a Nagy Alma szavaira, követjük őt minden új termékbevezetés alkalmával. Oda a régi báj, az ellenállás pörölykalapácsos gyönyöre.

Ami maradt utána: egy remek spot, egy reklámtörténeti mérföldkő – és a nosztalgia szelíd mosolya.


© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.