- Laszlo Berta
5 Superbowl reklám, amit beletettünk ebbe a posztba
Évente valószínűleg egyetlen egyszer fordul elő az a helyzet, amikor emberek tízmilliói ülnek le a tévé elé, hogy a műsor szüneteiben feltűnő reklámokat is figyelmesen megnézzék. Sőt, izgatottan várják, hogy mivel nyűgözik le őket az alkalomra legtöbbször különlegesen nagy büdzséket és kreatív energiákat megmozgató reklámipari munkások.
Ez az egyetlen alkalom pedig nem más, mint a Superbowl.
A Superbowl igazán különleges: az esemény napján az amerikaiak körülbelül a magyar GDP 10%-ának megfelelő összeget költenek el #superbowlfoods és #superfooddrinks témában* – és be kell valljam, én is kimondottan a kajára fókuszálok ezen az estén. Legyen mit inni, készítsünk valami állati finomat, legyen frankó a Half Time Show, és ha még a meccs is jó, na az csak hab a tortán.
Hagyjuk is a hedonizmust. A Superbowl másik érdekessége, hogy sok márka ide tartogatja a legnagyobb reklám(filmes) durranásait. Nem véletlenül: 1990-ben közel 74 millióan nézték az Egyesült Államokban az NFL-döntőt, ez a szám 2005-ig ingadozva ugyan, de felkúszott 86 millióra, és innen 10 éven keresztül meredek emelkedésbe kezdett. 2015-ben érte el a rekordot 114,4 millió nézővel, és bár 2018-ban ezt nem sikerült megközelíteni (közel tíz millióval kevesebben nézték a mostani döntőt), azért mégis ez lett az év legnézettebb műsora – igen, február elején le is tudjuk ezt.
Összehasonlításként: a Sunday Night Football meccseit átlagosan 20 millióan nézik hetente, ahogy a The Big Bang Theory egy-egy epizódjára is ennyien voltak kíváncsiak a legsikeresebb (hetedik) évadjában. Könnyű belátni, hogy miért értékes a reklámozóknak 100 millió biztosan a tévé előtt ülő amerikai.
Szerintem nagyon hatásos, tiszteletet parancsoló adatok ezek. Minden kreatívigazgató kicsit idiótább zoknit vesz fel, minden szövegíró kicsit jobban kihegyezi a ceruzáját, minden art direktor kicsit jobban leporolja a wacomot ha egy Superbowl brief várható (pláne, mert csak a reklámidő 5 millió dollár / 30 másodperc). Bárcsak megta