• Laszlo Berta

5 Superbowl reklám, amit beletettünk ebbe a posztba


Évente valószínűleg egyetlen egyszer fordul elő az a helyzet, amikor emberek tízmilliói ülnek le a tévé elé, hogy a műsor szüneteiben feltűnő reklámokat is figyelmesen megnézzék. Sőt, izgatottan várják, hogy mivel nyűgözik le őket az alkalomra legtöbbször különlegesen nagy büdzséket és kreatív energiákat megmozgató reklámipari munkások.

Ez az egyetlen alkalom pedig nem más, mint a Superbowl.

A Superbowl igazán különleges: az esemény napján az amerikaiak körülbelül a magyar GDP 10%-ának megfelelő összeget költenek el #superbowlfoods és #superfooddrinks témában* – és be kell valljam, én is kimondottan a kajára fókuszálok ezen az estén. Legyen mit inni, készítsünk valami állati finomat, legyen frankó a Half Time Show, és ha még a meccs is jó, na az csak hab a tortán.

Hagyjuk is a hedonizmust. A Superbowl másik érdekessége, hogy sok márka ide tartogatja a legnagyobb reklám(filmes) durranásait. Nem véletlenül: 1990-ben közel 74 millióan nézték az Egyesült Államokban az NFL-döntőt, ez a szám 2005-ig ingadozva ugyan, de felkúszott 86 millióra, és innen 10 éven keresztül meredek emelkedésbe kezdett. 2015-ben érte el a rekordot 114,4 millió nézővel, és bár 2018-ban ezt nem sikerült megközelíteni (közel tíz millióval kevesebben nézték a mostani döntőt), azért mégis ez lett az év legnézettebb műsora – igen, február elején le is tudjuk ezt.

Összehasonlításként: a Sunday Night Football meccseit átlagosan 20 millióan nézik hetente, ahogy a The Big Bang Theory egy-egy epizódjára is ennyien voltak kíváncsiak a legsikeresebb (hetedik) évadjában. Könnyű belátni, hogy miért értékes a reklámozóknak 100 millió biztosan a tévé előtt ülő amerikai.

Szerintem nagyon hatásos, tiszteletet parancsoló adatok ezek. Minden kreatívigazgató kicsit idiótább zoknit vesz fel, minden szövegíró kicsit jobban kihegyezi a ceruzáját, minden art direktor kicsit jobban leporolja a wacomot ha egy Superbowl brief várható (pláne, mert csak a reklámidő 5 millió dollár / 30 másodperc). Bárcsak megtapasztalhatnám egyszer!

Nézzük, mik kerültek bele kis gyűjtésünkbe:

1. Apple - 1984

Kezdjük az örök klasszikussal. A rendezőről, Ridley Scottról írtunk már korábban. Van egy posztunk a szövegíróról, Steve Haydenről is. És innen sem maradhat ki a film, amelyet minden idők legjobb reklámfilmjének választottak.

Az 1984 az Apple-nek készült és egyetlen egyszer vetítették. A Superbowl reklámszünetében.

Az Apple stábja annyira elszállt a sikertől, hogy nem sokkal később megcsinálták ’Lemmings’ névre hallgató reklámfilmjüket, észre sem véve, hogy mind szimbolikájának, mind megvalósításának színvonala jócskán elmarad Scott filmjétől. Egy rakás szar lett, valljuk be – ezt választották minden idők legrosszabb Apple reklámjának. Direkt nem teszem ide.

2. Cards Against Humanity - Potato

A Wieden+Kennedy tudomásom szerint aktuálisan a világ legjobb ügynökségének számít. Nem először, nyilván nem is utoljára. Személy szerint imádom a munkáikat, követem őket Facebookon, Instagramon, Twitteren, Snapchaten, Tinderen, és ha lehetőségem van rá, személyesen is követek bárkit, aki ott dolgozik (nem volt még rá lehetőségem sajnos).

2017-ben igazán odatették magukat. Amit csináltak, az pontosan 30 másodperc alatt lett a kedvencem.

Jusson eszünkbe: 110 millió néző. Dollármilliárdok.

Oké, a filmet igazából nem vetítették le, csak úgy tettek mintha levetítették volna. Mégis erről írt mindenki:

A Business Insider, a Mashable, az Adweek és a Medium mellett még ki tudja hány helyen jelent meg cikk a nem létező kampányról. A készítés kulisszatitkait firtató írásokból megtudhattuk, hogy azért választották a krumplit, mert a paradicsom után ez a legkelendőbb zöldség. Viszont a paradicsomon nem volt elég hely a feliratnak.

Mivel a szpotot végülis nem vetítették (vagy ha mégis, tuti nem a Superbowl országos közvetítése közben), így ez minden idők legolcsóbb Superbowl TVC-je, a médiában generált buzz viszont (legalábbis részben) biztosan ingyen volt...

Zseniális.

Itt muszáj megjegyeznem, hogy a Cards Against Humanity korábban a Black Friday alkalmából arra gyűjtött pénzt, hogy ássanak egy bazinagy gödröt. Akkorát, amekkorát csak ki lehet ásni az összegyűjtött pénzből.

Fricska

Ja, és a játék INGYEN letölthető – persze fizetni is lehet, ha gyári minőségre vágyunk.

Kanyarodjunk vissza a Superbowlhoz.

3. Budweiser - Rocky

A Budweiser reklámjairól szerintem a legtöbb embernek valójában a Bud Light reklámjai jutnak eszébe. Pedig a kettő egyáltalán nem ugyanaz. Én a Budweiser mókás, lovas reklámjaira gondolok.

A Budweiser kabalaállatai a "Clydesdales" elnevezésre hallgató ménes tagjai. Ezek a lovak a skóciai Clydesdale megyéről kapták nevüket. A különleges kinézetű állatok 1933 óta szolgálnak a sörfőzdénél, és 1975 óta szerepelnek a Budweiser Superbowl hirdetéseiben. Méghozzá elég nagy sikerrel: az USA Today 27 éve minden évben megszavaztatja az aktuális kedvenc Superbowl-szpotot. A Budweiser lovai az esetek közel felében nyertek!

Ráadásul, amikor az USA Today csinált egy szuperdöntőt (2014-ben) ami minden idők legnépszerűbb szpotját kereste, akkor a döntőben a Budweiser 2008-as és 1999-es lovas filmjei mérkőztek meg egymással.

Végül Rocky nyert:

4. Coca-Cola - Mean Joe Greene

Volt idő, amikor a Coca-Cola nem a megnyugtatóan dögunalmas reklámokat ontotta magából, hanem ésszel és gondolattal adta át a márkaüzenetet.

1979-ben erre a célra Joe Greene-t, a Pittsburg Steelers benga védőjátékosát szemelték ki, aki megalkuvást nem tűrő, kemény stílusával szerezte be becenevét. A 'Mean' ebben az esetben talán 'Suttyó' jelentésében állja meg leginkább a helyét.

Magyarországról lehet, hogy nem érezzük át, miért lett a szpot hatalmas siker, Mean Joe mondata szállóige lett, a film pedig azóta is sokak kedvence.

Talán segít, ha elképzeljük a szpotot a 90-es évek futballikonjával, Váczi Zolival: Zoli megtörten ballag az öltözőfolyosón befelé, enyhén biceg. Egyik kezével a korlátot fogja, a másik kezével egy gagyi, kínai öngyújtóval próbálja meggyújtani a szájából lógó cigarettát - sikertelenül. Egy arra járó labdaszedő fiú áhitattal segít neki: gyorsan gyufát kotor elő a zsebéből és meggyújtja Zoli cigarettáját. Zoli lehunyt szemmel, lassan beleszív a cigarettába, a srác már lemondóan tovább is indul. De hősünk utánaszól: "Hé, kiskócsag, nesze!" - majd mosolyogva odahajítja neki átizzadt mezét.

Na, ugye, hogy így már beleborzongtunk?

A film egyébként nem a Superbowl alatt debütált, ám csak akkor került a figyelem középpontjába, amikor a döntő közben levetítették - és ezután nyert a Clio Awardson is. A kedves film sokat segített Greene-nek is abban, hogy a rosszfiú imázst egy barátságosabb fickó képével váltsa fel.

5. Tide - It's a Tide ad

NYILVÁN iderakom, hiszen személyesen érintett vagyok a Saatchi & Saatchi munkájában, ez a remekmű pedig a Saatchi & Saatchi New York stábjának válik dicsőségére.

De ettől függetlenül is megállapítható, hogy igen magasra tette a lécet 2018-ban a Tide. Az ötlet pofonegyszerűsége önmagában meglepő (Ezt eddig senki sem csinálta meg?), a megvalósítás pedig talán tökéletes lett. A P&G több márkája is "szerepelt" a szpotokban, sőt, még a Budweiser lovai is előkerültek.

A filmek úgy tudják átvinni a rendkívül könnyen dekódolható üzenetet, hogy közben könnyeden maradnak humorosak. Nincs izzadságszag, nem marad más, csak az őszinte kalapemelés.

Mi is történt? A Tide több szpotot vetített a reklámszünet(ek)ben. Az első elmagyarázta a koncepciót, a többi pedig kifejtette, mindig egy adott márka reklámjának jellegzetességeit felhasználva.

Itt egy videóban láthatjátok az összes szpotot.

If it's clean, it's got to be Tide.

Az idei volt az LII Superbowl. Sokat gondolkodom rajta, hogy vajon az amerikaiak mekkora része tudja kiolvasni a római számokat, mert például az XLVIII már elég komoly próbatételnek tűnik. A lényeg az, hogy évtizedek óta kerülnek az aktuálisan legjobb(nak szánt) reklámok az NFL döntőjének reklámszüneteibe. Őrületesen nehéz ezek közül néhányat kiválasztani. Ezért nincs se időrendi, minőségbeli vagy szeretetbeli sorrend az itt felsoroltak között. Van, amelyik kedvencünk, van amelyik kevésbé, ám mégis megkerülhetetlen. Plusz van olyan is, ami simán bekerülhetett volna (Volkswagen - The Force), de valahol meg kell húzni a határt!

Azért a víz az úr

Persze, a digitális reklámpiac egyre nagyobb, content meg ecommerce mindenfelé, streaming szolgáltatások és retargetált hirdetések lógnak ki a szánkból is.

Azért még mindig ezeket a televíziós hirdetéseket várják százmilliók évről-évre. És ezekről beszél mindenki hetekig, hónapokig.

Idén sem halt meg a televízió.

*Az Egyesült Államokban 15,3 milliárd dollár Superbowlhoz kapcsolódó költést prognosztizáltak idén. A hazai GDP 125 milliárd dollár volt 2016-ban. Remélem, nem számoltam rosszul.

#superbowl #1984 #apple #Cocacola #tide #saatchisaatchi #WiedenKennedy #budweiser #cardsagainsthumanity

© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.