top of page

Javított "Reklámtörténelem" (No.1.)

Writer: Levente KovacsLevente Kovacs

Szigorúak vagyunk: reklámtörténelem témájú könyvben ilyen tévedés megengedhetetlen. William Bernbach ügynökségének nevét akkor is illik pontosan leírni, ha az egész szövegben csupán háromszor szólunk róla. Ha egyetlen oldalon említjük háromszor, akkor pláne.

Krtikánk tárgya

1949-ben William Bernbach két másik reklámos kollégája, Ned Doyle és Maxwell Dane társaságában alapította meg reklámügynökségét, amit aztán nevük kezdőbetűiből (Doyle, Dane, Bernbach) meglehetősen fantáziátlanul ugyan, de DDB-re kereszteltek. A betűk sorrendjét sorsolással döntötték el.

Úgy tűnik, a Több mint reklámtörténelem című könyvben is elég komoly szerepet kapott a véletlen: a Bernbachról szóló passzusban (223. old) ügynökségének hárombetűs neve így tudott egy oldalon háromból kétszer (!) rosszul megjelenni. Egyszer BBO, aztán DDB (ez talált), majd BBD formában. Más helyütt Bernbach már úgy kerül említésre, mint a BBDO reklámügynökség alapítója (40. oldal). Nyilván véletlenül.

A legendás triumvirátus: Ned Doyle, Maxwell Dane, William Bernbach

Bernbach új színt, új szellemiséget hozott a 60-as évek reklámkultúrájába, ügynöksége az ún. kreatívforradalom élharcosa, legfőbb fáklyavívője volt. A korszak repetitív, agresszív, fogyasztót lenéző reklámjaival szemben a humor, az intellektus, az őszinteség hangját képviselte. A DDB-nél olyan reklámok készültek, melyek partnerként tekintettek a fogyasztóra; nem inzultálni akarták, de közvetlenül, őszintén megszólítani; összekacsintani vele, megmosolyogtatni, és úgy hatni rá, hogy a zsebben közben ne nyíljon ki a bicska.

Miként egy magyar irodalomtörténeti munkában sem elfogadható, hogy a 20. század hazai irodalmának meghatározó orgánumát, a Nyugatot pontatlanul idézzük be (Kelet, Észak, Dél – ezek szerkesztő/lektor hiányában is érvénytelen megoldások), akként a reklámtörténelem egyik legnagyobb hatású, leghíresebb ügynökségét sem illik tévesen megnevezni.

Ne bízzuk hát a véletlenre.

Gerety_2021_Redefining Creative Benchmarks without date_Fotor.jpg
never-read.gif

Iratkozz fel! Most vagy soha.

Megéri: 10%-os kedvezményt 

kapsz érte az RT-shopban

raise-the-standard.gif
RT-anim-small 2.gif
RT_logo_ikon-white.png
  • Instagram
  • Facebook

A Reklámtörténet a magyar reklám- és marketinges világ egyedülálló szakmai blogja. Ilyen nincs még egy. Unikum. Kuriózum. Lenyűgöző szingularitás.

E számunkra csodálatos blog 2015-ben alapíttatott azzal a szándékkal, hogy inspirációt, információt, szórakozást és pallérozódást kínáljon minden érdeklődő számára.

Ki merre fordul, aszerint.

Ezek után az sem véletlen, hogy a Reklámtörténet Magyarország első és egyetlen kiadója, amely reklám- és marketingszakmai könyvek kiadására specializálódott. (Lásd: Reklámtörténet Könyvek)

Ez nagyszerű. Pukkanjon hát a pezsgő.

© Reklámtörténet, 2025.

#RaiseTheStandard 

bottom of page