top of page

Javított "Reklámtörténelem" (No.1.)

  • Writer: Levente Kovacs
    Levente Kovacs
  • Mar 28, 2017
  • 1 min read

Szigorúak vagyunk: reklámtörténelem témájú könyvben ilyen tévedés megengedhetetlen. William Bernbach ügynökségének nevét akkor is illik pontosan leírni, ha az egész szövegben csupán háromszor szólunk róla. Ha egyetlen oldalon említjük háromszor, akkor pláne.

Krtikánk tárgya

1949-ben William Bernbach két másik reklámos kollégája, Ned Doyle és Maxwell Dane társaságában alapította meg reklámügynökségét, amit aztán nevük kezdőbetűiből (Doyle, Dane, Bernbach) meglehetősen fantáziátlanul ugyan, de DDB-re kereszteltek. A betűk sorrendjét sorsolással döntötték el.

Úgy tűnik, a Több mint reklámtörténelem című könyvben is elég komoly szerepet kapott a véletlen: a Bernbachról szóló passzusban (223. old) ügynökségének hárombetűs neve így tudott egy oldalon háromból kétszer (!) rosszul megjelenni. Egyszer BBO, aztán DDB (ez talált), majd BBD formában. Más helyütt Bernbach már úgy kerül említésre, mint a BBDO reklámügynökség alapítója (40. oldal). Nyilván véletlenül.

A legendás triumvirátus: Ned Doyle, Maxwell Dane, William Bernbach

Bernbach új színt, új szellemiséget hozott a 60-as évek reklámkultúrájába, ügynöksége az ún. kreatívforradalom élharcosa, legfőbb fáklyavívője volt. A korszak repetitív, agresszív, fogyasztót lenéző reklámjaival szemben a humor, az intellektus, az őszinteség hangját képviselte. A DDB-nél olyan reklámok készültek, melyek partnerként tekintettek a fogyasztóra; nem inzultálni akarták, de közvetlenül, őszintén megszólítani; összekacsintani vele, megmosolyogtatni, és úgy hatni rá, hogy a zsebben közben ne nyíljon ki a bicska.

Miként egy magyar irodalomtörténeti munkában sem elfogadható, hogy a 20. század hazai irodalmának meghatározó orgánumát, a Nyugatot pontatlanul idézzük be (Kelet, Észak, Dél – ezek szerkesztő/lektor hiányában is érvénytelen megoldások), akként a reklámtörténelem egyik legnagyobb hatású, leghíresebb ügynökségét sem illik tévesen megnevezni.

Ne bízzuk hát a véletlenre.

 
 
Gerety_2021_Redefining Creative Benchmarks without date_Fotor.jpg
raise-the-standard.gif

Iratkozz fel! Most vagy soha.

Megéri: 10%-os kedvezmény jár érte a Reklámtörténet-shopban

RT-anim-small 2.gif
never-read.gif
Reklámtörténet blog nyitóoldal
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

A Reklámtörténet a magyar reklám- és marketinges világ egyedülálló szakmai blogja. Ilyen nincs még egy. Unikum. Kuriózum. Lenyűgöző szingularitás.

E blog 2015-ben alapíttatott azzal a szándékkal, hogy inspirációt, információt, szórakozást és pallérozódást kínáljon minden érdeklődő számára, bepillantást nyújtva a reklámipar és annak határterületeinek sajátos univerzumába. 

Nyilván az sem véletlen, hogy a Reklámtörténet Magyarország első és egyetlen kiadója, amely reklám- és marketingszakmai könyvek kiadására specializálódott. (Lásd: Reklámtörténet Könyvek)

A Reklámtörténet felületén megjelenő cikkek nem a mesterséges intelligencia termékei, hanem önálló szövagalkotási tevékenységünk eredményei. Hát így állunk. Köszönjük, hogy olvasol bennünket.

© Reklámtörténet, 2025.

#RaiseTheStandard 

bottom of page