• Levente Kovacs

Egy finom és bonyolult művészet


Kezdjük egy idézettel.

(Valójában minden bejegyzésünket így kéne kezdenünk. Mármint: ezzel a Bernbach-idézettel. Hogy egyetlen tender közben se felejtsük el. Hogy akkor is a fejben legyen, mikor a hűs rozét kortyoljuk a legnagyobb Reklámzajban. Vagy amikor beküldjük egyedülállóan kreatív épületháló-megoldásunk kampánybejelentőjét a Kreatív magazinnak.)

William Bernbach, a DDB alapítója/kreatívigazgatója jó 60 évvel ezelőtt fogalmazta meg gondolatait a reklámról, a reklámcsinálásról – és ezen meglátásai mindmáig nem veszítettek semmit aktualitásukból:

„Bármennyire is szeretnénk a reklámra mint tudományra tekinteni – merthogy úgy jóval egyszerűbb volna mindannyiunk élete –, az a helyzet, hogy nem fog menni. A reklám egy finom és bonyolult művészet,

örökké változik, átalakul, nem kényszeríthető formulákba.

Az újdonság talaján szökken szárba és az utánzás elhervasztja. Ami valamiért működött tegnap, holnap már nem fog működni, mert addigra elveszíti minden eredetiségét és ebből fakadó erejét.”

Volkswagenesen tökéletlen

Bernbach és csapata – elsősorban Julian Koenig szövegíró és Helmut Krone art director –ennek szellemében látott neki, hogy kikalapálja a Volkswagen Beetle kampányát. És hogy mi lett a vége? Egy márkázás, értékesítés és kreativitás szempontjából egyaránt sikeres kommunikáció, ami egy kicsi német népautóból – egy kicsi amerikai népautót csinált a 70-es évekre.

A VW bogár kampánya, hirdetéseinek friss nyelvezete és formabontó vizualitása

mérföldkő a reklámtörténelemben.

(Azóta nyilván nagyot fordult a világ, de akkoriban ezek a sajtóhirdetések roppant üdítőnek számítottak.)

A Volkswagen bogár nyomvonalán berobbanó „kreatívforradalom” – ami az ötlet, a kreativitás felől, a bernbachi filozófia szellemében közelítette meg a reklámcsinálást – hosszú évtizedekre új irányt jelölt ki a marketing- és reklámszakma számára. És a marketing- és reklámszakma időről időre újra fel is fedezi magának ezt az irányt.

A VW Beetle forradalmi reklámjaira most is érdemes rápillantani. A teljesség igénye nélkül (ám az edukáció nélkülözhetetlen igényével) csokorba szedtünk közülük néhányat.

Nyugodtan tessék őket átbogarászni. (Hm.)

Az első, az alapmű

Ne csak arról beszélj, mi vagy. Hanem, hogy mi nem.

Tőzsdei alapvetések Volkswagen módra

Húzd, ki tudja, meddig húzhatod

A másik klasszikus

A bogár nem vész el, csak átalakul

Addig nyújtózkodj, ameddig a bogarad

Légy büszke arra, amid nincs

Óriások kíméljenek!

Aki röhög, azt letartóztatom!

#Volkswagen #BillBernbach #JulianKoenig #HelmutKrone

© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.