• Levente Kovacs

"A tudatlanság tönkrevágja a reklámszakmát."

Updated: Mar 7, 2020


Steve Harrison

Interjút készítettünk Steve Harrisonnal, a Howard Gossage életét és korát feldolgozó könyv szerzőjével. Harrison könyve a Reklámtörténet Könyvek kiadásában hamarosan magyar nyelven is megjelenik. Ennek apropóján kérdeztük reklámdíjakról, inspirációról, Gossage örökségéről és aktualitásáról.

David Ogilvy keze alatt kezdte a reklámszakmát, szorgalma és kitartása a Wunderman London globális kreatívigazgatói pozíciójáig vitte és direkt marketing kategóriában ő büszkélkedhet a legtöbb Cannes-i Oroszlán díjjal a világon. Néhány éve nagy sikerű könyvet írt Howard Luck Gossage-ról, a történelem legnagyobb hatású reklám- és pr-szakemberéről, akinek az interaktivitást, a közösségi médiát és a zöldmozgalmakat köszönhetjük.

Steve Harrison író, rendező, ex-kreatívigazgató; a Gossage életét, munkásságát bemutató könyv szerzője.

REKLÁMTÖRTÉNET: Melyik díjára a legbüszkébb?

STEVE HARRISON: Nem egy konkrét díjra, mint inkább a kreatívügynökségem teljesítményére vagyok büszke, amivel “bevettük” a Wunderman Londont. Egy nagy hálózat részévé váltunk, ami járt előnyökkel (komoly ügyfeleken dolgozhattunk: Citibank, Star Alliance, Microsoft); de megvolt az árnyoldala is (ügyfelektől, alkalmazottaktól kellett megválni; teljesen át kellett alakítani a működésünket). Viszont öt év alatt a direktmarketing világának legjobb kreatívügynökségét faragtuk a Wunderman Londonból – ami mögé 18 Cannes-i Oroszlánt is oda tudtunk állítani.

RT: Mai fejjel hogyan látja: fontosak a kreatívdíjak?

SH: Tudom, igen, manapság divatos kritizálni őket, de ez részemről erős képmutatás volna. Én a díjakban nem láttam mást, mint kézzel fogható bizonyítékát annak, hogy azok vagyunk, aminek mondjuk magunkat: kreatívak. Hogy nemcsak a levegőbe beszélünk. Ugyanakkor a díjak erős motivációt jelentettek az ügynökségi dolgozóknak, az ügyfeleknek egyaránt. Fontos volt, hogy ők menjenek fel és vegyék át a színpadon – érezze mindenki a sikert, az accountok éppúgy, mint a recepciósok. Ez utóbbiakról mindig is azt gondoltam, hogy ügynökségünk legfontosabb emberei.

RT: Miért hagyja ott egy sikeres kreatív a reklámszakmát?

SH: Aki már dolgozott olyan ügynökségen, ami egy nemzetközi hálózat tagja, tudja jól: roppant nehéz, küzdelmes dolog jó munkát csinálni. Hálózatban dolgozni, és egyben a szakma legjobb munkáját produkálni, nos, ennek megvan az ára. Én öt év után belefáradtam. Akárcsak a politikában, a reklámos életpályának is általában szánalmas kudarc a vége. Az ember túl sokáig benne ragad, a divat közben változik, a parádé tovább vonul, őt meg szépen hátrahagyják. Én addig akartam kilépni belőle, amíg a csúcson éreztem magam.