top of page

Piyush Pandey: a világ legbajszosabb reklámszakembere

  • Writer: Levente Kovacs
    Levente Kovacs
  • 2 days ago
  • 4 min read

Piyush Pandey nevét talán nem sokan ismerik kis hazánkban, de az újkori indiai reklámcsinálás nagy doyenje volt ő, ez a kedves, barátságos, mosolyogós bácsi, az Ogilvy nemzetközi hálózatának egykori legfőbb kreatívvezére. Legendás bajsza vigyázón ott lebegett minden cannes-i reklámfesztivál felett; és e bajusznál csak közvetlensége, jóízű nevetése és kőkemény angol akcentusa volt legendásabb.

Piyush Pandey
Bayusz, mosoy, Piyush, Pandey

Az indiai reklám „keresztapjaként” tisztelte a szakma, bár ebben érezhetünk némi diszkrét túlzást, hiszen Pandey csupán a 1980-as években került a reklám közelébe; addigra azért a nagy pionírok – Frank Simoes, Alyque Padamsee, Tara Sinha – megteremtették az indiai reklámcsinálás alapjait. A jó Piyush a nagy elődök szellemiségét vitte tovább, és több mint 40 éves pályafutása során tovább emelte hazája kreatíviparának színvonalát.

 

A British Raj (Brit Királyi uralom) megszünte után (1947) a British Marketing Raj hódította meg Indiát. A nyugati minták kezdték átszabni a társadalmat, a hű alattvalókból pedig egy csapásra hű fogyasztók lettek. Az indiai reklámvilág a 60-as években élte meg a saját kreatívforradalmát – mikor az iparág kezdte megtalálni önálló hangját, a reklámcsinálás szakmaként kezdett működni, és

a hirdetmények helyét az ötletre, a kreativitásra épülő kommunikáció vette át.

Közel 6000 kilométerről, jó 50 év távlatából nehéz megítélni az indiai reklámvilág akkori állapotját, fejlődésének mértékét, forradalmiságát. Az viszont egyértelmű, hogy a Pandey nevével fémjelzett kampányok a klasszikus brit reklámiskola nemes hagyományát követték: egyszerű, tiszta dramaturgia (nem ritkán gegre épülő); emlékezetes helyzetek és karakterek; könnyedség és humor (sőt: irónia!); és persze fülbemászó dallamok és catchy szlogenek.


Ezzel lényegében össze is foglaltuk a hatásos reklámkészítés receptjét – és még curry sem kell hozzá, hát nem csodás?


Pandey ifjú krikettjátékosként sokat utazott Indiában, jól ismerte az országot, a hétköznapi emberek valóságát. Nem véletlen, hogy annyira rezonált az indiai való világgal; reklámjainak helyzetei és karakterei épp ezért égtek be népének kollektív tudatába, mint Gandhi mondatai és Bollywood filmjei. 


Fevicol

A Fevicol egy igazán hálás márka, egy igazán szimpla pozicionálással: a ragasztó, amely minden körülmények között „mindent és mindenkit összetart”. Erre aztán évtizedeken keresztül gyártották a jópofa filmeket.

A jó példa ragadós

Munkában az asztalosok

Indiai butikosok

Fevikwik

Míg a Fevicol főleg faanyagokhoz, addig a Fevikwik inkább műanyag, kerámia és egyéb anyagok „szuper gyors” ragasztására alkalmas – és a termék előnyét egy geg meséli el, mégpedig az indiai/pakisztáni határvidék zord állapotának kontextusában.

Üdítően groteszk, mint egy Örkény-egyperces.

(A gyártó, a Pidilite persze ugyanaz; akárcsak a reklámügynökség kreatívosztálya, élén: Piyush Pandey.)

Majdnem határátlépések

Nem ragaszkodom hozzá, de azért jöjjön még egy Fevikwik.

A Nagy Ho-Ho-Ho-Horgász

Cadbury csokoládé

Jó, hát ez nem egy Cadbury Gorilla, de állítom: Indiában, hol éjjel a vadak zöld szeme cikkan át a dzsungelen, ez a reklám még mindig könnyeket csal a szemekbe. Krikett, csinos modell, suta tánc – és a csokievés őszinte pillanata. Kell ennél több egy ikonikus kampányhoz?

Krikett, csoki, csakazértis

Titan

Nos, íme egy bollywoodi hangvétel, igaz, a táncika hiányzik. A Titan évi 15 millió órát dob piacra, nem véletlenül a legnépszerűbb márka Indiában. Egy közel másfél milliárd lakost számláló országban ez nem is tűnik olyan soknak.

Egy emlékezetes óra

És volt, hogy a nagy Aamir Khant, Bollywood koronázatlan királyát is sikerült megkérni egy Titan-reklámra. Válogatott is, mint egy király.

A bőség zavara

Hutch

A Hutch telkó márka (később Vodafone) kampánya a 2000-es évek elején nemcsak az indiai szíveket dobbantotta meg, de a mopsz kereskedők forgalmát is jelentősen felpörgette. Hála e reklámnak, ez a kis hülye fejű öleb olyan népszerű lett, hogy kétszer annyi kelt el belőle Indiában, mégpedig örszörös áron! A Hutch-előfizetések is szépen megszaporodtak, hogyne.

A kutya a gyerek hűséges társa

Indian Railways

A „vonatozás” mélyről jövő hagyományát – amely a hazai kultúrkörben a lakodalmas mulatságok adott pontján testvéri egységbe kovácsolja az ütemre lépni képtelen, pirospozsgásan orbákoló, félrészeg társaságot – Piyush az indiai vonattársasággal szikráztatta össze. A végtermék: könnyed és (indiai értelemben) humoros megoldás, a vonattal történő utazás emlékezetes metaforája.

Érdekes, hogy nálunk napjainkban ez maga a vonatozás.

De a magyar utasok valahogy nem mulatnak közben ilyen jól. Nem is értjük, miért.

Vonatozik India

Piyush Pandeymonium (2015) címmel megjelent önéletrajzi könyvében mesél reklámos pályafutásának tapasztalatairól; kellemes, szórakoztató olvasmány, amely nemcsak az indiai reklámvilág, de az indiai társadalom működésébe is bepillantást enged. A Reklámtörténet meleg szívvel ajánlja, akár mindenkinek!

Pandeymonium
Piyush a reklámról

2018-ban a Cannes Lions kreativitásfesztiválon ázsiai reklámszakemberként, filmrendező öccsével, Prasoon Pandeyjel közösen, elsőként vehették át a nagy presztizsű St. Mark életműdíjat.

Prasoon and Piyush
Prasoon és Piyush: két testér, két St. Mark-díj

Ez az Erickssonnak készített filmecske pedig nemcsak azért érdekes, mert a testvérpár közösen találta ki és írta meg a sztoriját (mellesleg: Prasoon rendezte); hanem azért is, mert

1996-ban ez a reklám hozta meg Indiának az első cannes-i oroszlánját

(nem mellesleg: egy Silver Liont).


Végül, de nem utolsósorban: jelen poszt szerzőjét 2022-ben érte a megtiszteltetés, hogy személyesen is találkozhatott, beszélhetett az indiai reklámipar mosolygós, nagy bajuszú legendájával, és még egy közös selfie-re is sikerült őt rávennie (ami nem is volt olyan nehéz).

Piyush and Kovacs
Nem Piyush Pandey és Piyush Pandey

„A varázslat akkor történik, ha van benned szenvedély”,

vallotta és hirdette egész pályafutása során a jó Piyush.


70 éven át hajtotta ez a szenvedély.




Gerety_2021_Redefining Creative Benchmarks without date_Fotor.jpg
raise-the-standard.gif

Iratkozz fel! Most vagy soha.

Megéri: 10%-os kedvezmény jár érte a Reklámtörténet-shopban

RT-anim-small 2.gif
never-read.gif
Reklámtörténet blog nyitóoldal
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

A Reklámtörténet a magyar reklám- és marketinges világ egyedülálló szakmai blogja. Ilyen nincs még egy. Unikum. Kuriózum. Lenyűgözően szerény szingularitás.

E blog 2015-ben alapíttatott azzal a szándékkal, hogy inspirációt, információt, szórakozást és pallérozódást kínáljon minden érdeklődő számára, bepillantást nyújtva a reklámipar és annak határterületeinek sajátos univerzumába. 

Talán az sem véletlen, hogy a Reklámtörténet Magyarország első és egyetlen kiadója, amely reklám- és marketingszakmai könyvek kiadására specializálódott. (Lásd: Reklámtörténet Könyvek)

Fontos disclaimer: a blogon megjelenő cikkek nem a mesterséges intelligencia termékei; önálló és (szándékunk szerint) eredeti gondolatok mentén megalkotott szövegek. Van velük meló.

Hát így állunk. Köszönjük, hogy olvasol bennünket.

© Reklámtörténet, 2025.

#RaiseTheStandard 

bottom of page