Levente Kovacs
Gossage-évforduló GS&P-módra
Howard Gossage születésének 100. évfordulója alkalmából hatalmas ünneplési hullám söpört végig a reklámvilágon. Mi például egy héten át, naponta többször is írtunk a 60-as évek legendás reklámarcáról, akinek forradalmi megoldásai – melyekkel jó 50 évvel előzte meg korát – ma már napjaink kommunikációs arzenálját is gazdagítják.

Gossage megmutatja a reklámszakmának, hogy merre, hány a méter
Csupán a rend kedvéért: Gossage tűzte elsőként zászlajára az interaktivitást, a fogyasztók tudatos bevonását egy-egy kampányba; ő alkalmazta elsőként a PR-t a kampánystratégia szerves részeként; a kibernetika bontakozó tudományát és annak felismeréseit – a visszacsatolás, az „információs hurkok” jelentőségét – elsőként kamatoztatta a reklámkampányok megkonstruálása során; és ugyancsak elsőként jutott el a felismerésig, hogyhát: „Changing the world is the only fit work for a grown man”, amit valahogy így ültethetnénk át magyar nyelvre:
Felnőtt fejjel csak egyetlen hivatásunk lehet: megváltoztatni a világot.
(Mely felismerést a reklámszakma ma egyre bőszebben próbálja beinjektálni minden megmozdulásába, és úgy csinál, mintha feltalálta volna a spanyolviaszt – holott a gondolat nem mástól, mint Howard Gossage-tól ered. De elkalandoztunk.)

Howard Gossage híres csokornyakkendője
Szóval: miközben mi online celebráltunk, a világ másik felén, kőhajításnyira San Francisco Kínai negyedétől, a California Street 720 házszám alatt offline folyt egy nem kevésbé illusztris megemlékezés a San Franciscó-i Szokratészről. A helyszín a Goodby, Silverstein&Partner (GS&P) reklámügynökség volt, a házigazda pedig a két alapító/tulajdonos: Jeff Goodby és Rich Silverstein – akik annak idején 1983-ban épp Howard Gossage emléke előtt tisztelegve, az ő szellemi örökségét tűzve zászlajukra alapították meg – azóta méltán legendássá vált – ügynökségüket.
