• Levente Kovacs

Gossage-évforduló GS&P-módra


Howard Gossage születésének 100. évfordulója alkalmából hatalmas ünneplési hullám söpört végig a reklámvilágon. Mi például egy héten át, naponta többször is írtunk a 60-as évek legendás reklámarcáról, akinek forradalmi megoldásai – melyekkel jó 50 évvel előzte meg korát – ma már napjaink kommunikációs arzenálját is gazdagítják.

Gossage megmutatja a reklámszakmának, hogy merre, hány a méter

Csupán a rend kedvéért: Gossage tűzte elsőként zászlajára az interaktivitást, a fogyasztók tudatos bevonását egy-egy kampányba; ő alkalmazta elsőként a PR-t a kampánystratégia szerves részeként; a kibernetika bontakozó tudományát és annak felismeréseit – a visszacsatolás, az „információs hurkok” jelentőségét – elsőként kamatoztatta a reklámkampányok megkonstruálása során; és ugyancsak elsőként jutott el a felismerésig, hogyhát: „Changing the world is the only fit work for a grown man”, amit valahogy így ültethetnénk át magyar nyelvre:

Felnőtt fejjel csak egyetlen hivatásunk lehet: megváltoztatni a világot.

(Mely felismerést a reklámszakma ma egyre bőszebben próbálja beinjektálni minden megmozdulásába, és úgy csinál, mintha feltalálta volna a spanyolviaszt – holott a gondolat nem mástól, mint Howard Gossage-tól ered. De elkalandoztunk.)

Howard Gossage híres csokornyakkendője

Szóval: miközben mi online celebráltunk, a világ másik felén, kőhajításnyira San Francisco Kínai negyedétől, a California Street 720 házszám alatt offline folyt egy nem kevésbé illusztris megemlékezés a San Franciscó-i Szokratészről. A helyszín a Goodby, Silverstein&Partner (GS&P) reklámügynökség volt, a házigazda pedig a két alapító/tulajdonos: Jeff Goodby és Rich Silverstein – akik annak idején 1983-ban épp Howard Gossage emléke előtt tisztelegve, az ő szellemi örökségét tűzve zászlajukra alapították meg – azóta méltán legendássá vált – ügynökségüket.

Jeff Goodby ékes szavakkal köszönti az egybegyűlteket

A nagy térben csak úgy visszhangoztak Jeff szavai

Hasonló a tuxedo; hasonló a szellemiség

Gossage tiszteletére Jeff felöltötte legszebb szmokingját; a GS&P hatemeletes épületének egyik szintjén kiállították Gossage legjobb munkáit; és a hangulat kedvéért berendeltek egy mariachi-zenekart is – annak idején ezek a zenészek állandó szereplői voltak a híres Firehouse-összejöveteleknek és -mulatságoknak, melyek Gossage ügynökségén a lehető legspontánabb módon kerültek megrendezésre – és a korszak kulturális-szellemi életének meghatározó figurái (John Houston, John Steinbeck, Tom Wolfe, Jessica Mitford, Benjamin Spock, hogy csak néhányat említsünk) tisztelték meg jelenlétükkel. De ki tudott volna ellenállni a jó kedélyű, harsány, szórakoztató, sziporkázóan szellemes házigazdának, aki kedvenc mondásával biztatta a vidám társaságot:

„Ha valamit érdemes csinálni, akkor azt orrvérzésig érdemes csinálni!”

Cindy Fluitt, a GS&P produkciós részlegének ex-vezetője

(A hölgy nemcsak Gossage számára ismeretlen.)

Ám a San Franciscó-i megemlékezés sem nélkülözte a különleges vendégeket. Ott volt Alice Lowe, akiről már oly sokat meséltünk, és akiről mindenki tudja: ő volt Gossage ügynökségének menedzsere, Howard jó ismerője, legjobb barátja.

Steve áldását adja a rendezvényre

És ugyancsak jelen volt a Reklámtörténet régi barátja és mentora: Steve Harrison, a Gossage életét és munkásságát feldolgozó könyv szerzője (akivel mellesleg a BrandFestival előadójaként most személyesen újra találkozhatunk.)

The Fantastic Four

(Steve Harrison, Alice Lowe, Jeff Goodby – a kis hölgy Steve mellett Alice személyi ápolója.)

E nagyszerű rendezvényről a még nagyszerűbb képeket Quinn Gravier, a GS&P fotósa készítette. Hogy ezek a képek el is jutottak hozzánk, azt Jeff Goodbynak köszönhetjük, aki jövőre talán bennünket is meghív a mulatságra. Addig is, idézzük fel Tom Wolfe szavait a reklámtörténelem egyik legnagyobb legendájáról; legyen ez a Gossage-centenáriumunk zárógondolata: „Howard az a személyiség volt, aki elképesztő energiákat tudott átadni a környezetében lévő embereknek...

Valahogy rávett, hogy kicsit magasabbra szárnyalj,

és ezt olyan életkedvvel tedd, amit talán még soha nem is tapasztaltál.”

Köszönjük mindenkinek, aki velünk együtt emlékezett Howard Gossage-ra.

(A Gossage életét és munkásságát feldolgozó Steve Harrison-könyv Howard Gossage – A 20. század legnagyobb reklámszakemberének elfeledett története címmel jelent meg a Reklámtörténet gondozásában, 2016-ban.)

#howardgossage #JeffGoodby #RichSilverstein #SteveHarrison #GSP

© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.