• Reklámtörténet

Nike/No excuses – Sallai Ervin (ACG)


Ünnepi fogadalmak, lerókázott futócipők, 57 insightot felvillantó reklámfilm. Ez utóbbi még ma is épp annyira aktuális, mint tíz évvel ezelőtt, megjelenése pillanatában volt. SZERINTEM rovatunkban Sallai Ervin, az ACG creative group headje idézi fel kedvenc reklámját. És ennek apropóján csokorba szed 57 indokot, melyek – egyszerre vagy külön-külön – visszatartanak bennünket attól, hogy jó reklámot készítsünk.

2008. január 1. Dohog benned a fogadalom, hogy idén tényleg nekikezdesz edzeni, de félúton a részegség és a másnaposság között persze jön az első újévi kifogás: talán mégsem kéne lerókázni a karácsonyra kapott, szép futócipőt. Aztán meglátod a tévében a NIKE Nincs kifogás filmjét, és tudod, hogy ma nem lóghatod el a mozgást. Ma nem.

Soha nem késő lemenni a gymbe

Az Oscar-díjas Errol Morris nem hiába rendezett annyi dokut és sportfilmet az ESPN-nek, rendesen beviszi a gyomrost. Valamire való motivációs előadás azóta sem mehet le a reklámfilmje nélkül. Warhawk Matt Scott paralimpikon kerekesszékes kosárlabda játékos egy perc alatt 57 kifogást mond a kamerába. 57-et. Akár egy mobillal is felvehették volna, olyan erősen átjön az üzenet. (Csak hogy értelmet nyerjen a mindenkori „Minek kamera, az unokaöcsém telefonja HD-t tud?!” ügyfélkomment.)

Errol Morris, a vidám Oscar-díjas

De amiért igazán szeretem ezt a filmet, az a Wieden + Kennedy és a NIKE bátorsága. Nem arra gondolok, hogy sötétbőrű a főszereplő, nem tudnak a kutatáson azonosulni vele, mert mozgássérült, meg hol van a célcsoport?, legyenek benne nők is, ne csak kosárlabdázzon, mert a vásárlóink nagy része fut, golfozik, bla, bla, bla.

Az igazi bátorság, hogy

ellőttek 57 tökéletes insightot egyetlen filmben.

Simán gyárthatott volna az ügynökség és az ügyfél négy és fél évig havonta egy kampányt mindegyikre külön, de ők bepakolták az összes muníciót egybe, oszt megnyomták a piros gombot a kamerán – aaand action!

Inspiráló ez a tökösség. Olyannyira, hogy összegyűjtöttem 57 indokot, ami visszatart minket általában, hogy belevágjunk egy jó reklám elkészítésébe, ahogy Matt Scott belevág az edzésbe, lesöpörve minden kifogást.

1. Túl drága. 2. Túl olcsó, nem tudunk keresni rajta. 3. Nem megy át a kutatáson. 4. Ügyfél nem szereti. 5. A kreatívigazgató nem fogja szeretni. 6. Ennyi idő alatt nem lehet megcsinálni. 7. Túl bonyolult. 8. Nem az én projektem. 9. Úgysem értik meg. 10. Kicsi hozzá a piac.

11. Elvész a reklámzajban. 12. Nincs benne celeb. 13. Nem folytatható. 14. Ezeknek? 15. 6 után? 16. Nem lehet megcsinálni. 17. Mit szól majd hozzá a szakma? 18. Olyan 80-as évek. 19. Majd, ha kapunk egy rendes briefet. 20. Olyan érzésem van, mintha ilyen lett volna már.

21. Túlságosan egy pont nullás. 22. Mi benne az ötlet? 23. Nem a célcsoport szerepel benne. 24. Megosztó. 25. Nem látom benne a call to actiont. 26. Megkérdeztük a sales-eseket, és nem szerették. 27. Ezt ti sem gondoljátok komolyan. 28. Egy bevezetett márkánál el tudnám képzelni, de így…?! 29. Maximum márkabevezetésre, nem egy olyan brandnél, ami évek óta fut. 30. Térjünk vissza rá jövőre.

31. Nem ezzel kell Cannes-ba menni. 32. Ebből lehetne egy jó sorozat, ne lőjük el egy film kedvéért! 33. Tenderen elvből nem indulunk. 34. Külföldre kellene utazni hozzá. 35. Nem látom benne az influencerek szerepét. 36. Működik majd 10 másodpercre visszavágva? 37. Hát nem is tudom. 38. A végére kellene egy jó kis jingle. 39. Arccal kezdődjön inkább. 40. Nem látszik benne végig a logó.

41. Vittünk már ilyesmi ötletet, azt sem szerették. 42. Fesztiválrejtvény. 43. Legyen benne gyerek! 44. Nem szar ez, csak másra lesz jó. 45. Ez most divatos, de mi lesz, ha három év múlva elővennénk? 46. Nem elég bátor. 47. Túl bátor. 48. Ősszel már kockázatos egy kinti forgatás. 49. Csak stock zenére van pénz. 50. Ne élesben kísérletezzünk!

51. Ne legyen vicces, csak derűs. 52. Kérdezzük meg az ÖRT-t! 53. Nem elég színes. 54. Lefordíthatatlan angolra. 55. Menjünk inkább biztosra! 56. Nincs az a TV, ami leadná. 57. Én nem fogok ezzel küszködni.

Mi a te kifogásod?

#Nike #ErrolMorris #insight

© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.