top of page
Writer's pictureReklámtörténet

A fekete bárányok ügynöksége


Segített Charles Saatchinak megalapítani a reklámügynökségét; később bábáskodott a londoni TBWA születésénél; végül úgy döntött, létrehozza saját ügynökségét. Sir John Hegarty 1982-ben kalapálta össze a BBH-t, két reklámos kollégája, John Bartle és Nigel Bogle társaságában. (Persze, akkor még nem volt „Szőr”; a brit reklám- és kreatívipar érdekében tett áldozatos munkáját jóval később, 2007-ben jutalmazta a királynő, mikor Hegarty már betöltötte 64. életévét. Szóval, ne tessék türelmetlenkedni. Nyugdíjkorhatár előtt nem ütnek egyetlen reklámszakembert se lovaggá.)

Sir John Hegarty – Úgy áll, mint akit épp lovaggá ütöttek

A BBH első munkáját a Levi'snak készítette; és hát ez sajtóhirdetés annyira betalált, hogy azóta az ügynökség jelképe is ez lett, ez a fekete bárány. De még a hirdetés fősorát is megtartották maguknak:

When the world zigs, zag.

Ez ám az igazi BBH-filozófia, ami szabad fordításban kábé annyit tesz: „merjünk szembe menni az árral”; „ha a világ cikkel, cakkoljunk”; „adjuk fel a járt utat a járatlanért” – és hasonlók. (Javaslatokat kommentben várunk, a legjobb értékes Reklámtörténet Könyvet kap cserébe.)

A bárányok nem hallgatnak

A „feketebárányság”, a különbözőségre való figyelés, amivel azt akarják elérni, hogy a fogyasztó megkülönböztetett figyelmet szenteljen az általuk kommunikált márkának, nos, ez az ügynökség legfőbb hitvallása, és mindmáig erre törekednek, mégha '82 óta nagyot is változott a reklámcsinálás arcéle.

Az 1985-ben készített Launderette című Levi's film például tökéletesen illusztrálja, mit jelent szembe menni a tömeggel; hogyan lehet egy elöregedő márkát, az „apukák farmerét” a lázadásra fogékony ifjúság nadrágjává tenni. És ezzel a szimpla, alig egyperces mosással sikerült tökéletesen átpozicionálni a márkát.

Minarik Ede ezt biztosan nem engedte volna

A BBH az elmúlt 36 évben rengeteg ilyen és hasonló feladatot oldott meg nagy sikerrel. Elég tekintélyes a protfóliójuk: van ott British Airways, Johnnie Walker, Playstation, Audi, Tesco, Samsung – hogy a legfrissebbről, a Burger Kingről ne is beszéljünk. (Ez utóbbit tender nélkül kapták meg; hogy mik történnek odaát a ködös Albionban! Elképesztő.)

És hát folyamatosan fejlődnek, fejlesztenek, rajta tartják kezüket a kreatívipar lüktető vénáján – és időről időre próbálják magukat újra kitalálni, lépést tartani a kommunikációs szakma változásaival. A klasszikus reklámügynöki feladatok mellett már nem kevesebb, mint 8 egyéb szakterületen kínálnak spéci szolgáltatást ügyfeleiknek.

Ügynökségi porciózás

Elég határozott és konkrét elképzeléseik vannak a szakma fejlődését és jövőjét illetően. Most a Brandfestival keretében nekünk is lehetőségünk lesz rá, hogy erről többet megtudhassunk. Biztosak vagyunk benne, hogy Ross Mawdsley, a BBH interaktív dizájn részlegének vezetője, az „Interaktív Kreativitás” című előadásában olyan dolgokat fog majd nekünk mondani – hogy csak na.

BrandFestival, október 18-19., Budapest Music Center

www.brandfestival.hu

A Reklámtörténet a BrandFestival médiapartnere. Cikksorozatunk írásait egy-egy vendégelőadó ihlette.

Gerety_2021_Redefining Creative Benchmarks without date_Fotor.jpg
never-read.gif

Iratkozz fel! Most vagy soha.

Megéri: 10%-os kedvezményt 

kapsz érte az RT-shopban

raise-the-standard.gif
RT-anim-small 2.gif
bottom of page