Hogyan pörkölt oda a Volvo a versenytársaknak?
Mindig bámulatosak azok a reklámos megoldások, amelyekben egy márka a versenytárs kommunikációját kihasználva mond valami érvényeset saját magáról. Ezzel a bevállalós kommunikációs gesztussal persze csak azok a márkák – ha úgy tetszik: azok a marketingvezetők – mernek élni, akik biztosak a dolgukban. Akik termékoldalon valóban olyan konkrét előnyt tudnak kínálni, amivel helyből elkaszálják versenytársuk imázsát,
miközben sajátjukat az egekbe repítik.
A Volvo mindig is előszeretettel alkalmazta reklámjaiban ezt a pimasz, bevállalós, kompetitív szemléletet. Így pörkölt oda például a Mercedesnek, mikor egyik hirdetésében a Volvo 740 GL Estate modelljét állította szembe a Mercedes 200T Estate modelljével, és arra kereste a választ: vajon mi lehet az oka a két autó közötti árkülönbségnek? A megoldás: talán a kis háromágú Mercedes-embléma kerülhet olyan sokba.
Megéri a pénzét
A Volvo a Vauxhall Carltont sem kímélte. Egy 15,000 fontos Vauxhall (Európában Opel Rekord néven futott) áráért ugyanis nemcsak egy Volvót vehetett az ember, de Cannes legjobb szállodájában, a Carltonban is eltölthetett egy éjszakát a kedves feleségével. És még 25 fontos borravalót is adhatott a liftes fiúnak, csak hogy mutassa, mennyire menő.
Minden út Cannes-ba vezet
És a Volvo a Forddal szemben is egyértelműen pozicionálta magát. Hogy miért volt több pénze egy Volvo tulajdonosának – szemben egy Ford gazdájával? Mert okosabban költötte a pénzét. Mert ugyanazt a felszereltséget egy Volvótól is megkapta – kevesebbért. Így aztán a bukszája 170 fonttal vastagabb maradt.
Akkor még nem volt hasitasi
Amikor legnagyobb versenytársa, a SAAB saját repülőgépgyártós múltját kezdte kommunikálni (neve egyébként csodás mozaikszó, megfejtése: Svenska Aeroplan Aktiebolaget, azaz: Svéd Replőgépgyártó), akkor a Volvo nem csinált mást, mint a rákövetkező héten megjelentetett egy hirdetést a SAAB legújabb Viggen vadászgépéről. A szövegben pedig – csupán a SAAB autótulajdonosok kedvéért – diszkréten megemlítette, hogy ezt a gépet, bizony, egy Volvo-motor hajtja.
Odanézz! Ott ül benne Tom Cruise!
És ennek a szemléletnek a non-plus ultrája, amit a Volvo néhány évvel ezelőtt, 2015-ben művelt az oly népszerűnek számító Superbowl alatt. Hogy mi volt a kampány? Egy szimpla promóció, amivel egy XC60-as Volvót lehetett nyerni. Ehhez csupán az volt a feladat, hogy a Superbowl reklámidejében felbukkanó autós hirdetések alatt a #VolvoContest kifejezést kellett "beletweet"-elni a nagyvilágba. Vagyis: a játékos kedvű tévénézők számára épp a versenytársak autóshirdetései tették lehetővé, hogy Volvót nyerjenek.
Lehet Twitterezni, ezerrel
Mai divatos kifejezéssel élve „brand hijack” volt ez a javából; más autómárkák hirdetéseit kihasználó PR-fogás.
Ravasz interception, vadászpilóták és Tom Cruise-ok nélkül.
Közben Tamás visszatért a bevetésről