• Laszlo Berta

A burrito, ami megváltoztatja a világot

Már csak néhányat kell aludnunk, hogy megnézhessük a történelem első rendkívüli módon rendhagyó Superbowlját - a COVID-megszorítások miatt mindössze 22 000 néző előtt fognak játszani a csapatok. Korábban az is felmerült, hogy a half-time show nem is a stadionban lesz, hanem csak televízión közvetítik. Na, de ne is menjünk bele a részletekbe, hiszen mi egy hardcore reklámos oldal vagyunk, foglalkozzunk inkább a reklámokkal.


A McDonald's tulajdonában lévő Chipotle étteremlánc új szpottal jelentkezik/jelentkezett. Ez a szpot fog lefutni majd a Superbowl alatt is, és azt a furcsának tűnő kérdést fogja feszegetni, hogy vajon meg tudja-e változtatni egy burrito a világot?


Nézzük meg a már most világszerte ünnepelt szpotot:

Hol vagyunk már attól a gondolattól, hogy ha éhes vagy, akkor egyél egy burritót, mert finom meg egészséges meg minden.

Itt kérem brand purpose, social purpose és zöld gondolkodás vetélkedik a néző figyelméért, a burrito mintegy mellékesen meglapul a szpotban, lényegében a vicc kedvéért.


De vajon miért a humoros felütés? Vajon ők sem hiszik el, amit mondanak?


A szpotra egyébként Steve Harrison barátunk hívta fel a figyelmet egy Linkedin posztban. Vele korábban is sokat diskuráltunk a reklámszakma brand purpose / social purpose mániájáról - ő aztán a nagy diskurálás mellett írt egy könyvet is "Can't sell, won't sell" címmel. Tudjuk ajánlani, nagyon érdekes olvasmány.


De térjünk is vissza a Chipotle szpotjára. A kampány apropóját az adja, hogy a Chipotle vállalása szerint a következő öt évben 5 millió dollárt szánnak az amerikai farmereknek, idézem, “to remove barriers and enable the next generation of farmers and ranchers to succeed.” Egyszerű számítással levezethetjük, hogy ez annyi, mint évi 1 millió dollár.


Tisztázzuk, ez valóban kiváló!


Sőt, az is, hogy a Superbowl napján minden burritorendelésből 1 dollárt szintén erre a célra fognak adományozni. Illetve az, hogy a Chipotle valóban elkötelezett a minőségi alapanyagok és a fenntarthatóság mellett - főleg mióta volt az az esetük az e.coli baktériummal a 2010-es évek közepén (25 millió dollárjukba került).


A kérdés mindössze az, hogy ez valódi segítség vagy csak a kommunikációs céloknak megfelelő minimum minimuma? A Chipotle esetében a COVID nagy sikert hozott - az online rendeléseknek köszönhetően jelentősen nőtt a forgalmuk, a részvényeik értéke is megugrott, a cég piaci értéke jelenleg 41,9 milliárd dollár (forrás: CNBC). 2019-ben a bevételeik 5,6 milliárd dollárra rúgtak, a 2020-as első 3 negyedéves jelentésük szerint 4,4 milliárd dollárnál álltak - az utolsó negyedévvel vélhetően közelítik majd az évi 6 milliárd dollárt. A profit persze nyilván nem ennyi, az 2020-ra valószínűleg valahol 400 millió körül lesz.


Tehát 5 millió dollár 5 év alatt az amerikai földműveseknek, akik alapanyaggal látják el a Chipotle 2 727 éttermét.


Évi 1 millió dollár egy átlagembernek tényleg soknak tűnik. De nézzük, hogy "a világ megváltoztatása" szempontjából mit is jelent ez:

- A Trump kormányzat 2020-ban 46 milliárd dollárral támogatta a farmereket (igaz, igazságtalan összehasonlítani egy céget az egész szövetségi kormánnyal, de a nagyságrend érzékeltetése miatt azért érdemes.)

- Amerikában körülbelül 2 millió farm (nem farmer, farm!) működik.

- Az amerikai mezőgazdasági szektor adóssága eközben rekordokat döntöget - 2020-ban 434 milliárd dollárra nőtt (forrás: NYTimes)


Dübörgünk, mintha nem lenne holnap, elefánt komám!

És végül egy érdekes információ:

- A 2021-es Superbowl szünetében egy 30 másodperces reklámszpot ára minimálisan 5 millió dollárba kerül. Idén olcsóbbak az elhelyezések, mert a pandémia szorításában számos nagy cég, köztük a Coca-Cola és a Budweiser is úgy döntött, hogy inkább kimaradnak a buliból. Jó néhány házhozszállítós étteremlánc viszont most először száll be, a Chipotle-nek is ez az első Superbowl szpotja.

Tehát adunk 1 millió dollárt egy 434 milliárdos adóssággal küszködő és 46 milliárdos állami támogatást kapó szektornak, és 5 milliót költünk arra, hogy ezt elmondjuk mindenkinek.


A bejegyzés nem kíván ítéletet mondani (a francokat nem :D), mindenki döntse el maga, hogy mennyire számít csalásnak az, ha egy cseppet a tengerben óceánjáró-méretűnek állítanak be (mit óceánjáró? jéghegy!). Ők maguk is elhiszik, hogy ez "megváltoztatja a világot"? Vagy elég nekik az, hogy a jobbára naív és megtéveszthető nézők elhiszik ezt?


Hiszen a kampány vélhetően működni fog.


Hiszen én is rendelnék a Chipotlétől!


Egyrészt mert szeretem a burritót (ha nem tesznek bele koriandert), másrészt mert a Superbowl napján ingyenes a házhozszállítás és 1 dollárral még támogatom is a kedves farmereket!


És persze ne felejtsük el, hogy a kampányról már most beszámolt a CNBC, a Business Insider, az AdWeek egyenesen Hősnek nevezi a márkát.


De hogy ez a burrito megváltoztatja a világot? Kötve hiszem.

Mi lesz a következő? Az univerzum megváltoztatása? Az emberiség új alapokra helyezése? Egy új istenség születése?


Szép dolog ez a brand purpose, de talán ideje lenne kicsit szerényebbnek lenni, vagy legalábbis realistábbnak.


© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.