• Levente Kovacs

Humorban a Gerety Awards sem ismer tréfát

Updated: Apr 8

„Az olyan vicces!” „Mekkora poén má'!” „Jót röhögtem rajta.” A vicces reklámok ilyen és hasonló megjegyzések kíséretében épülnek be kollektív tudatalattinkba, és még évek múltán is bevillannak képsoraik, karaktereik, frappáns félmondataik, miként magányos téli estéken Berzsenyi örökbecsű sorai is felkúsznak a középiskolás memoriterek homályából, hogyhát „Sok Charybdis közt, sok ezer veszélyben/Izzada orcám”, amit persze magunk sem értünk, hogyan történhet, hiszen többet se tudnánk tőle idézni, de ez az egy sor, ez valahogy belepörkölődött az idegpályáinba, megmásíthatatlanul, miként Ottlik beszél arról a „mély lerakódásról a létezésünk alján”, ami már „végleges és változtathatatlan”, és ... ööö... bocsánat, azt hiszem, elkalandoztunk.

Azok a gyilkos szájszagok


Szóval a lényeg: a reklámban fontos és értékes szerepe lehet a humornak, hiszen megkülönböztet(het), memóriapályákat épít(het), mi több, érzelmi reakciót – nevetés – vált(hat) ki a nézőből. Igen, a (-hat) (-het) képző korántsem véletlen; hiszen mindez csupán lehetőség, kommunikációs potenciál, merthogy a humorba csomagolt reklám hatékonysága noha rengeteg tényező együtthatásától függ, de háromtól mindenképp:

1.) a termék/márka mennyire bírja el a viccet;

2.) az üzenet mennyire engedi a viccet;

3.) a néző (befogadó) mennyire érti a viccet.

Ezek a mai fiatalok!


Reklámkészítői oldalról mindezt két lényeges megállapítással kell kiegészítenünk:

  • Ha az ember valamit alkotóként (kreatívként) viccesnek tart – nem biztos, hogy a közönség is nevetni fog rajta.

  • Ha az ember valamit alkotóként (kreatívként) nem tart viccesnek – a közönség még simán megszakadhat rajta a röhögéstől.

Ez a nagy igazság a humorral, kedves barátaim! Végtelenül szituatív, szubjektív és intellektus függő; kiszámíthatatlan és beszámíthatatlan; felháborítóan megosztó és sértően többértelmű. Kétélű fegyver, ami visszafelé sülhet el – hogy legyen valami képzavar is a végére.

Kinek a pap, kinek a papné


Sajnos, ezért kezd egyre jobban kiszorulni napjaink simára polírozott, karcmentes kommunikációs gyakorlatából.


Ám a nevetés nagyszerű, csodálatos dolog. Nem kéne, hogy kivesszen a reklámból. Értékelnünk kell azt a csekély kis reklámos humortermést, ami a politikai korrektség zord klímáját esetleg, néhanapján túléli.

Az erővel nem szabad viccelni


Örvendetes, hogy a Gerety Awards is létrehozott egy külön kategóriát a humoros reklámok számára. De ami még ennél is örvendetesebb:

a Gerety az egyetlen reklámfesztivál, melynek zsűrijét kizárólag női reklám- és marketingszakemberek alkotját.

A Heineken-féle tolerancia teszt


A Gerety Awards egyébként remek lehetőséget kínál a magyar reklámszakma számára is, hogy megméresse magát – példának okáért, hogy mennyire humoros reklámokkal sikerült az elmúlt évben előrukkolni. A hazai szakemberekkel kiegészült nemzetközi zsűri 11 különféle kategóráiban értékeli a munkákat. Úgyhogy tessék bátran nevezni, most vagy soha, mert

a nevezési határidőt április 30-ig meghosszabbították!

És ez nem vicc.


Végül jöjjön egy Canal+ reklám, amitől tutira mosolyogni fogsz.

A medve álma




A Reklámtörténet a Gerety Awards hivatalos médiapartnere. Szeretnél többet megtudni erről az egyedülálló reklámos fesztiválról? Kövesd a Facebookon, a Twitteren vagy akár az Instagramon!