• Levente Kovacs

San Francisco utcáin


Idén ünnepelné 100. születésnapját Howard Gossage, a világ egyik legnagyobb hatású, legeredetibb gondolkodású kommunikátora, aki alapjaiban reformálta meg a reklámot. Interaktivitás? PR-t generáló kampányesemények? Közösségi média erejét kiaknázó megoldások? Ezen technikákat mind ő alkalmazta elsőként, több mint fél évszázaddal meghaladva korát. Bizony, a modern reklám, amilyennek ma ismerjük – a „consumer engagement”-től a „user generated content”-en át a „médiahack”-ig – Gossage köpönyegéből bújt elő. Röpke San Franciscó-i látogatásom során minden lehetőséget megragadtam, hogy minél közelebb kerüljek e reklámtörténeti legendához. Képriportom megmutatja, mennyire sikerült.

Gossage a Pacific Avenue 451. alatt, egy régi tűzoltóság épületében nyitotta meg és működtette ügynökségét 1957-től 1969-ig. Talán nem véletlen, hogy az épület ma szintén egy reklámügynökségnek (Chemistry Club) ad otthont. Az épület homlokzata, hangulata, varázsa mit sem változott. Viszont figyeljük meg, a bejárat előtti fák milyen szépen megnőttek az elmúlt 50 évben.

Gossage ragaszkodott hozzá, hogy ügynöksége megőrizze az eredeti tűzoltóság néhány „berendezését”. (A híres tűzoltórúd ma is ott áll az épületben, melyen az ügyfelek bátran lecsúszhatnak.) A Firehouse azonban egyik pillanatról a másikra át tudott alakulni pezsgő hangulatú összejövetelek, kiállítások, mariachi-koncertek helyszínévé. A híres öntöttvas csigalépcsőt Amerika szellemi és kulturális életének legnagyobbjai koptatták: a filmrendező John Huston, a színész-komikus Stan Freberg, az író-újságíró Tom Wolfe, a gyermekorvos Benjamin Spock – mind Gossage baráti körének tagjai, a Firehouse gyakori vendégei voltak. És ha meg akart ismerni egy számára érdekes embert? Írt egy levelet, és várta, mi történik. Így kötött életre szóló barátságot a regényíró John Steinbeckkel, és így fedezte fel s tette világsztárrá korunk legnagyobb hatású médiateoretikusát-filozófusát, a kanadai Marshall McLuhant. Gossage igazi reneszánsz ember volt; széles körű érdeklődése, műveltsége és a közösségben betöltött szerepe miatt barátai, ismerősei csak úgy hívták: a „San Franciscó-i Szokratész”.

Ha Gossage szembetalálta magát egy