• Levente Kovacs

Másodikak! Ne hagyjátok magatokat!


Bár a híres „autókölcsönző-háború”, ami az Avis és a Hertz között dúlt a 60-as évek derekán, nem változtatta meg kettejük piaci relációját (a Hertz maradt piacvezető; az Avis maradt No2.), kommunikációs csetepatéjuk mégis erőteljes nyomot hagyott az amerikai popkultúrán. Hogy mivel? Ezzel a három szóval: We try harder. Amit kb. úgy magyaríthatnánk: „Jobban odatesszük magunkat.”

A kapitalista kiáltvány

Paula Green, a DDB szövegírója, nem is gondolta volna, hogy ezen egyszerű, mégis elképesztő erejű szlogenje mire lesz képes; hogy a kampány 4 év alatt megtriplázza az Avis forgalmát, és nemcsak a cég munkatársait sarkallja jobb teljesítményre, de

sokak számára ad tartást és kitartást,

egyfajta életvezetési iránymutatást.

Paula Green jobban ismerte az emberi lélek működését, mint Oravecz Nóra.

Mert a „We try harder” azon túl, hogy feltámasztotta az Avis iránti szimpátiát, a benne megfogalmazott mentalitás, az „underdog” elszántsága és akaratereje – hogy az ember minden helyzetből felkapaszkodhat, hogy nem hagyhatja el magát, változtathat sorsán,

mert mindent lehet jobban, lehet másképp csinálni

– nos, ez a gondolat tökéletesen rezonált az amerikai néplélekkel. A nyugatra tartó pionírok, kérges tenyerű cowboyok és bátor telepesek küzdelme manifesztálódik ebben a három szóban; ez a három szócska hajtja majd Rocky Balboát, erre biztat később a Nike „Just do it”-ja, ez villan fel Sarah Connor „Nincs végzet, csak ha bevégzed” üzenetében. Csoda, hogy a vietnámi háborúban számos amerikai katona hordta büszkén az Avis-jelvényt, a 45-ös légihadosztálynak pedig konkrétan ez volt a mottója?

A küzdők jelvénye.

Még a hipszter honvéd is kitűzte a kalpagjára Vietnámban, hej!

De kissé elkalandoztunk.

A lényeg: harcra fel, másodikak!

Ne hagyjátok magatokat.

#Avis #PaulaGreen #Hertz #DDB

© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.