Ha feldobom branded content, ha leesik product placement. Mi az?
A TUTKOVBUTKOV elképesztő videóklippel robbant be a köztudatba, amit az OK Go együttes Upside Down & Inside Out című nótájához készítettek még 2016-ban (és szét is nyerték vele magukat rendesen). Mégpedig zéró gravitációban. De hogy jutott eszükbe ez a vad ötlet? Hogyan bírták rébeszélni az S7 légitársaságot? És meddig kellett takarítani utána a repülő utasterét? Ilyen és hasonló kérdésekre is választ kaphatunk Oleg Barinboimtól, a TutkovButkov sztárkreatívjától. Merthogy eljön a BrandFestival-ra.
Oleg úgy áll, mint egy igazi sztár.
Kezdjük ott, hogy a TUTKOVBUTKOV nem egy orosz rajzfilmsorozat címe a 80-as évekből, hanem egy volgográdi illetőségű ügynökség neve, amit két alapítója: Dimitrij Tutkov és Igor Budkov keresztelt el ilyen szellemesen. A kreatív Tutkov és az account Budkov hét évvel ezelőtt döntötte el, hogy reklámokat fognak csinálni. És azt gondolnám, jól tették.
Logójuk régi orosz hagyomány szerint egy szputnyik. Végül is, ők hódították meg először a világűrt; részükről ennyi nagyképűség, részünkről ennyi csúsztatás belefér. És hogy a levegőben mennyire otthon vannak, jó példa rá a már említett videóklip, amit az S7 légitársaság gépén forgattak,
a gravitáció teljes kikapcsolásával
amiben persze az orosz Űrhajósképő Központ is komolyan segítette őket.
Az OK Go tagjaival (nem, nincs közöttük Geszti Péter) két hétig próbáltak, a harmadik hetet már csak a forgatással töltötték. A három hét alatt összesen 21 alkalommal röpültek; egy alkalommal 15 parabolát tett meg a gép, amit parabolánként 27 másodpercnyi súlytalanságot (összesen: 45 perc repülési időt) jelentett. A videót egyszeri felszállással, 8 egymást követő súlytalansági állapotban, egyetlen folyamatos felvétellel rögzítették, és a “súlytalansági szekvenciák” közti részeket kivágva rakták össze a videóklipet. Ezen egységeket utómunkában kicsit még össze kellett fésülni, de a végeredmény így is varázslatos:
Repül a, repül a...
Ez a videóklip ugyanakkor remek apropót kínál, hogy kicsit elmorfondírozzunk branded content és product placement sajátos viszonyán, és megállapíthassuk: e két fogalmat paraszthajszál választja el egymástól. Az S7 légitársaság hatalmas gépében forgatott videó, az S7 légitársaság egyenruhás stewardessei (a rend kedvéért: beöltöztetett tornászlányok) – egyszerre „brandingelték a tartalmat”, és váltak jól „elhelyezett termékké” e tartalomban. De lássuk be: ez igaz az OK Go-ra is; a banda egyszerre lett termék a repülés kontextusába ágyazva, és márkázta az S7 légitársaság repülést népszerűsítő, látványos bemutatóját – a saját muzsikájával.
Mintha egy érem két oldalát látnánk.
Pörög előttünk lassított felvételen, zéró gravitációban, és hol a fejét (OK Go), hol az írását (S7) mutatja – hogy a végén ugyanazon a platformon landoljon: egy remek dalon, amiben az OK Go együttes végül az S7 légitársaság filozófiáját énekli meg: „Gravity’s just a habit”.
Viszont.
Ha érdekel a téma, és szeretnél többet tudni a branded content és a product placement
sajátos viszonyáról; ha kíváncsi vagy rá, milyen helyük és szerepük lehet a jövő kommunikációs világában; vagy simán csak faggatnád Oleg Barinboimot, meséljen többet az OK Go-s projektről – akkor a BrandFestival-on a helyed.
BrandFestival, október 26-27., Budapest Music Center
www.brandfestival.hu
A Reklámtörténet a BrandFestival médiapartnere.
Cikksorozatunk írásait egy-egy vendégelőadó ihlette.