Legyünk nagyvonalúak – Limdauer András (most!)
Bátorság, harc, pofátlanság. A nagy ötletek iránti elkötelezettség. És persze nagyvonalúság, minden mennyiségben. Hogy ennek mi köze van a reklámkészítéshez? SZERINTEM rovatunkban Limdauer András, a most! kreatívigazgatója egy elfeledett sajtóhirdetés és egy minimál-büdzséből készített reklámfilm kapcsán erről is mesél.
Először egy olyan sajtóhirdetést szeretnék felidézni, amit végül nem sikerült megtalálnom az interneten. De annál jobb, mert legalább el tudom mesélni. Talán 2003-ban láttam Portorozban, ifjú szövegíróként. Díjat nem nyert, viszont kiállították a téren a többi shortlistre jutott pályamű mellett.
Egy Macintosh számítógép képernyője volt rajta. A háttérkép a föld mögött éppen előbújó napot ábrázolta. A képen egy tipikusan mac-es ablak, a következő szöveggel: Day 0. Shall there be light? Alatta pedig két gomb: NO / YES.
Megragadott ez a jó értelemben vett nagyvonalúság és pimaszság, amit az elfelejtett alkotók vízionáltak a világ teremtéséről. Telitalálat a maga nemében, hiszen minden mac-es tudja, a világegyetemet tuti nem PC-n tervezték. Nem volt egyéb szöveg, se szlogen, se claim a hirdetésen, nem is volt rá szükség. A mai napig azt gondolom,
a nagyvonalú ötletek adják a jó reklámok lelkét.
Pár évvel (és pár év szakmai tapasztalattal) később futottam bele ebbe a gyöngyszembe, az inspiráló reklámok egyik tökéletes és minimál büdzséből létrehozott alkotására:
Szövegírás, felsőfokon
Azóta már vagy százszor végignéztem. És hogy szövegíróként mit imádok benne?
– Az ötletet. Az endline-t. Európa tényleg „átkozottul" izgalmas.
– A szöveg felépítését, dinamikáját és precizitását. Kiváló példája, hogy az alkotóknak mennyire ismerniük illik a célcsoport mozgatórugóit és nyelvezetét.
– Az art direktor zsenialitását, aki nem elnyomta, hanem kiemelte a szöveget, néhol piszkosul hatásvadász, mégis egyszerű módon. Ugyanez igaz a zeneszerzőre is.
– Az account munkáját. Képzeljük el a briefet! Ha jó brief volt, márpedig a nagy ötletek javarészt pompás briefekből születnek, akkor a nyelvtanulás melletti érvek között szerepelt a bombastic sex kifejezés.
– Az ügyfelet, aki felismerte az ötlet nagyszerűségét, és nem félt a fuckin’ jelzőtől (és/vagy nem húzatta ki végül az utolsó pillanatban).
Mindenki beletette magát, na. És ez érződik a végeredményen. Az Eurolingo példája jól mutatja, hogy kutya kötelességünk fuckin' grande ötleteket szállítanunk ügyfeleinknek – büdzsétől függetlenül. Vagy legalább próbáljuk meg. A kis büdzsé ugyanis cseppet sem zárja ki a nagy ötleteket, mi több, ott van rájuk még nagyobb szükség. Pláne, ha a másik oldalon nyitottak rá.
És ha úgy érezzük, találtunk egy bátor és eredeti ötletet a márkának, amin dolgozunk, ne ijedjünk meg attól, hogy beleszerettünk.
Harcoljunk érte, ha kell.
Adjuk el, és próbáljuk meg a lehető legjobban kivitelezni. Nem baj, ha az ötlet maga pofátlan és nagyvonalú, egészen addig, amíg nem öncélú és illik a márka személyiségéhez. Nyugodtan merjük feszegetni a márka korlátait – legalább mi is tisztában leszünk azokkal.
Utóirat:
Érdemes megnézni, hogy mostanában miket csinál a fentebb említett Inlingua reklámért felelős ügynökség, a Kolle Rebbe.