Nike/Secret Tournament – Somogyi Zoltán (DDB)
Mi köze Eric Cantonának Elvis Presley-hez? Mit keres Roberto Carlos, Ronaldinho, Figo, Totti – és még húsz másik sztár labdagúgó a rácsok mögött? Mi a titka minden idők egyik legjobb focireklámjának? SZERINTEM rovatunkban Somogyi Zoltán, a DDB szövegírója mesél róla, milyen elementális hatást gyakorolt rá egy 15 évvel ezelőtti reklámkampány.
Furcsa. Lassan négy éve dolgozok szövegíróként, de soha nem gondoltam bele, hogy melyik reklám volt rám a legnagyobb hatással. Sok érdekes kampányt láttam, de még ennél is többször bosszankodtam azon, hogy miért nem lehet végignézni egy filmet mosóporok, fogkefék és multivitaminok nélkül.
Régen volt a tévében egy műsor, ahol egy csomó vicces reklámot gyűjtöttek össze és adtak le egymás után kommentár nélkül. Jó volt látni, hogy ilyet is lehet csinálni, de már egyet se tudnék felidézni közülük. Amire viszont tisztán emlékszem, az a Nike 2002-es vébéreklámja. Ez volt az első olyan tévészpot, ami „beakadt” nálam.
Akkoriban nem voltam valami nagy focidrukker, igazából semmi közöm nem volt a sporthoz. 12 évesen a zenesuli meg a húgommal való civakodás töltötte ki a szabadidőm nagy részét. De a Nike-nak (vagyis a Wieden+Kennedynek) sikerült összeraknia egy olyan reklámot, amit egy magam fajta laikus még 15 évvel később is felemleget.
De mitől olyan különleges a Secret Tournament (The Cage/Scorpion KO) szpot? A Vice-os Joel Golby véleménye szerint a ’98-as focivébétől kezdve
a Nike nyolc éven keresztül ugyanazt a receptet használta
a világesemények promójánál: pörgős zene + cselezgető brazilok + Eric Cantona + becsúszó Roberto Carlos = garantált siker.
A Wieden kreatívcsapata annak idején valami olyat alkotott, amit azóta is minden idők legjobb focireklámjai között tartanak számon. Persze a teljes kampányra volt 100 millió dollárjuk, egy kultfilmes rendezőjük (Terry Gilliam), 24 sztárfocistájuk (többek közt Henry, Totti, Figo és Ronaldinho) és egy őrületes slágernek számító Elvis fedolgozásuk.
Ennek megfelelően a Secret Tournament szépen teljesített: a Nike akkori márkaigazgatója, Mark Parker szerint ez volt a legsikeresebb kampányuk, amivel az ügynökség 3 cannes-i shortlistet és egy One Show aranyat is bezsebelt.
Az viszont még ennél is fontosabb, hogy
a kampányhoz kapcsolódó eseményeken kétmillió gyereket sikerült megmozgatni,
és ezután a lakótelepi dühöngő is sokkal menőbb lett. Az egész ráadásul akkor történt, amikor az internet még nem terjedt el, és a videókat CD-n osztogatták meccs után a srácoknak.
A Secret Tournament nemcsak látványos, de megvan a maga tanulsága is: ahhoz, hogy jól érezd magad, csak pár haver meg egy labda kell. Felejtsd el a stadionokat, a felhajtást, a sztárkultuszt és a divatot, irány a grund!
Nálam ez az üzenet 15 év alatt ért be. Tök béna vagyok, de nemrég elhívtak focizni. Kellett egy cipő, úgyhogy gyorsan vettem egy Nike-t.