• Levente Kovacs

Mit kíván egy márka kommunikációja?


A 12 pont a magyar (politikai) reklám/kommunikáció történetének legnagyobb hatású szövege, melyhez hasonlót mindmáig nem sikerült egyetlen hazai pártnak/márkának sem összerittyentenie. Bátor, lényegre törő és őszinte; maszatolás nélkül fogalmazza meg üzenetét úgy a hatalomnak, mint az országnak.

Irinyi József kommunikációs tanácsadók, médiaszakértők, reklámszakemberek és egyéb okostojások nélkül írta meg a magyar polgári demokrácia "márkakiáltványát", ami egy időre szépen kijelölte Magyarország fejlődésének/átalakulásának irányát.

Irinyi József, a 12 pont ötletgazdája

Sok marketinges összetehetné a kezét, ha ilyen kompakt és korrekt manifesztummal bírna a márkája. És általában tenderek alkalmával, egy-egy márka újragenerálozása során – de különösen akkor, ha új főmarketinges érkezik egy céghez, és szeretné megmutatni a kollégáknak, hogy ő mennyire nagy májer – nos, ilyenkor felmerül az igény, és létrejönnek olyan fogalmazmányok, melyek próbálják lefektetni egy márka létezésének esszenciáját.

Egy tiszta, egyértelmű márkakiáltvány.

Viszont ennek hiányában szokott menni az igazi kínlódás: mikor az ügyfélnek fogalma sincs róla, hogy pontosan mit is képvisel a márkája, milyen értékek és elvek mentén mozog. Esetleg nagyon is tisztában van vele, de nagy ívben tesz rá, mert megvan a saját elképzelése, és neki senki ne mondja meg, miről szól az "ő brandje".

De miért fontos egy átgondolt, érthető, egyértelmű márkamanifesztum?

Mert képes rengeteg időt és energiát megspórolni mind az ügyfél, mind az ügynökség számára. Vargabetűk, helyben toporgások, fölösleges körök nélkül segítheti az embert, hogy mindig tudja, miről és hogyan beszéljen célcsoportjához. A márkamanifesztum olyan, mint egy iránytű: képes megmutatni a helyes irányt, és hasznos segítséget nyújt különféle kreatív döntések meghozatalánál.

De hogy mondjunk egy másik példát is a 12 pont mellé. Álljon itt egy remek márkamanifesztum, amiben egyértelműen, minden kétséget kizárva csillan meg egy világkép, egy értékrend – egy márka kvintesszenciája.

Erre tessék tovább haladni!

Hogy ebből mi a tanulság?

Ne engedjünk a 48-ból.

Törekedjünk egyértelmű definícióra, találjuk ki tisztességesen, hogy a márkánk miről szól, mit képvisel. És ragaszkodjunk hozzá, de következetesen.

És akkor eljön a béke, a szabadság és egyetértés kora.


© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.