top of page
Writer's pictureLevente Kovacs

A Smirnoff esete a Moszkvai öszvérrel

Updated: Mar 9, 2020


Ki ne vágyna egy finom koktélra ebben a füllesztő nyári melegben? Jó-jó, de most ne a Margarita, a Mojito vagy a Sex on the Beach irányába tessék gravitálni. Ilyenkor a Moscow Mule – e vodka, gyömbérsör és lime keverékéből mixelt egyveleg – szokatlanul izgalmas és frissítő választás, kizárólag rézbögrében szervírozva, ahogyan azt kell.

És miközben kedélyesen kortyolgatjuk rézbögrényi Moszkvai öszvérünket, azon is elmélázhatunk,

micsoda ravasz marketingfogás gyümölcse

ez az idétlen – ám kommunikációs szempontból mégiscsak remek – elnevezésű koktél, melynek köszönhetően a Smirnoff vodka a 60-as évek elejére meghódította egész Amerikát.

Ez a hódítás persze nem ment olyan egyszerűen.

Nem árulunk el nagy titkot: a whisky őshazájában a vodka eleve hátrányos helyzetből startolt el. 1933-ban Rudolf Kunett, egy Amerikába emigrált orosz üzletember vette meg Vladimir Smirnovtól a jogot, hogy Észak-Amerikában Smirnoff vodkát gyárthasson. A számításai nem nagyon jöttek be.

1939-ben már tovább is adta a licenszet a szeszes italok forgalmazására specializálódott Heublein Spiritsnek. Persze, ezzel a vodka iránti kereslet továbbra sem nőtt, és a helyzet a második világháború után sem nagyon változott. Az 50-es évek űrversenyes-hidegháborús világának „better-dead-than-red” hangulata

nem növelte a Nagy Oroszország kovácsolta szesz népszerűségi indexét.

De véletlenek azért vannak, hogy kigombolják a körülmények szabta kényszerzubbonyokat.

Történt ugyanis, hogy John Gilbert Martin, a Heublein Spirits első embere egy napon összetalálkozott John Morgannel, a Cock'n Bull nevű gyömbérsör készítőjével. A találkozáson jelen volt Morgan barátnője, Ozeline Schmidt is, aki – csodák csodája! – éppen akkoriban örökölt egy rézgyárat édesapjától.

Ahogy ott hárman üldögéltek és töprengtek, egyszercsak kipattant egyikőjük fejéből a megoldás, hogyhát: „Heuréka, elvtársak! Tegyük össze, amink van!” Persze nem mondták, hogy elvtársak, hiszen ezzel akkor senki nem mert tréfálkozni. Helyette annyit mondtak:

dobjunk piacra egy ütős koktélt!

Az egyik összetevője legyen a vodka (Martin: „Én tudok egy jó vodkát!”) a másik a gyömbérsör (Morgan: „Ismerek egy finom gyömbérsört”); és hogy mindenki jól érezze magát, szolgáljuk fel rézbögrében (Schmidt kisasszony: „Tudom, hol lehet rézbögrét gyártatni!”)

Tudsz ilyen bögrevárat építeni?

Így született meg a Moscow Mule koktél, aminek révén a Smirnoff végre bekerült a köztudatba; a 60-as években pedig színészekkel, komikusokkal, egyéb celebekkel tarkított, intenzív sajtókampánya jelentősen elősegítette, hogy ott is ragadjon a fejekben.

Akcióban a vodkás bácsi

Vagy a nadrág szorít, vagy a szamár túl magas

A producer, a narancsos ládái meg a felesége

Arra tovább a Mars, utána már csak kőhajításnyira a Jupiter.

Icuka, ne kócolja a frizurám; inkább szedje szépen össze a pénztárgépszalagokat.

A Smirnoff-kampány – amely nem csupán a Moszkvai öszvér, de számos egyéb koktél és italkülönlegesség nélkülözhetetlen alkatrészeként pozicionálta a terméket – szép lassan megtanította rá Amerika népét, hogy

a vodkát lényegében bármivel meg lehet inni.

Az ember mixelhet hozzá jeges teát, 7-Upot, tonikot, narancsot, áfonyát, paradicsomot, Tabasco vagy Worchester szószt – de még marhahúslevest is (télen akár forró erőlevessel!)

Idétlen kalap, idétlen vodkapisztoly, idétlen póz

Mondjam vagy mutassam?

Mit is ír a hogyishívják?

A bullshot diadala a bullshit fölött

Aztán jött James Bond, és biztos kézzel háttérbe szorította a Moszkvai öszvért; 007-es influencerként gondoskodott róla, hogy a 70-es évekre már Martinivel legyen trendi a vodkázás. Természetesen rázva, nem keverve.

Készül a legendás vodka-martini

Egy biztos: a Smirnoff hosszú és kanyargós utat tett meg, amíg eljutott oda, hogy ma már a világ legnépszerűbb és legkeresettebb vodkamárkája legyen. A Moscow Mule sztorija pedig remekül példázza: nincs az a szamárság (öszvérség),

amiből a végén ne kerekedhetne ki valami nagyszerű sikertörténet.

(Hát nem könnyfakasztó gondolat?)

Gerety_2021_Redefining Creative Benchmarks without date_Fotor.jpg
never-read.gif

Iratkozz fel! Most vagy soha.

Megéri: 10%-os kedvezményt 

kapsz érte az RT-shopban

raise-the-standard.gif
RT-anim-small 2.gif
bottom of page