© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.

  • Reklámtörténet

Jobbak, szebbek, szabadabbak – Pőcze Balázs (Mito)


Békásmegyer, Zánka, tanterem a 90-es években. Megannyi érdekes helyszíne a reklámos nevelődésnek. De vajon miért volt akkoriban érdekes a VIVA tévé? Mit lehetett tanulni egy reklámfilmrendezőtől? Ki volt Piroska néni, és mivel fenyegette az ifjúságot? Szerintem rovatunkban Pőcze Balázs, a Mito kreatívigazgatója vállalkozik a múlt- és reklámidézésre.

Az a fajta furcsa gyerek voltam, akinek a reklámszünet és a reklámszünetekben látható valamik ugyanakkora eséllyel (naggyal) voltak érdekesek. Rengeteget tévéztem, ezért rengeteg reklámot láttam, ezért a reklám nekem is sokáig egyet jelentett a tévészpotokkal – a jó reklám a jó tévészpotokkal. Még mindig nem tudom pontosan, hogy mitől lettek pont ezek a reklámok azok, amik azonnal beugranak, ha régi kedvenceket kell mondanom, azon kívül, hogy szorosan kötődtek ahhoz a helyhez, környezethez, ahol találkoztam velük.

Békásmegyer, ITT, VIVA

A kilencvenes évek közepi-végi kedvenceket leginkább a VIVA tévén (téfaun) fogadtam be, és kicsit sem zavartak; sőt, a kor német slágereinél (schlágereinél), legalábbis egy részüknél, biztosan jobbak voltak. Valószínűleg azért nem zavartak, mert pontosan abban a világban működtek, amikben a klipek, amiknek a folyamát megszakították, csak jobbak voltak, szebbek voltak, szabadabbak voltak.

Utólag teljesen egyértelmű, hogy kontentek voltak.

A tévénkhez nem volt távirányító, de nem is kellett. Minek kapcsolgattam volna?

Levi’s - Shaggy

Levi’s - Babylon Zoo

Nike - csoszogós

Zánka, egyetem, Shots

Valamikor a filmszak első éveiben egy tanárunk elvitt minket Zánkára, hogy együtt legyünk és forgassunk. Este hozott egy vendéget, egy igazi reklámfilmrendezőt. Úgy nézett ki, úgy beszélt, pontosan annyira volt menő.

Ez a reklámfilmrendező pedig hozott magával egy Shotsot*, amiről mi nem teljesen tudtuk, hogy az mi, de kíváncsiak voltunk rá. Betette a DVD-t (ami lehet, hogy egy VHS volt), mi meg elkezdtük nézni. Épp Fassbinderen, Tarkovszkijon, Bunuelen szocializálódva is megértettük, hogy

a film és a reklám tudják egymást nagyon szeretni.

BMW c1

MLB, Fox Sports

Tanterem, feszült hangulat, 90-es évek közepe

És akkor az a bizonyos egy, amiről – hiába a legrégibb – egészen pontosan tudom, miért lett maradandó.

Wick Atemfrei

Piroska néni, a 3/A osztályfőnöke azzal fenyegetett meg minket, hogy ha még egyszer helytelenül ragozva mondjuk ki, hogy „tisztítja”, akkor be fog írni az ellenőrzőnkbe.

Így ez lett az első betiltott reklám, amivel találkoztam.

És persze Piroska néninek be kellett írnia.

* A Shots a kreatívipar egyik meghatározó hír- és információs fóruma; a nemzetközi reklámvilág legjobb alkotásait minden hónapban VHS-kazettákon, később DVD-lemezeken jelentették meg. Ezek voltak a híres Shots kazetták/lemezek, amikkel számos hazai ügynökségen lehetett találkozni. A Shots közössége ma is létezik, igaz, már az online térben. – A szerk.

#PőczeBalázs #Mito #Levis #BMW