• Reklámtörténet

A gyermeki képzelet horizontján – Szabó Sándor (Monday Morning)


Lisztbe csapódó tojássárga-meteoritok és hajtóműként belobbanó tűzhelyrózsák. Vajon mi köze Stanley Kubricknak a sütés-főzéshez – pláne a Lurpakhoz? Miért válasszuk a kalandot, miért lépjünk túl a határokon? Egyáltalán: miért fontos a gyermeki képzelőerő a reklámkészítésben? SZERINTEM rovatunkban Szabó Sándor, a Monday Morning kreatívigazgatója mesél kedvenc reklámjáról.

Szerintem emlékszel még gyermekkorod játékkal töltött, önfeledt pillanataira. Talán olyan régen volt, hogy csupán fekete-fehérben dereng, de biztosan képes vagy felidézni... tudod… amikor a fiúknak elég volt egy régi kartondoboz, hogy űrhajóval utazzanak, míg a lányok anyuci tűsarkújába lépve mesebeli hercegnővé változtak. Annak idején bátran elmerültél a képzeleted szülte világban, ami új kalandokról, új felfedezésekről szólt. Aztán – pikk-pakk – felnőttél.

Szerintem, ha ezt a blogot, ezt a rovatot olvasod, akkor vonzódsz a reklámokhoz, vagy netán te magad is alkotójuk vagy. Meglehet,

hogy gyermeki képzelőerődet sem veszítetted még el.

Mondjuk, ez nem hátrány, ha a reklámos hivatást választottad. Ebben az esetben a fantáziád termékét mások is láthatják, néha akár több millióan. Persze, amíg eljut e közönségig, átesik kisebb-nagyobb változáson. Faragják, csorbítják, hígítják, kutatják, tesztelik, szakértik sokan – te pedig szeretnéd hinni, hogy közben fejlődik. Végül az ötleted valahogy célba ér.

A W+K londoni irodája ragyogó optimizmussal fogadja az oda betérőt

Szerintem látni fogod, hogy a londoni Wieden + Kennedy reklámügynökség ötlete is célba ért. És a végterméken látni: a készítők élvezték az alkotás folyamatát, valódi jutalomjáték lehetett számukra a munka. Olyan feladat, amely során az alkotók a brand, insight és minden más „kötelező elem” mellett bátran használhatták gyermeki képzelőerejüket. Nem féltek sem ügyfél, sem ügynökségi oldalon valami újat, valami merészet csinálni. A 2014-ben készült Cook’s Range – Adventure Awaits című Lurpak-film úgy reklámozza a sütés-főzés szimpla, ám nélkülözhetetlen „kellékét”, a vajat – hogy közben nyoma sincs sehol egy mosolygós nagymaminak. Nem látunk arculati színű pulóverben feszítő férjet sem a hűtő előtt, mi több, a gyermekeinek kiflit kenő bájos feleség sincs jelen a konyhában. Van helyett bombasztikus megvalósítás, remek zeneválasztás és jól megírt narrátorszöveg.

Ez a reklámfilm a „food” kategória Űrodüsszeiája.

Az ételek új csillagrendszerének, az új ízdimenzióknak, a távoli gasztro-galaktikák felfedezésének és meghódításának látványorgiája. Hatásos, stílusteremtő, de mégsem öncélú. A W+K kreatívjai és a Lurpak marketingesei olyan bátor döntést hoztak, amire célközönségüket is biztatják a konyhában: Tonight we choose adventure. Lássuk be, ezzel maga Stanley Kubrick sem tudna nagyon vitatkozni.

Kis evés az embernek, nagy zabálás az emberiségnek

Szerintem azért imádom ezt a filmet, mert a bámulatos vizualitással, a lenyűgöző narratívával egy alapvető, lényegi üzenetet hordoz mindannyiunk számára. Ez valahogy így hangzik: „igazán eredetit úgy alkothatsz, ha megőrzöd gyermeki képzelőerődet.” Azt a határtalan, zabolátlan fantáziát, amely gyermekkorodban oly gyakran magával ragadott. Ez köszön vissza ebben a fantasztikus Lurpak-filmben; ezért lesz a káposztafejből idegen bolygó felszíne; a tészta masszájából ismeretlen entitás; a tojássárgájából becsapódó meteorit; a tűzhelyrózsák begyújtásából rakétaindítás. Mert ilyen izgalmas képek és képzettársítások megalkotásához

nélkülözhetetlen a könnyedség, a játékosság, a gyermeki lélek.

Ez az a muníció, amivel felszerelkezve képesek lehetünk begyújtani kreatív hajtóműveinket, és felderítő expedícióra indulni a fantázia birodalmába. És ha szerencsénk van, a végén nem egy fekete lyukban kötünk ki – de eljutunk az eredeti, emlékezetes és hatékony reklámok univerzumába.

Szóval, ez egy zseniális reklámfilm. Szerintem.

#Lurpak #StanleyKubrick #WiedenKennedy

© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.