A Jukka testvérek kalandjai
Updated: Mar 9, 2020
Aki azt hiszi, hogy a reklámkarakterek nonplus ultrája Kasszás Erzsi, az megérdemel egy saját márkás tejfölt (szigorúan piros színben). Igen, van élet az itthonról jól ismert Lelkes Emese, Szőke kapitány és SMS Bandi reklámtörténeti triumvirátusán is túl – ott, ahol a hideg teleken a minneapolisi kreatívok agymenése az idiotizmus és szürreália segítségével alkotja meg feledhetetlen reklámfilm-sorozatát.
Bizony, lassan 20 éves az a tengerentúli kampány, amely nem szégyellte a reklámozó célcsoportját ostoba vademberekként megjeleníteni, és a lehető legegyszerűbb üzenettel összekapcsolni vizuálisan koherens, ám politikailag semmiképp sem korrekt ámokfutásukat.
Idézzük fel újra ezt tébolykampányt! Találkozzunk ismét a Jukka testvérekkel!
A Jukka testvérek új arcot adtak az MTV-nek
1999-ben járunk, és az X generáció legfontosabb médiuma, a Music Television már harmadik éve nem reklámozta saját magát. Miért is tette volna? Ismertebb volt, mint a CNN; több fiatal életére, látásmódjára lett hatással, mint bármelyik tévéadó. Az MTV-t nézte boldog-boldogtalan, hiszen a B.Y.E. (Before YouTube) időszámításban csak így juthatott a polgár a mindennapi betevő videóklipjéhez.
De eljött az évezred legsötétebb esztendeje, a Y2K lázától lüktető 1999 – és új kampányra volt szükség. Az új kampányhoz pedig olyan reklámügynökségre, amely vágja a témát, érti, hogy „ki a király”, hogy mit jelent az MTV – és mi számít kúlnak és menőnek az új évezred küszöbén.
Micsoda reklámkalandorok!
A választás a minneapolisi kreatív erődre, a kis, lokális ügynökségből világtényezővé vált Fallon McEligottra esett. Jamie Barrett, a kampány kreatívigazgatója később elárulta, milyen szemlélettel láttak hozzá a feladatnak: „ha nem sokkolod az embereket az MTV-vel, akkor kihagysz egy lehetőséget”. Hát, ők aztán nem hagyták ki a ziccert. Mi több, megajándékozták a világot az ízig-vérig MTV-rajongó, a „cool” szellemiségét ismerő, ám végtelenül kretén Jukka testvérek bámulatos kalandjaival.
Az alapszituáció szerint a Jukka testvérek valahol egy távoli erdőben élnek. (Érdekes mellékszál, hogy az amerikai finn nagykövetség később tiltakozott: dehogy vagyunk mán ekkora barmok, hé!) Bizony, a Jukka testvérekről messziről lerítt, hogy nem los angelesi, urbánus fiatalok ők, hanem a skandináv vidék rurális lakói.
Ezek a srácok tudják, mi a divat
A négy testvér közül Nagy Jukka a vezérürü, az alfahím, aki két középső testvérével él együtt egy faházban. És ugyan mivel tengetnék a napjaikat, ha nem az MTV nézésével? (Akkor még nem a doku-realityk domináltak, szóval a tesók habzsolják a videóklipeket.) De jaj, a legkisebb Jukka távolabb él tőlük, és hát civilizálatlanabb, mert nincs tévéje, és a Music Television dallam & kép kínálatát sem ismerheti.
Ez bajba is sodorja: az egyes reklámfilmekből mindig kiderül, hogy öcsi, bizony, nem cool – ezért Nagy Jukka minden epizód alkalmával egy pingpongütő és egy kartonból kivágott MTV logó segítségével (mi mással?) jól elfenekeli (igen, igen, konkrétan ezt teszi!), hogy nemesebb felébe égetve a jelet „megedukálja” kisöccsét: mit is jelent kúlnak lenni.
Ezek a srácok tudják, mitől döglik a légy
Nézd az MTV-t, és cool leszel. Hogy pontosak legyünk: be cool with MTV. Ennél egyszerűbb üzenetet el sem lehet képzelni. A terméket tökéletesen leírta: divat-, életmód- és zenei tanácsadást jelentettek a klipek, ahonnét naprakészen lehetett tájékozódni. Egyetlen más csatornának sem lehetett volna eladni ezt a fősort. A Fallon McEligott zseniális húzása nem csupán ez volt – hanem az üzenet ilyetén módon történő becsomagolása.
A filmek ugyanis görbe tükröt állítottak a célcsoportnak. Nem is akármilyen görbét. A sztorikban szereplő karakterek nem csupán hardcore MTV-rajongók voltak, de meglehetősen ellenszenvesen néztek ki.
Csúnyák, otrombák és igénytelenek voltak.
Nem kicsit: nagyon. Csúnya volt az arcszőrzetük, a ruhájuk; igénytelenül beszéltek, nem pedig a popzene jól csengő angolján; ronda házban éltek, és gusztustalanul szórakoztak (az a birkózós jelenet, az igazán brrr!).
Kiskarácsony, nagykarácsony
A reklámfilmek esztétikájában a barna szín dominált; nem használtak élénk tónusokat; és a vad, izzadtságszagú erdei koleszvilágból teljes mértékben hiányoztak a női szereplők. A jóképű srácok és csinos lányok csak a klipekben bukkantak fel, a Jukka testvérek tévéképernyőjén.
Ebben a groteszk, félőrült látomásban valósult meg ez az erőteljes kampány, amit ha egyszer lát az ember, többé már soha nem tudja elfelejteni. És bármilyen furcsa, de igaz: az ügynökségnek
egyetlen korty tequilát sem kellett megitatnia az ügyféllel, hogy elfogadják az ötletet.
Mi a cool, ha nem ez?