© Reklámtörténet, 2020. Minden jog fenntartva.

Mindennemű utánzás tilalmaztatik.

  • Levente Kovacs

Értelem és érzelem a VW Bogár utolsó reklámfilmjében

Updated: Feb 10


Hát elment. Elgurult. Belerepült az éjszakába. A Volkswagen Bogár – a 2019-es esztendő utolsó napján közzétett filmecskével – hivatalosan, „reklámügyileg” is kigurult az évtizedből, az autóiparból, az életünkből.

Szállj el, kisbogár!

A The Last Mile-ban megvan minden, ami ahhoz kell, hogy örökre elköszönjünk egy ikonikus, generációk életét, szellemiségét meghatározó autótól. A film megkapóan kiszámítható és nagyívű; az alkotók szépen körbejárták a bogár-jelenséget, kulturálisan behivatkozták, amit csak lehet az elmúlt több mint 70 évből: zenét (Beatles), filmet (Gumiláb; Kicsi kocsi), celebeket (Kevin Bacon, Andy Warhol). Megvolt a kötelező reklámos önreflexió is („Think Small”; „Not a Lemon”).

És hát a nagy üzenetet, ahogyan a Bogár elgurul a szélerőmű mellett, hozzá a film végén a coelhoi mélységű mondatot („ahol egy út véget ér, egy másik veszi kezdetét”), azt csupán a hülye nem érti, mit jelent.

Új korszakába lépett a Volkswagen, készült róla reklám is, úgyhogy ez már tuti biztos, itt valami nagy szemléletváltás ment végbe, mostantól irány a fenntarthatóság, az elektromos autók, az űrkorszaki szakiság.

A Reklámtörténet Intergalaktikus Főhadiszállásán dolgozó Common Sense Managerünk, Jane Austen csupán két dolgot hiányolt ebből a korszakzáró alkotásból:

az érzelmet és az értelmet.

Bevallása szerint a jellegtelen életrajzi történet, az össznépi búcsúzkodás jottányit sem dobogtatta meg szívét. A rotoszkóp-technikával készült animáció inkább elidegenítette, mintsem könnyekre fakasztotta. A legnagyobb értetlenséget ugyanakkor a „Drive Bigger” szlogen váltotta ki belőle.

„Mi az, hogy Drive Bigger? Vezess nagyobbat? Hajts nagyobbra? Mégis hogyan jutottak el eddig az ostobaságig? Mikor az egész világ – excuse my French: zeitgeist – a környezettudatosság, a fenntarthatóság, a megújuló energiák gazdaságos felhasználása felé mutat?"

Hiába magyaráztuk neki, hogy ezzel a gondolattal már jó fél éve előrukkolt a VW vezérkara; hogy így próbálják kifejezni elköteleződésüket egy „nagyobb és nemesebb cél” felé; hogy a környezettudatosság élharcosaivá válnak az autóiparban; hogy 2050-re minden tekintetben karbonsemleges vállalat akarnak lenni, szóval, valami ilyesmit kíván kifejezni a „Drive Bigger” – ám Jane-t nem hatotta meg semmi.

„Hiszen a Think Small eleve erről szólt! – magyarázta hevesen, miközben megírt két Facebook posztot, és lájkolt három influenszert az Instán. – Amire jó 70 éves spéttel, de végre a világ is rádöbbent! És most, amikor a VW azt mondhatná mindenkinek, de különösen a versenytársaknak, hogy Jó reggelt kívánok, pajtások, csakhogy fel tetszettek ébredni!, és a vállalat egy könnyed sasszéval az élére állhatna a forradalomnak, amit a 60-as években indítottak el – erre mit csinálnak? Jönnek egy ilyen masszív idiotizmussal? Hogy Drive Bigger?! Ahelyett, hogy: Think Small? Hát senki nem érzi, milyen ereje van az egyiknek (Think Small), és milyen izzadságszagú erőlködés a másik (Drive Bigger)? – Jane dühösen felkapta a karácsonyra kapott bögréjét, és nekivágta a falnak. Sajnos, nem törött el. De sajnos volt még benne egy kis tea.

Ekkor Jane-nek megmutattuk, hogy mire szeretne megtanítani bennünket a VW vezérkara; hogyan is kéne értelmeznünk a „Drive Bigger” gondolatát:

Gondoltam valamire. Nagy.

"Ugye, a Volkswagen volt az a csapat, akik néhány éve meghamisították egyes autóik károsanyag kibocsátásának az értékeit?”, kérdezte Jane, miközben a teafoltot nézegette a falon. Hümmögve bólogattunk. Aztán előkerestük a Drive Bigger kampány printjeit is. Kétségtelenül megidézik az egykori VW Bogár legendás sajtóhirdetéseit.

A kampányanyagok láttán Jane haragja kicsit mérséklődni látszott. Készített magának egy újabb bögre teát, hosszan áztatta benne a filtert, hogy legyen értelme tejjel higítani, majd megfontoltan kortyolt egyet belőle, mintha még forró volna, és csak annyit mondott:

„A Think Small akkor is jobb volt. Bár... nekem kell majd egy ilyen elektromos sárga szar. ”

Nem tudtunk vele vitatkozni.

Szeretnél többet tudni az egykori VW Bogárról? Netán érdekel híres kampányának története? Készült róla egy remek kis könyv, magyarul is megjelent. Na, most jött el az alkalom, hogy kattints ide vagy ide – és akár meg is rendeld magadnak!

#Thinksmall #Volkswagen #ABogárforradalma #JaneAusten