top of page

Értelem és érzelem a VW Bogár utolsó reklámfilmjében

  • Writer: Levente Kovacs
    Levente Kovacs
  • Jan 20, 2020
  • 3 min read

Updated: 2 days ago

Hát elment. Elgurult. Belerepült az éjszakába. A Volkswagen Bogár – a 2019-es esztendő utolsó napján közzétett filmecskével – hivatalosan, „reklámügyileg” is kigurult az évtizedből, az autóiparból, az életünkből.

Szállj el, kisbogár!

A The Last Mile-ban megvan minden, ami ahhoz kell, hogy örökre elköszönjünk egy ikonikus, generációk életét, szellemiségét meghatározó autótól. A film megkapóan kiszámítható és nagyívű; az alkotók szépen körbejárták a bogár-jelenséget, kulturálisan behivatkozták, amit csak lehet az elmúlt több mint 70 évből: zenét (Beatles), filmet (Gumiláb; Kicsi kocsi), celebeket (Kevin Bacon, Andy Warhol). Megvolt a kötelező reklámos önreflexió is („Think Small”; „Not a Lemon”).

És hát a nagy üzenetet, ahogyan a Bogár elgurul a szélerőmű mellett, hozzá a film végén a coelhoi mélységű mondatot („ahol egy út véget ér, egy másik veszi kezdetét”), azt csupán a hülye nem érti, mit jelent.

Új korszakába lépett a Volkswagen, készült róla reklám is, úgyhogy ez már tuti biztos, itt valami nagy szemléletváltás ment végbe, mostantól irány a fenntarthatóság, az elektromos autók, az űrkorszaki szakiság.

A Reklámtörténet Intergalaktikus Főhadiszállásán dolgozó Common Sense Managerünk, Jane Austen csupán két dolgot hiányolt ebből a korszakzáró alkotásból:

az érzelmet és az értelmet.

Bevallása szerint a jellegtelen életrajzi történet, az össznépi búcsúzkodás jottányit sem dobogtatta meg szívét. A rotoszkóp-technikával készült animáció inkább elidegenítette, mintsem könnyekre fakasztotta. A legnagyobb értetlenséget ugyanakkor a „Drive Bigger” szlogen váltotta ki belőle.

„Mi az, hogy Drive Bigger? Vezess nagyobbat? Hajts nagyobbra? Mégis hogyan jutottak el eddig az ostobaságig? Mikor az egész világ – excuse my French: zeitgeist – a környezettudatosság, a fenntarthatóság, a megújuló energiák gazdaságos felhasználása felé mutat?"

Hiába magyaráztuk neki, hogy ezzel a gondolattal már jó fél éve előrukkolt a VW vezérkara; hogy így próbálják kifejezni elköteleződésüket egy „nagyobb és nemesebb cél” felé; hogy a környezettudatosság élharcosaivá válnak az autóiparban; hogy 2050-re minden tekintetben karbonsemleges vállalat akarnak lenni, szóval, valami ilyesmit kíván kifejezni a „Drive Bigger” – ám Jane-t nem hatotta meg semmi.

„Hiszen a Think Small eleve erről szólt! – magyarázta hevesen, miközben megírt két Facebook posztot, és lájkolt három influenszert az Instán. – Amire jó 70 éves spéttel, de végre a világ is rádöbbent! És most, amikor a VW azt mondhatná mindenkinek, de különösen a versenytársaknak, hogy Jó reggelt kívánok, pajtások, csakhogy fel tetszettek ébredni!, és a vállalat egy könnyed sasszéval az élére állhatna a forradalomnak, amit a 60-as években indítottak el – erre mit csinálnak? Jönnek egy ilyen masszív idiotizmussal? Hogy Drive Bigger?! Ahelyett, hogy: Think Small? Hát senki nem érzi, milyen ereje van az egyiknek (Think Small), és milyen izzadságszagú erőlködés a másik (Drive Bigger)? – Jane dühösen felkapta a karácsonyra kapott bögréjét, és nekivágta a falnak. Sajnos, nem törött el. De sajnos volt még benne egy kis tea.

Ekkor Jane-nek megmutattuk, hogy mire szeretne megtanítani bennünket a VW vezérkara; hogyan is kéne értelmeznünk a „Drive Bigger” gondolatát:

Gondoltam valamire. Nagy.

"Ugye, a Volkswagen volt az a csapat, akik néhány éve meghamisították egyes autóik károsanyag kibocsátásának az értékeit?”, kérdezte Jane, miközben a teafoltot nézegette a falon. Hümmögve bólogattunk. Aztán előkerestük a Drive Bigger kampány printjeit is. Kétségtelenül megidézik az egykori VW Bogár legendás sajtóhirdetéseit.



A kampányanyagok láttán Jane haragja kicsit mérséklődni látszott. Készített magának egy újabb bögre teát, hosszan áztatta benne a filtert, hogy legyen értelme tejjel higítani, majd megfontoltan kortyolt egyet belőle, mintha még forró volna, és csak annyit mondott:

„A Think Small akkor is jobb volt. Bár... nekem kell majd egy ilyen elektromos sárga szar. ”

Nem tudtunk vele vitatkozni.

Szeretnél többet tudni az egykori VW Bogárról? Netán érdekel híres kampányának története? Készült róla egy remek kis könyv, amely A bogár forradalma címmel magyarul is megjelent. Na, most jött el az alkalom, hogy kattints ide – és akár meg is rendeld magadnak!


Gerety_2021_Redefining Creative Benchmarks without date_Fotor.jpg
raise-the-standard.gif

Iratkozz fel! Most vagy soha.

Megéri: 10%-os kedvezmény jár érte a Reklámtörténet-shopban

RT-anim-small 2.gif
never-read.gif
Reklámtörténet blog nyitóoldal
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

A Reklámtörténet a magyar reklám- és marketinges világ egyedülálló szakmai blogja. Ilyen nincs még egy. Unikum. Kuriózum. Lenyűgöző szingularitás.

E blog 2015-ben alapíttatott azzal a szándékkal, hogy inspirációt, információt, szórakozást és pallérozódást kínáljon minden érdeklődő számára, bepillantást nyújtva a reklámipar és annak határterületeinek sajátos univerzumába. 

Nyilván az sem véletlen, hogy a Reklámtörténet Magyarország első és egyetlen kiadója, amely reklám- és marketingszakmai könyvek kiadására specializálódott. (Lásd: Reklámtörténet Könyvek)

Hát így állunk. Köszönjük, hogy olvasol bennünket.

© Reklámtörténet, 2025.

#RaiseTheStandard 

bottom of page