top of page
Writer's pictureReklámtörténet

3 érdekesség Cannes-ból

Immáron egy hónapja, hogy véget ért a reklámipar 2022-es nagy seregszemléje, a Cannes Lions International Festival of Creativity. De mi még beszélünk róla, hiszen egy ilyen esemény mindig alkalmat kínál a meglepődésre, szitkozódásra, értetlenkedésre (néha ünneplésre is). És mindenképp remek pillanat megállni, körbenézni, felmérni a reklámos metaverzumot. Ilyenkor tájékozódni, tanulni is érdemes. Vagy akár megosztani egymással gondolatainkat. „My Cannes 2022” címmel indított rovatunkban épp erre kértük meg a hazai reklám- és marketingvilág egy-egy szereplőjét. Ez alkalommal következzék Alberti Rita (group creative head, ACG) TOP3 gondolata.

Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan varázsa a reklámosok kedvenc kreatívfesztiváljának, amit sokan legalább olyan lelkesedéssel várunk, mint a karácsonyt.


Az egymást túllicitáló sztárfellépőket felsorokoztató bulik, a legjobb tengeri kaják, a franciák méltán híres vendégszeretete, a legnagyobb márkák, ügynökségek, média és tech cégek előadásai, a világ legjobb kampányai és alkotóik egy olyan utánozhatatlan kombinációt alkotnak, amit átadni szinte lehetetlen, át kell élni, hogy megértsük, mi is olyan jó ebben a rövidke hétben. Ezért nem is próbálkozom azzal, hogy elmeséljem, miért érdemes egy éven át mindent megtenni, hogy eljuss ide. Inkább elmondok 3 dolgot, amiért idén megérte,

ami megint egy évre elegendő inspirációt adott.

A 2 év kihagyás után újra elstartolt esemény egy mérföldkő volt, a pandémia utáni első Cannes Lions. Senki nem tudta megjósolni, hogy mire számíthatunk, hogyan változott a szakma és a világ a cannes-i szemüvegen keresztül.


Gamerek, metaverzumok és alternatív valóságok

Kezdjük rögtön egy nagyon érdekes tévhittel, mi szerint az e-sport egy fiús dolog. Ráadásul sokan még mindig úgy gondolnak a gamerekre, mint egy szűk szubkultúrára, pedig ma már szinte mindenki játékos. Az idei Cannes Lions egyik legérdekesebb előadását az Activision Blizzard tartotta.


Fernando Machado (CMO) kedvesen emlékeztette az előadóban ülő közönségét, hogy a Candy Crush is egy játék. Szóval tényleg nincs kivétel, gyakorlatilag el is felejthetjük a „gamer”-ek fogalmát. A játékok világa egy új social média platformot hozott létre, ahol valós emberi kapcsolatok születnek a virtuális térben. Régen, a Nintendo és Super Mario korában azért mentünk játszani, mert a barátaink is játszottak. Ma már a barátaink egy része azért van, mert játszunk. Olyan barátságok, emberi kapcsolatok születnek, ahol a játékosok gyakran nem is ismerik egymást a való életben.


A folyamatos innováció és a technológiai újítások napról napra új lehetőséget nyújtanak a márkáknak a kapcsolódásra, hogy megjelenjenek ezeken az új social media platformokon. Ráadásul idén a díjazottak között és az előadók példáiban is rengetek jó ötlet volt arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet ezt igazán jól csinálni. Úgy tűnik, eljött az idő, hogy a TVC-k, outdoorok és displayek után eljussunk a kommunikáció következő szintjére, a gaming platformokra.


3 személyes kedvencem a témában:




„No Awards on a Dead Planet”

Ahogy az előző case studyból is látszik, még a játékokba is belecsempésződik a fenntarthatóság üzenete, ami 2018 óta különösen fontos terület a Cannes Lions számára is. Ebben az évben indították a Global CMO Growth Council-t is, ahol a márkák marketing vezetői fogtak össze, idén pedig ugyanezt már iparági szintre emelték és a Cannes Lions és az ANA közreműködésével megalapították a Global Growth Councils for Progress-t. Ez egy globális vezetői tanács, tele márkatulajdonosokkal, marketingesekkel, ügynökségi vezetőkkel, médiatulajdonosokkal és kreatívokkal. A tanács öt globális kihívást fogalmazott meg: fenntarthatóság, egyenjogúság és sokszínűség, adatok és technológia, kreativitás és hatékonyság, tehetség.


Nem kell sokat keresgélni, hogy megoldandó problémát és kihívást találjanak ezen az öt területen, így a fesztivál ideje alatt és a továbbiakban online igyekeznek a megoldásokra fókuszálni. A fenntarthatóság egyébként is az idei Cannes Lions központi témája volt. Sok munka, az előadás és a Greenpeace sokat emlegetett gerilla aktivitása is azt harsogta, hogy tennünk kell valamit, ha még sokáig szeretnénk élvezni a cannes-i Croisettet – és úgy egyébként az életet ezen a bolygón. Jól ismerjük már a mondást, hogy minden kis lépés segít a jobb jövőn,

de a fogyasztók ma már ennél sokkal többet várnak el a márkáktól.

Látszik, hogy a felelős brandek igyekeznek is ennek eleget tenni és hosszú távú együttműködésekben, innovációkban és termékfejlesztésekben gondolkozni, amik egy sokkal nagyobb skálán hoznak megoldást a globális problémákra.


Idén meglepve néztük, ahogy a szintén 2018-ban alapított Sustainability Lion oroszlánjai a jól ismert arany csillogás helyett egy „gagyi” 3D-s nyomtatott replikaként sorakoztak a polcokon. Kiderült, hogy nem az aranyfestékből fogytak ki szervezők, hanem szerettek volna ennek az oroszlánnak egy plusz jelentést adni, így összeálltak a Parley for the Oceans szervezettel, és újrahasznosított halászhálókból alkották meg az új ikonikus Sustainable Development Goals Lion szobrocskákat. Ismerve a hátteret, már sokkal inkább tűnik jövőbemutató, kedves és példaértékűnek ez az oroszlán, mintsem gagyi utánzatnak.


Nem csak szép, de jobbá is teszi a világot - mi az?

Sokan még a reklámzsűrikben ülve is hajlamosak vagyunk elfelejteni a választ. Mert, ha valami úgy önmagában szép, jól kidolgozott, de nem igazán ötletes, akkor az már kraft. Pedig ha belegondolunk: a jó, jövőbe mutató design, az izgalmas arculat, a tökéletesen megmunkált layout, a szemet gyönyörködtető film, és az olyan újdonság, amit sosem láttunk,

sokkal többre képesek a szimpla gyönyörködtetésnél.

Ha nem állunk meg a jónál, nem sajnáljuk az időt és energiát, és a kraftot eszközként használjuk – akkor valós problémákat oldhatunk meg, hallathatjuk azok hangját, akikét eddig nem hallottuk, segíthetünk jobbá tenni az életet, vagy akár megelőzni a halált. A kraftban olyan erő rejlik, amit valamiért Magyarországon még nem igazán mozgatunk, pedig a világ tele van jó példával. Olyanokkal, amelyek számunkra is elérhetőek, és nem kell hozzájuk brazil art directorokat megszégyenítő photoshop tudás – csupán ötletek kellenek. Olyanok, mint az alábbi 3 kampány:




A 3 fő tanulság számomra tehát a következő: ha egy új, izgalmas platformot keresünk, akkor érdemes beleásnunk magunkat a játékok és metaverzumok világába. Valós megoldásokban kell gondolkoznunk és csapatunkat, ügyfeleinket is a felelős, fenntartható működés irányába kell terelnünk. Végül pedig, itt az idő, hogy a kraftra ne csak esztétikumként, hanem erőteljes és izgalmas eszközként kezdjünk el tekinteni.


Ha így gondolkozunk, akkor egy tökéletesre kraftolt digital kampánnyal a metaverzumban

talán a világot is jobb hellyé tehetjük.


Comments


Gerety_2021_Redefining Creative Benchmarks without date_Fotor.jpg
never-read.gif

Iratkozz fel! Most vagy soha.

Megéri: 10%-os kedvezményt 

kapsz érte az RT-shopban

raise-the-standard.gif
RT-anim-small 2.gif
bottom of page