top of page
Writer's pictureLevente Kovacs

A Lidl és a költészet hatalma

Nehéz reklámot készíteni.

Jó reklámot? Pláne.

Mindenki abból főz persze, amiből tud. Ahogyan tud. És még azt is mondom: mások az ízlések, mások a pofonok. De azért valami szakmai minimumra érdemes törekedni. Hát hiszen, mi más maradna nekünk, önjelölt reklámcsinálóknak, lelkes marketingeseknek? A képzelt szakmaiság, nem több.


Mert jöhetnek trend­­­­- és divatvonatok, amikre érdemes/illik/muszáj felugrani; mindig lesznek új „brand purpose”-ök; hirdetik még a „data” fontosságát jól fésült okostojások; igen, már próbálgatják szárnyaikat az új közösségi médiás szakértők; farigcsálják az új kifejezéseket a Gen-Z utáni ifjakra; sehonnai előadók pötyögik már azokat a keynote-preziket, amikben vizionálják az új fogyasztói szokásokat.


De egyet ne felejtsünk, barátaim.

Gondolat nincs gondolkodás nélkül. Az ötletet akkor is ki kell találni. A képeket akkor is jól kell megkomponálni. Azokat a mondatokat akkor is meg kell írni tisztességesen.

A melót nem lehet megúszni.

Rögös út vezet az emberek lelkéhez, nagyon rögös.


Vegyük például a Lidl legújabb reklámfilmjét.

Nem tudhatom, hogy miért kell ilyen reklámszöveget írni


A Lidl, e német tulajdonú kereskedelmi lánc, szerette volna kifejezni az ő magyar kötődését, a hazai termelők és beszállítók iránti elköteleződését. Hogy mennyire törődik velük, segíti őket. És rajtuk keresztül, velük együtt, a saját dolgozóit is nagyra tartja, a vásárlóit is, hogyne. Ráadául szerelmet vall a magyar gazdaságnak, úgy ám!


Világos, ez volt a feladat. Üzenettel sincs semmi baj (khm). És azt is be kell látnunk: az ilyen komoly mondandóhoz szükséges érzelmi telítettséget (emotional charge) mi más tudná hozni, ha nem a költészet nyelve?


Nos, a Lidl film esetében épp ezen a ponton jelentkeznek problémák.


Mert hiába a honkeblet dagasztó szándék (kebeldagasztásról még később!); a korrekt kliséképekben felvillanó nemzetgazdaság, a hazafiságot hirdető gondolatfutam –

ha a filmhez társított narráció fájdalmasan méltatlan Radnóti verséhez.

Jó, kezdjük az elején. Erről a szövegtestről beszélünk:


„Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent...”

Nekem az elvetett mag bölcsőjét.

Nekem az erőt, mitől minden beérik.

A kis országot, hol együtt sokra megyünk.

Nekem a frissességet, amitől büszkeség dagasztja keblünk.

Új utakat, irányokat, amikkel előre jutunk.

Nekem a polcok bőségét, amiért mindenki hálás.

Azt, hogy itt otthon vagyok.

Nekünk a hazai gazdaságot jelenti, miért a szívünk dobban.


Van itt minden: erőből termesztett saláta; méhek, akik összehordják az ország mézét; dagadt kebellel tésztát dagasztó péknő (!); irányok, amikkel előre jutunk (tessék?); és természetesen a szívet dobogtató gazdaságunk. Rázzuk az alkatrészeket jól össze, és máris kész a márkázott hazaszeretet. Hát nem költői?


Tény és való: Radnóti Miklóst be lehet idézni egy reklámban. Lehet vitatkozni, ez mennyire elegáns, ám semmi nem tiltja. Bevallom, annak idején a Soproninál mi is megtettük, mégpedig ugyanezen versét felhasználva. (Azt is bevallom: ma már nem tenném. Semmilyen verssel. Öregszem, a fene, aki megeszi.)


Hanem.

Ha már poétikát társítunk reklámmal (önmagunk nyugtatására: „magaskultúrát injektálunk a popkultúrába”) alapvetően egyetlen dolgot tehetünk:

  • az általunk (ügyfél által) választott költő (költők) eredeti szövegét használjuk. Csak és kizárólag.

Amit semmi esetre nem szabad tennünk:

  • ne utánozzuk senkinek a stílusát, mert nem fog menni. Nem vagyunk olyan jók. Vagy lehet, hogy olyan jók vagyunk, de akkor sem illik. A lényeg: ne csináljuk. Mert ilyenkor jönnek az erőltetett szóképek, a mafla képzavarok, a hibás irodalmiaskodás, a nyálas modorosság, az olcsó szentimentalizmus.

Ezekbe pedig még Szabolcska Mihály is belepirul, miközben forog a sírjában.

Szegény.

Reklámtörténeti Főhadiszállásunk mívesen faragott elefántcsonttornyából viszont azt tudjuk tanácsolni, hogyhát tessék tanulmányozni a szövegírás rejtelmeit! Csínját-bínját. Ami lényegében annyit tesz: érdemes olvasni mások jól megírt szövegeit.

Egyáltalán: érdemes olvasni.

És ha már tanács. Íme négy reklám. Tessék figyelni a narrációt. A szöveget, konkrétan.

  1. Guinness: Surfer

Here's to waiting!


2. Guinness: Dreamer

És még Koncz Gábor is beleszól


3. Apple: Think Different

Azok a fránya bajkeverők


4. PlayStation: Double Life

Dupla vagy semmi


Ha minden reklámos feladatunk előtt meghallgatjuk/megnézzük ezen reklámfilmeket egyszer (kétszer?) valószínűleg jobb szövegeket fogunk írni. (Internetkapcsolat híján olvassunk el egy egyperces Örkény-novellát. Mondjuk, a Ballada a költészet hatalmárólt.)


Ami a legfontosabb: biztosak lehetünk benne, minél többet képezzük magunkat,

bennünk is annál jobban „megnő az értelem”.

És legrosszabb esetben még írunk egy jó reklámot.



Comments

Couldn’t Load Comments
It looks like there was a technical problem. Try reconnecting or refreshing the page.
Gerety_2021_Redefining Creative Benchmarks without date_Fotor.jpg
never-read.gif

Iratkozz fel! Most vagy soha.

Megéri: 10%-os kedvezményt 

kapsz érte az RT-shopban

raise-the-standard.gif
RT-anim-small 2.gif
bottom of page