top of page

Balhitek és kényszerképzetek

  • Writer: Levente Kovacs
    Levente Kovacs
  • Mar 28
  • 6 min read

Updated: Jun 25

Oly korban élünk mi e földön, mikor reklámmal, marketinggel foglalkozni nem kimondottan nagy dicsőség. A „modernitás apostolai” és a „vágy mérnökei” – ahogyan egykoron, az 1910-es, 20-as években hívták a reklámcsinálókat – mára meglehetősen nehéz, vitatott helyzetbe kerültek. A mundér megkopott, a presztízs oda; az iparág szereplése (értsd: a természetre, a társadalomra, a kultúrára, az emberi tudatra gyakorolt közvetett hatása) inkább pironkodásra, mintsem büszkeségre ad okot. Persze a szakma kaméleon természete megkívánja az alkalmazkodást; felismerve az új időknek új dalait, remekül képes ráhangolnia magát a friss nótákra.


Talán nem véletlen, hogy az iparág berkein belül felértékelődött a tükörbenézés, a „szórjunk-hamut-a-fejünkre” típusú önostorozás gesztusa; és nemcsak vállalati, de reklámalkotói/-közreműködői szinten is egyre többen fedeznek fel magukban messianisztikus vonásokat, hogy aztán belekortyolva napindító lattéjukba (növényi tejjel, újrahasznosított papírpohárban!), határozott léptekkel a világmegváltás felé vegyék az irányt.

 

Jelen írás ugyanakkor nem a marketing- és reklámipar lelki komplexitásával, khm, pláne nem a lelkiismeretével kíván foglalkozni. Csupán a felszínesség és tájékozatlanság csapdájára szeretném felhívni a figyelmet, mert ahhoz, hogy meg tudjuk változtatni a világot, elsősorban tisztában kell lennünk azzal, hogy mi is történik ebben a világban.

Fredric Jameson amerikai filozófus
Fredric Jameson amerikai filozófus

Elcsépelt felismerés, de szögezzük le az elején: igen, a világnak változásra van szüksége. Hogy ezen változásnak rendszerszinten kell bekövetkeznie, az sem kérdés. Az emberiség politikai, gazdasági és társadalmi működését átható szisztéma, a kapitalizmus újraértelmezése viszont korántsem tűnik gyerekjátéknak.

„Könnyebb elképzelni a világvégét, mint a kapitalizmus végét”,

állapította meg Fredric Jameson amerikai filozófus, és e súlyos kijelentésben alapvetően két gondolat sejlik fel előttünk:

  1. a kapitalizmus oly mélyen beépült a tudatunkba és tudatalattinkba, annyira beleivódott létezésünk szövetébe, hogy sokak számára túl nagy kihívás más rendszert elképzelni helyette, ezért marad a „toldozgatás-foltozgatás”, a „megszerelés” illúziója;

  2. vagy meglódul a képzelet, és jönnek az apokaliptikus víziók (elérhetőségi torzítás: a katasztrófát könnyen el tudjuk képzelni, hiszen a „képek korában” már épp eleget láttunk), és a víziók nyomán felbukkannak a szakértők, akik mélyalkalmazkodással vagy egyéb más varázsfőzettel készülnek az összeomlásra, a túlélésre, a poszthumán korszakra, a satöbbire.

 

Természetesen mindenki azt képzel el, arra készül fel, amit és amire akar. Ugyanakkor érdemes tisztában lenni a helyzettel; fontos róla beszélnünk, fontos róla közösen gondolkodnunk. Felmérni helyünket és szerepünket, cselekvési lehetőségeinket. És kétségtelen: ahhoz, hogy előmozdítsuk (kikényszerítsük?) a változást, szükség van a tudatosságra és a tájékozottságra – és nem is csak a kritikus tömeg részéről.

 

Megkerülhetetlen például, hogy megértsük a vállalati antikapitalizmus (corporate anti-capitalism) ellentmondásos retorikáját. Azt a sajátos jelenséget, amikor egy nagyvállalat bőszen kritizálja a fennálló rendszert, annak negatív hatásait (a konzumerizmust, az egyenlőtlenséget, a környezet pusztítását, és így tovább) mi több, lázadó hangvételű, radikális üzeneteket fogalmaz meg vele szemben, netán cselekvésre, harcos kiállásra is ösztönözve másokat – miközben ő maga kapitalista alapokon működik, és köszöni szépen, remekül profitál belőle.

 

Ezért nem mindegy, milyen vállalatok magatartását és mentalitását tekintjük zsinórmértéknek önmagunk és mások számára. Persze nem vagyunk könnyű helyzetben. Sajnos, a vállalati antikapitalizmus azokra a márkákra is jellemző, amelyeket az iparág előszeretettel tűz lobogójára, a buzgó reklám- és marketingszakember pedig harsányan példálózik velük minden második LinkedIn-posztjában.

 

A következőkben a marketinges konferenciákon leggyakrabban behivatkozott három „csodavállalat”: a Patagonia, az Oatley és a TOMS működésének egy-egy kevésbé ismert aspektusát szeretném felvillantani. Figyelmes olvasóim talán még arra is választ kaphatnak: miért tűnik oly nehéznek a rendszer (igen, az a bizonyos Mark Fisher-i kapitalista realizmus) megreformálása, ha már az „eminensek” tekintetében is komoly kételyek fogalmazhatóak meg a jó szándékú működéssel kapcsolatban.

 

Arccal a purpose felé? [Patagonia]

Yvon Chouinard szereti a természetet, mi több, a környezetvédelem ügye mellett elkötelezett, a kapitalizmussal szemben kritikus üzletember. Pontosabban, annak tűnik. Igaz, 2022-ben egy alapítványnak adományozta a vállalatot/márkát, hogy annak minden jövőbeli bevételét a klímaválság elleni harc ügyének szentelje. Ez önmagában egyedülálló, nemes tett.

ree

Ennek ellenére a Patagonia működése mégiscsak ellentmondásos, és számos kérdést vet fel. Mert bár a szemlélet környezettudatos, a hangvétel fogyasztásellenes, az imázs antikapitalista – de van néhány dolog, amit érdemes szem előtt tartanunk a vállalat kapcsán:

  • nonprofit szervezetté transzformálódásuk közel 800 millió dolláros megtakarítást jelentett az Chouinard családnak (eladás vagy ajándékozás esetén ezt le kellett volna adózniuk; Nick Asbury rámutatott, hogy ezt mennyire okosan tették);

  • a beszállítói vonalon vastag kérdőjelek sorakoznak (Vietnám és Sri Lanka lakói nem kifejezetten emberhez méltó munkakörülények között vesznek részt a termelésben);

  • a szervezet működése ízig-vérig kapitalista (bár a család névlegesen nem tulajdonolja az alapítványt, de a vállalat és márka fölötti hatalmat kizárólag ők gyakorolják);

  • a degrowth állapotát egyelőre nem sikerült még elérniük (2011-ben: 600 M dollár; 2020-ban: 1 milliárd a bevétel).

 

Apropó, „Don't buy this jacket” kampány! Amivel oly sokan, oly sokszor példálóznak. Jóval kevesebben említik meg, hogy a kampány hatására mintegy 30%-kal megnőtt a Patagonia értékesítése. A degrowth szellemiségét propagáló márkától nem furcsa egy konzumerizmus elleni kampány, amely

végül mégiscsak a csúnya konzumerizmust népszerűsíti?

De, az. (Vö.: Mark Fisher hasonló iróniára utalt a Disney Wall-E című animációs filmje kapcsán; a sztori révén a néző megéli a saját antikapitalizmusát, hogy aztán a moziból kisétálva büntetlenül folytathassa a fogyasztást.)

 

Öko-zabhegyezés [Oatley]

Kétségtelen: a zabtejet forgalmazó Oatley újradefiniálta a tej fogalmát, és a kommunikációja is friss, provokatív és kirívó. Ráadásul kellő arcátlansággal kérkedik: hogy mennyire minimalizálja ökológiai lábnyomát, mi több, másokat is erre buzdít.

ree

 Nos, ezzel nem is volna semmi probléma, ha az Oatley nem kommunikálna hamis és félrevezető tényeket önnön ökolábnyomáról. 2022-ben az ASA (Advertising Standards Authority: a brit Önszabályozó Reklámtestület, kb.) már megtalálta őket, és betiltotta a reklámjaikat, mert ötből négy állításukról kiderült: vagy félrevezetők, vagy túlzók, vagy simán csak hamisak voltak.

 

2024-ben egyik befektetője azért perelte be őket, mert fenntarthatósági és üzleti adatok tekintetében hamis állításokat tettek közzé, melyekkel mesterségesen feltornázták részvényeik árfolyamát. Az Oatley inkább a megegyezést választotta: 9,25 millió dolláros kártérítést fizettek a befektetőnek a nagy fenntarthatósági trükk kompenzációjaként.

 

Le a cipővel! [TOMS]

2025-ben a TOMS márkával példálózni épp annyira anakronisztikus, mint Kevin Roberts képével dekorálni a szobánk falát, és minden mondatunkba beleszőni: „lovemarks”. A TOMS jótékonykodásnak maszkírozott BOGO (Buy One, Give One) modelljét ugyanis már 10 évvel ezelőtt is erős kételyek kísérték. Joggal merült fel a kérdés: ha cipőt vásárol magának az ember, és ezáltal – nagyvonalúan, hála a TOMSnak – egy pár cipőt kap egy ugandai gyermek, az valódi segítséget jelent neki? Leszámítva, hogy az ajándéknak mindenki örül, ez csak természetes.

ree

Mára kiderült, a szisztéma nemhogy értelmetlen – de több kára van, mint haszna.

 

  • A helyiek számára nem a cipő hiánya jelenti a legnagyobb gondot; vannak égetőbb problémák is arrafelé. A cipő csupán a „poverty porn” eszköze.

  • A külföldről érkező charity csomagok eltorzítják az adott országok gazdaságát; az ajándékba küldött adományok lenyomják az árakat, és veszélyeztetik a helyi termelők, kézművesek, kereskedők munkáját, megélhetését

  • A TOMS 2019-ben végül feladta a BOGO-modellt, és helyette próbálnak hatékonyabb módját találni a segítségnyújtásnak. Ez persze mit sem változtat azon a tényen, hogy a TOMS márka nem annyira a fejlődő országok gazdaságát támogatja, mint inkább a fejlett világ fogasztóinak lelkiismeretét pátyolgatja.

 

A TOMS működését a „gondoskodó kapitalizmus” (caring capitalism) kifejezéssel írhatjuk le talán a legpontosabban, ami üzletileg a következőt jelenti: 4 dollárért előállítanak egy pár cipőt; 60 dollárért eladják; és további 4 dollárért előállított cipőt adományoznak egy ugandai kissrácnak. Költői kérdés: mi történik a maradék 52 dollárral? Rövid fejszámolás után megállapíthatjuk, hogy a TOMS kétségtelenül gondoskodó vállalatnak tűnik, de alapvetően mégiscsak kapitalista (tőkefelhalmozó, profitmaximalizáló) alapokon ténykedik. Humanitárius érzékenysége, sajnos, nem írja felül a kapitalizmus értékrendjét.


Világunk politikai, gazdasági, társadalmi és mentális állapotja láttán túlzás nélkül megállapíthatjuk: nagy szar van a palacsintában. Kissé könnyedebb, filozofikusabb megfogalmazásban: helyzetünk reménytelen, de nem súlyos. Ám ne essünk kétségbe, mert a felismerés csodákra képes! Új energiákat, új erőket tudunk általa mozgósítani, melyek segítségével valós változásokat érhetünk el a rendszer felépítésében. Ennek egyik érzékelhető jele, hogy a vállalatok (egyre többen, egyre komolyabban) ESG- és egyéb szempontok mentén gondolják újra működésüket; az emberi és természeti környezetre gyakorolt hatásukat; a világban betöltött szerepüket, egyáltalán. Ami szép és jó, dicséretes szándék.

 

De szeretném újfent hangsúlyozni: az érdemi változáshoz elemi ismeretekre van szükség. A bennünket körülvevő világ és összefüggéseinek elfogulatlan megismerésére. A gazdaság, a politika, a társadalom természetének, működésének, dinamikájának feltérképezésére. És persze a saját lehetőségeink és korlátaink felismerésére e világban. (Minő csekélység!) A revelatív tudás és ismeretanyag hiányában viszont nem marad más számunkra, mint a kínos önellentmondásokba gabalyodás és a hangzatos lózungok puffogtatása. És könnyen úgy járhatunk, mint az egyszeri marketinges/ reklámszakértő/ márkatanácsadó/ brand specialista, aki ­– a költővel szólva –: míg balhitekben hitt s tajtékzott téveteg, befonták életét vad kényszerképzetek.”

Balhitek és vad kényszerképzetek árnyékában nincs esély a változásra.

 

Gerety_2021_Redefining Creative Benchmarks without date_Fotor.jpg
raise-the-standard.gif

Iratkozz fel! Most vagy soha.

Megéri: 10%-os kedvezmény jár érte a Reklámtörténet-shopban

RT-anim-small 2.gif
never-read.gif
Reklámtörténet blog nyitóoldal
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

A Reklámtörténet a magyar reklám- és marketinges világ egyedülálló szakmai blogja. Ilyen nincs még egy. Unikum. Kuriózum. Lenyűgözően szerény szingularitás.

E blog 2015-ben alapíttatott azzal a szándékkal, hogy inspirációt, információt, szórakozást és pallérozódást kínáljon minden érdeklődő számára, bepillantást nyújtva a reklámipar és annak határterületeinek sajátos univerzumába. 

Talán az sem véletlen, hogy a Reklámtörténet Magyarország első és egyetlen kiadója, amely reklám- és marketingszakmai könyvek kiadására specializálódott. (Lásd: Reklámtörténet Könyvek)

Fontos disclaimer: a blogon megjelenő cikkek nem a mesterséges intelligencia termékei; önálló és (szándékunk szerint) eredeti gondolatok mentén megalkotott szövegek. Van velük meló.

Hát így állunk. Köszönjük, hogy olvasol bennünket.

© Reklámtörténet, 2025.

#RaiseTheStandard 

bottom of page