top of page

Black Friday, a kereskedelem fekete tintával írt napja

A Black Friday a fogyasztói társadalom ünnepe, vagy éppen a felelőtlen és felesleges költekezés szimbóluma – nézőpont kérdése. Ez az a nap, amikor mindenre ÓRIÁSI KEDVEZMÉNY van. Sőt mi több, már nemcsak Black Friday van, hanem egyenesen Black Friday napok, Black Friday hétvége, Black Friday hét, ésatöbbi, ésatöbbi. De mégis, honnan ered a Black Friday? Ennek jártunk utána.

Először is a Black Friday kifejezésnek eredetileg semmi köze november utolsó vagy negyedik péntekéhez (erről később). A kereskedelemhez se nagyon, illetve de, csak éppen az aranykereskedelemhez és az amerikai aranypiac 1869-es összeomlásához. Két Wall Street-i befektetőnek, bizonyos Jay Gouldnak és Jim Fisknek az a brilliáns ötlete támadt, hogy kormányzati kapcsolataikat kihasználva annyit vásárolnak fel a nemzeti aranykészletből, amennyit csak tudnak, és majd egyszer csak jó áron továbbértékesítik azt. Nos, utólag kiderült, hogy ez nem volt annyira jó ötlet; amikor a konspirációra szeptember 24-én fény derült, a tőzsde gyakorlatilag szabadesésbe kezdett, magával rántva a Wall Street-i bankároktól kezdve az egyszerű farmerekig elég sok mindenkit.


Egy jóval később született elmélet szerint a Black Friday onnan jött, hogy a hálaadás másnapja nagyjából egybeesett azzal, hogy a kereskedők elkezdtek profitot termelni; egészen pontosan az éves bevétel a mínuszból (in the red) átfordult plusszba (into the black) – kiadásokat ugyanis vörös tollal, a bevételeket pedig fekete tollal vezették a könyvelésben.

A hálaadás és a karácsony, két szerelmes pár

Amerikában a karácsonyi szezon hálaadás másnapján indul, a hirdetők már az 1930-as években is aznap jelentették meg első karácsonyi reklámjaikat, volt azonban egy másik összefonódás is. A mai napig népszerű hálaadás napi parádék közül nem egyet általában egy-egy nagyobb kereskedelmi lánc finanszírozott, amolyan névszponzorként.

Például az első Macy's Thanksgiving Day Parade 1924-ben került megrendezésre. Volt itt minden, sok ember, felvonulás, óriási léggömbök – valami olyasmit kell elképzelni, mint a Szellemirtók első részének a végét, életre kelt Habcsókember nélkül.


Nov. 27, 1924: First Macy's Thanksgiving Day Parade | Készítő: New York Daily News Archive | Forrás: NY Daily News via Getty Images | Szerzői jog: 1931/Daily News, L.P. (New York)


És a parádék végén megjelent Santa Claus is, ezzel is jelezve, hogy a karácsony már a spájzban van.


Üzlet és politika, mindig együtt jár

A nagy kereskedelmi láncok a gazdasági világválság és az azt követő recesszió (great depression) okán érdekeltek voltak, hogy a karácsonyi szezon minél hosszabb legyen. Ahhoz senkinek nem volt mersze, hogy felrúgja azt a hallgatólagos megállapodást, mely szerint hálaadás napja előtt nem reklámozunk karácsonyi termékeket és ajánlatokat, ezért más utakat kerestek.

Hálaadás napja hagyományosan mindig november utolsó csütörtöke volt. Egészen 1939 augusztusáig, amikor a kereskedelmi lobbi hatalmas sikert könyvelhetett el:

Franklin D. Roosevelt kezdeményezte, hogy hálaadás napja november negyedik (!) csütörtökére essen – így például 1939-ben egy héttel előbb, már november 24-én kezdődhetett a karácsonyi szezon.

Franklin D. Roosevelt pulykát szeletel 1935-ben, négy évvel azelőtt, hogy megváltoztatta a hálaadás napjának időpontját. Forrás: Franklin D. Roosevelt Library via Digital Library of Georgia


Mindenki örült? Hát nem, a lépés nem aratott osztatlan sikert, a döntés alaposan megosztotta az országot; megannyi gúnyos megjegyzés és kabarétréfa tárgya lett. Kapott is egy külön nevet:

Franksgiving.

Kanyarodjunk vissza a Fekete Péntekre


A manapság a kereskedelemben használatos Black Friday kifejezésnek sem valami pozitív az eredete. Az 1950-es évek Philadelphiájában járunk, ahol hagyományosan minden évben a hálaadást követő szombaton rendezték meg a Hadsereg versus Haditengerészet rögbi meccset, ami azzal járt, hogy a várost rendszerint már előző nap elöntötték a turisták, ezzel jelentős forgalmi káoszt és szmogot okoztak.


A Black Friday kifejezést valójában a philadelphiai rendőrségnek köszönhetjük,

hiszen rendőrök aznap nem vehettek ki szabadnapot, ráadásul gyakran plusz műszakot is be kellett aznap vállalniuk a tömeg és a forgalom miatt. A bolti szarkák és egyéb kétes jellemű alakok is kihasználták a nagy tömeg kínálta lehetőségeket, ami még több fejfájást okozott a helyi rendfenntartó erőknek.


Egy másik nézőpont szerint, pont hogy a boltosok voltak nagy gondban, hiszen

a pénteki napot szinte minden alkalmazott ki akarta venni, aki nem tudta, az nemes egyszerűséggel beteget jelentett,

hogy kiélvezhesse a négynapos hétvége nyújtotta örömöket.

Várjunk csak, de hogyan lesz egy negatív kifejezés pozitív?


Az első kísérlet 1961-ben történt a fentebb említett negatív asszociáció átpozícionálására. Néhány Philadelphiai kereskedő marketing és PR tanácsadók segítségét kérte, és közösen megalkották a "Big Friday" szókapcsolatot. Azonban ennek gyökeret eresztenie az amerikai kultúrában és néplélekben – kedvezmények ide vagy oda – nem sikerült.

Mindeközben viszont a Black Friday kifejezés szépen lassan, de biztosan terjedt. A The New York Times 1975. november 29-én egy cikkében úgy hivatkozik rá, mint a legforgalmasabb nap Philadelphiában, mind kereskedelmi, mint autós forgalom szempontjából.


Nov. 29., 1975 | The New York Times

Végül valamikor az 1980-as években találta fel újra magának a kis- és nagykereskedelem a Black Friday-t.

Ehhez okosan visszanyúltak a már fent taglalt red-to-black koncepcióhoz, és fordították sikeresen az addig negatív értelemben használt kifejezést pozitívvá – magyarán így vált végre a hálaadás másnapja a kereskedelem ünnepévé.

És innentől nem volt megállás

A nyolcvanas évek közepétől a boltok elkezdtek komolyabbnál komolyabb szezonnyitó ajánlatokat hirdetni, és párhuzamosan egyre korábban és korábban nyitni.


Fotó: Rick Egan | Forrás: The Salt Lake Tribune

Míg a kétezres években az áruházak rendszerint 6.00-kor nyitottak, hamarosan megjelentek a reggel 5.00-ás, majd a 4.00-ás nyitás is. 2011-ben sok áruház már éjfélkor kinyitott. 2012-ben (többek közt a Walmart) már előző este 20.00-től várták a vásárlókat. 2013-ban megjelentek a csütörtök délután 17.00-ás nyitások.

Mindez tehát relatíve gyorsan odáig fajult, hogy

egy átlagos amerikai – amennyiben erre késztetést érez – már egyből a pulykavacsora után mehet sorba állni.

A Black Friday jelenség az évek alatt négy napos ünnepé vált, megszületett a Small business Saturday/Sunday, és a Cyber Monday is. Az Amazon 2015-től rendezi meg a nyári Prime Day ünnepet (amit úgy reklámoztak, hogy aznap sokkal nagyobb kedvezményeket adnak, mint Black Friday alkalmából).