Cannes-ból jelentjük! Indul a CannesReport 2022.
Immáron 68. alkalommal kerül megrendezésre a reklámvilág csúcseseménye, a Cannes Lions: The International Festival of Creativity, amit primer magyarsággal csak így fordíthatnánk: Cannes-i Oroszlánok / Nemzetközi Kreativitás Fesztivál (esetleg: a Kreativitás Nemzetközi Fesztiválja). Az elnevezés egyrészt utal az iparági kreatívok felülreprezentáltságára, másrészt a fesztivál ítészeinek deklarált (és maximálisan elvárt) értékelési fókuszára.
Merthát Cannes a reklámszakmában a kreativitás fedőneve. A szakmai zsűri által odaítélt trófea, az a bizonyos „Oroszlános szobor” pedig maga a tárgyiasult, színtiszta kreativitás! Mondják rá: a reklámszakma Oscar-díja. Mit Oscar-díj! Egy bömbölő Nobel-prize! Akinek egy cannes-i Oroszlán csillog a polcán, akinek neve ott virít a certifikáton, az úgy van vele, hogy meghódította a reklámos Himaláját, belépett a kiváltságosok klubjába, ahova csak nagyon keveseknek adnak belépőt – és azoknak se mindig.
Az öndefiníció szerint a cannes-i fesztivál a „kreativitás otthona” (Home of Creativity). A reklámos/marketinges folklór persze több névvel illeti: „a kreativitás epicentruma”; „nemzetközi pávatalálkozó” (Bob Hoffman); „jól szervezett pénznyelő masina”; „globális smúzparti”; „reklámos networking gála” – és igen, lehetne még halmozni a jelzős szerkezeteket, mert ezek mindegyike igaz rá, de még azok is, melyekről sejtelmünk sincsen.
Egyvalami biztos: a Cannes Lions megkerülhetetlen jelensége a reklámiparnak. (Nota bene: nem keverendő össze a Cannes Corporate Media & TV Awards-zal, melyen a vállalati imázst erősítő (corporate) filmek versengenek egy-egy delfines trófeáért. Jelzem: bár a díjkiosztás helyszín ugyanaz, a delfin és az oroszlán között van némi percepciós különbség a szakmában.)
E különös, félbe vágott oroszlános szobor értékét az adja, hogy nem osztogatják ingyen. Évente több tízezer nevező közül kerülnek kiválasztásra a legjobbak, akik alig 2-3%-át teszik ki az összes pályaműnek. Diszkrét eufemizmussal úgy fogalmazhatunk: egy ilyen nyavalyás oroszlánt valójában kurva nehéz megkaparintani. A verseny ádáz, mindenki bevet apait-anyait, hogy nyerjen – és bizony, a szerencsének is óriási szerepe van.
Emlékszünk még a Playstation Mountain című reklámjára? Na, hát pont így lehet egy oroszlánhoz is hozzájutni:
Persze, azokat a – nemcsak megszerezni, de valós súlyuk tekintetében is nehéz – kis bronz-, ezüst- és aranyoroszlánokat, nem beszélve egy-egy kategória legjobbjának járó Grand Prix-ről, egyszer minden reklámos vagy marketinges szívesen tartaná a kezében, még akkor is, ha úgy gyűlöli a cannes-i versengést,
hogy vigyorogva gyújtaná a szakmára a Palais des Festivals mindkét épületét.
De hogy kicsit a múltat is felidézzük (reklámtörténet, értitek): a fesztivál 1954-ben indult útjára, alapvetően a filmvilág cannes-i fesztiválja inspirálta létrejöttét – no meg a reklámkészítői hiúság. Kezdetben még csak Nemzetközi Reklámfilm Fesztiválként (International Advertising Film Festival) került megrendezésre Velencében. A következő évben aztán Monte Carlo, harmadik alkalommal pedig már a franciák Cannes-ja adott otthont az eseménynek. (Érezzük, ugye, mennyire a filmvilág farvizén evickél a történet?) Utána még sokáig hol Velence, hol Cannes között ingáztak a szervezők és a vendégek. 1984-től viszont mindenki megnyugodhatott, mert végleg Cannes lett a házigazdája a reklámos nyári tábornak.
Igaz, Velence masszívan otthagyta nyomát a fesztiválon. A reklámvilág híres-hírhedt oroszlános trófeát ugyanis nem más, mint a Szent Márk téren látható szárnyas oroszlán inspirálta. (A cirka 18 cm széles, 16 cm magas és 10 cm „mély” oroszlán egyébként 2,5–3,5 kg súlyt nyom, kategóriájától függően. Komoly darab. Könnyedén meg lehet vele törni egy kosár diót a karácsonyi bejglihez.)
A fesztivál égisze alatt sokáig csupán reklámfilmek versengtek a Cote d'Azuron. Ám 1992-ben a sajtó- és kültéri reklámok (Press & Outdoor) kategóriája lépett színre, és a Cannes-i Nemzetközi Reklámfilm Fesztivál négy betűvel karcsúbb és kifejezetten reklámorientált lett. Megszületett a Cannes-i Nemzetközi Reklámfesztivál.
Ezt követően felgyorsultak az események, egyre-másra újabb és újabb kategóriákkal kezdett bővülni a rendezvény. A két-három évente bekövetkező "kategória-transzformációt" azonban nemcsak a dinamikusan változó reklámkörnyezet indokolta. A szervezők ugyanis felismerték: minél több, minél képlékenyebb kategóriát találnak ki, annál jobban felszíthatják a hiúság máglyáját. Ha pedig több lehetőséget kínálnak egy-egy oroszlán megnyerésére,
akkor a nevezési díjakból komolyabb összeg gyűlhet össze, és nemcsak szotyira.
Így aztán egyre jöttek az újabb és újabb oroszlánokkal jutalmazott kategóriák: Cyber Lions (1998), Media Lions (1999), Direct Lions (2002), Radio Lions és Titanium Lions (2005), Promo Lions (2006), Design Lions (2008), PR-Lions (2009), Film Craft Lions és a Grand Prix for Good (2010), Creative Effectiveness Lions (2011), Branded Content, Entertainment Lions és Mobile Lions (2012).
2011-ben történt egy újabb "névtranszformáció", ami végképp szélesre tárta Cannes kapuit, hogy mindent és mindenkit keblére ölelhessen, aki csak kreatív. (Vagy annak gondolja magát. Vagy annak gondolják mások.) A Kreativitás Nemzetközi Fesztiválja már nem csupán azt tűzte zászlajára, hogy jutalmazza a reklámvilág legkreatívabb és hatékonyabb megoldásait, hanem hogy összehozza, inspirálja és fejtágítsa a reklám-, marketingkommunikációs szakma – ha úgy tetszik: a kreatív iparágak képviselőit.
Ennek megfelelően idén is rengeteg előadás, workshop, talk-show – neves és kevésbé neves szakemberekkel; ismert és kevéssé ismert színészekkel, celebekkel, satöbbikkel – várja a fesztiválozókat; és persze lesz filmvetítés, non-stop beach party, „networking”, és még ki tudja, mi minden!
Ami a lényeg: másodállásban
a Reklámtörténet is jelen lesz a 2022-es Cannes-i Oroszlános Fesztiválon!
És ha már ott leszünk, akkor figyelünk, jegyzetelünk és dokumentálunk. Felöltjük az idegenvezető gúnyánkat, és mindent megteszünk, hogy mint rendezvényt, élményközpontot, inspirációforrást és reklámos látványpékséget minél jobban megmutassuk olvasóinknak a Cannes Lions 2022-t.
Reméljük, hogy sikerül. Mi több: még tanulhatunk is belőle valamit.
Comments