Elolvasod ezeket a 2021-es marketinges trendeket, és ami utána történik, azt el sem hiszed!
Updated: Jan 9, 2021
Minden évben hatalmas keletje van az elkövetkező évre vonatkozó jóslatoknak, a sikert garantáló trendeket felsoroló blogposztoknak és szakmai-jellegű cikkeknek.
Nem is húznám az időt, egyből a lecsóba csapok és felsorolom az öt legfontosabb marketinges trendet!
Mesterséges intelligencia térnyerése a médiavásárlásban, pontosabban a programmatic vásárlásban - ez jóval pontosabb célzást tesz lehetővé! Artificial Intelligence, Machine learning és társaik... segítségükkel úgy találnak célba az üzenetek, mint egy jól beállított cirkálórakéta!
Az ún. Contextual marketing térnyerése! A megcélzott közönség jellemzőit meg lehet határozni az általuk meglátogatott weboldalak tartalma alapján. Az adott oldal látogatóinak érdeklődésére vonatkozó általános adatok világos kontextust adnak a hirdetőknek arról, hogyan lehet vonzóvá tenni a hirdetéseket ezen látogatók számára! Huhh, ezt az utóbbi két mondatot nem én írtam, szerencsére.
Videók, videók és videók! A mozgóképes tartalom MÉG FONTOSABB lesz!
A "hangos" keresések utat törnek maguknak, köszönhetően az okosotthonos eszközöknek.
A smart TV és az over-the-top hirdetések is egyre nagyobb teret hódítanak! Ez is nagyon érdekes lesz.
No, hirtelen ennyi.
De... a manóba! Elrontottam, hiszen ezek a 2019-es évre szóló trendek voltak!
Gyorsan, nézzük meg, a szakemberek szerint mik lesznek
a 2021-es év trendjei!
Mesterséges intelligencia térnyerése a médiavásárlásban, pontosabban a programmatic vásárlásban - ez jóval pontosabb célzást tesz lehetővé! Artificial Intelligence, Machine learning és társaik... segítségükkel úgy találnak célba az üzenetek, mint egy jól beállított cirkálórakéta!
Mobil és videós hirdetések térnyerése!
Videós bannerek!!!!! A thedrum.com-on elolvashatjuk, hogy azok a display hirdetések, amikben van videó, akár 15%-kal jobb CTR-t érnek el. (Rossz nyelvek szerint ez azt jelenti, hogy 0,46%-os átkattintás helyett akár 0,5%-os is lehet a CTR.)
Personalizált hirdetések!
A brandpoint.com számos szakembert kérdezett meg, szerintünk mi lesz 2021-ben. Ők például azt mondták, hogy több email-marketingre számíthatunk, valamint „újra meg kell ismernünk a fogyasztókat”.
Fantasztikus, hogy ha kicsit beleássuk magunkat a szakmai véleményekbe és jóslatokba, akkor
mennyire sok bullshitbe szaladunk, és mennyire kevés valódi, értékes érdekességet találunk.
Tudjátok, hogy mik voltak a 2015-ös év trendjei?
Elárulom: mobilhirdetések térnyerése, videók térnyerése, marketing automation, email marketing, kontextuális hirdetések.
Nehéz nem észrevenni, hogy ezen trendek egy része egyszerűen a médiamixben lévő összegek átcsoportosítása a hatékonyabb irányokba, aminek felismerése, valljuk be:
egy közepesen olvasott orángutánnak sem okozna nehézséget.
A trendek másik része pedig az éppen aktuális divathullám meglovagolása, annak reményében, hogy mire észreveszik, hogy az egész egy baromság, addigra rengeteg pénzt ki lehessen húzni az ügyfelek zsebéből.
A mémek sosem voltak trendik :(
Ilyen csodálatos trend marad örökre az Augmented Reality és a Virtual Reality. Jó drága dolgok ezek, és mivel sok helyen írják, hogy mennyire trendy és techy és új, ezért mindenki akar vele villogni egy kicsit. Igaz, nagyon kevés olyan (reklámos) alkalmazást tudunk rá, ami valódi hozzáadott értékkel bír – leszámítva a menőzést (ami néha persze indokolt és hasznos is).
Sajnos, már nem emlékszem, hogy hol olvastam azt az eszmefuttatást, ami szerint a közeli jövőben (TREND!!!) megjelennek azok az AR-VR reklámok, ahol a fogyasztó a márka által teremtett világban tud majd mozogni, és ez mennyire jó is lesz.
Szerintem kb. annyira lesz jó, mint a Youtube-videók előtt feltűnő dupla hirdetések, amiktől mindenki visszasírja a legelvetemültebb kereskedelmi tévék reklámblokkjait is. Most őszintén.
Ki a fene akar önként egy totális reklámvilágba belépni?
Persze, ahogy más technikai újdonságoknál is láttuk, az első néhány ilyen típusú reklámkampány hatalmas sikert fog elérni. Mindenki megnézi majd, puszta kíváncsiságból. Aztán rájövünk, hogy ez is csak egy reklám, legyen bármilyen menő is, és szépen elkezdjük elkerülni.
Fura, hogy az elmúlt 10 évben egyetlen trend sem szólt arról:
milyen jó lenne valami érdekes ÖTLETET kitalálni!
Az persze nagyon vicces, hogy 2010-ben azt jósolták, hogy a "less interruption, more value-add" modell lesz a menő. Idézem:
„Véget értek azok a napok, amikor a reklámokat és a marketingüzeneteket kizárólag a vevők figyelmének felkeltése céljából készítik. Az emberek többet várnak a márkáktól és a vállalatoktól (ám kevesebb megszakítást).”
(Susan Gunelius, entrepreneur.com)
Nos, ez jól bejött!
Susan nem tért anno arra ki, hogy mégis, mit fognak csinálni az emberek, ha végképp elegük lesz ebből a csúnya, buta reklámozási stílusból? Semmit, mert nem tudnak védekezni (de legalábbis korlátozottak erre a lehetőségeik), tehát most, 10 évvel később mindennél több megszakítással találkozunk az online térben és mobiltelefonjainkon – cserébe a hozzáadott értéke ezeknek a hirdetéseknek lényegében zéró. Badumm-tss.
2010-es trend volt egyébként a videós tartalmak és a mobilhirdetések térnyerése is. De örök kedvencem marad a 2017 (plusz-mínusz 1-2 év) környékén állandóan trendinek nevezett 3d-nyomtatás kérdésköre is. Hosszas fejtegetéseket olvashattunk arról, hogy „miként fogja a 3d-nyomtatás forradalmasítani a reklámokat...”
Hát miként forradalmasította?
Elárulom: sehogy.
A 3d nyomtatást nem arra találták ki, hogy forradalmasítsa a reklámvilágot. Számos más szektort (formatervezés, űrkutatás, orvostudomány és a többiek) forradalmasított vagy forradalmasíthat. A reklámszakma nem tartozik közéjük.
A 2019-es év egyik legdíjazottabb 3d printelésről szóló reklámkampánya a „Harmless guns” nevet viselte, és ez is arról szólt, hogy a reklámon kívül valami TELJESEN MÁSRA mennyire jó a 3d nyomtatás. Esetünkben pélául kézifegyvereket lehet neten fellelhető tervrajzok alapján nyomtatni. A kampányban a TBWA/Paris kamu tervrajzokkal árasztotta el a netet, hogy aki fegyvert nyomtat, ráfaragjon.
Kamu fegyvert tessék!
Huh, gondolom el is megy a wannabe terrorista kedve egy kamu tervrajz láttán, és fel is adja a tervét. Kis kereséssel arra jutottam, hogy a világon kb. 2 embert öltek meg 3d nyomtatásban készült fegyverrel.
A kampányról így eszünkbe juthat a szakállas vicc, amiben emberünk elmondja, hogy ő velociraptorok vadászatával foglalkozik, mire jön a válasz, hogy ugyebár nincsenek is velociraptorok. „Na, ugye, milyen jól levadászom őket?”, szól a mókás csattanó.
Nos, száz szónak is egy a vége. Az idei évre előirányzott trendek sem különbek a tavalyi vagy tavalyelőttieknél, és én továbbra is azt javaslom, hogy
ne a trendeket kövessük, hanem a józan eszünket.
Perverz vágy, de mi lenne, ha a 2021-es év trendje az ötletes és okos kampányok kitalálása lenne, a médiaköltések és médiás technológiák változása pedig megmaradna médiás – és nem marketinges trendnek.
Comments