top of page

Pelé reklámos leigazolásai

Edson Arantes do Nascimento – alias Pelé – mindent tudott a fociról, és még annál is többet. Életében hősként ünnepelték, nem csoda, hogy a marketingvilág hamar lecsapott rá. Ki ne akarna egy élő legendával, a labdarúgás legnagyobb tehetségével és sztárjával hirdetni? Na, ugye. Jelen posztunkban a „Fekete Gyöngyszem” legismertebb márkamegjelenéseiből mazsoláztunk. (Magyar vonatkozású szereplését most ne bolygassuk; a 2014-es „Pontszerzés Pelé-módra” elnevezésű Tesco-promóciót inkább borítsa a feledés jótékony homálya.)

Hát akkor ezzel le is tudtuk a bemelegítést. Kezdhetjük, spori!

Márkacsapat: PEPSI

A Pepsi kezdte először a popkultúra (film, könnyűzene) és a sport (főleg foci) celebritásaival megtámogatni márkajelenlétét. A „Pepsi-emberek” és a „Pepsi-generáció” szabadságát megéneklő 1974-es reklámfilm-musical pont olyan, mintha a bámulatos Foci Suli (1977) egy-egy képsorát látnánk.


Pelé fut, cselez, fejel, ollózik – aki alaposan figyel, a végén még megtanul focizni is! És közben zeng a háttérben az optimista muzsika a szabadságról, a Pepsi-életérzésről, ami után az embernek kedve támad szénsavas-cukros üdítőitallal csillapítani szomját, de minimum focizni egyet a haverokkal.


Faék egyszerű reklámfilm: láthatjuk benne Pelét lassított felvételen rohanni (ezt legalább le tudjuk utánozni, ha már a cselei nem mennek), talán Rocky loholását is ezek a képsorok ihlették. Ám a packhot a végén ikonikus: gólöröme, ahogy felugrik, jobb karja a magasba lendül, és a kép kimerevedik – klasszikus 70-es évek, így kellett akkor befejezni egy reklámfilmet, szép munka, jár a gól.


ÖNAZONOSSÁG vs. PIRULÁS
1 : 0

Egy következő Pepsi-igazolása során a nóta még mindig a régi, igaz, nő az előadó és új a hangszerelés. De a lényeg még mindig ugyanaz: az életérzés, a Pepsi-generáció. Persze, már nem a pályán, hanem a tengerparton rúgjuk a bőrt, ahogyan a brazil gyerekek csinálják.

Szocioreklám ez a javából.

Együtt vagyunk, brazilok vagyunk, mezítláb vagyunk, isszuk a kólát a naplementében – hát kell-e ennél nagyobb szabadság?


ÖNAZONOSSÁG vs. PIRULÁS
2 : 0

Márkacsapat: ATARI

Ennél az igazolásnál már érezzük a reklámszakember aktív jelenlétét, ahogyan próbált valami helyzetet kreálni, valami látens dramaturgiát. És ehhez nem is csak Pelét, de két másik sportembert, Mario Andrettit és Kareem Abdul Jabbart is aktivizálta a sztorihoz. Nyilván a termék is ezt igényelte: ki-ki a saját sportágának megfelelő Atari-videójátékot teszteli – és jut el a felismerésig, hogy azok mennyire pörölyek. És adjunk teret kicsit a nosztalgiának is: igen, annak idején mi is elájultunk ezektől a játékoktól.


Itt Pelé már nem focizik,

a virtuális térben mímeli a labdarúgást,

hogy mást ne mondjunk: az (ős)metaverzummal kokettál (akkor még senki nem sejtette, 40 év múltán ilyen hülyén hívjuk majd a videójátszást), de már látni rajta a rutint, a reklámszereplésekhez edződött mimikát. A „Fekete Gyöngyszem” már nem úgy csillog.


ÖNAZONOSSÁG vs. PIRULÁS
2 : 1

Márkacsapat: AMEX

Pelé mosolygós és elegáns. Szépen ledarálja a betanult szöveget; egy röpke poénnal még azt is elvarrja, miért nem angolul beszél. Persze a szlogent (Don't leave home without it) mégis kipréselték belőle, a szlogenek végül is erre vannak, sulykoljuk őket, ha kell, akcentussal is.


Egy pillanatra azért mélázzunk el a szövegírás eme bravúrján: a labdarúgó, aki a pályán használja a fejét, utazás során is „használja a fejét” – és a spot végén demonstrálja is, hogyan tudja használni a fejét.


Ehhez képest jópofa a labdahordozó pilóta, aki a háttérben türelmetlenül csekkolja az óráját. Mondjuk, ez se segít sokat a helyzeten.


ÖNAZONOSSÁG vs. PIRULÁS
2 : 2


Márkacsapat: PFIZER (Viagra)

Ilyen, amikor egy celebritás kilép a komfortzónájából, és olyan márkához igazol, amivel akár meg is oszthatja híveit. Pelé különösebben nem foglalkozott vele, mit gondol róla a közvélemény: bevállalta és szerepelt a Pfizer fejtágító kampányában, amely arra hívta fel a férfiak figyelmét, hogy ne szégyenlősködjenek, menjenek orvoshoz, ha merevedési zavarokkal kínlódnak. Jó, de hogy jön ehhez Pelé? Hát úgy, hogy a reklám végén megnyugtatja a férfiakat: „én is orvoshoz mennék, ha merevedési problémám volna”.


Van ebben némi bátorság, hogy a ladbarúgás „legpotensebb” alakja, aki pályafutása alatt több mint 750 gólt rúgott, és majdnem minden meccsen betalált a kapuba bevállalja, hogy „férfiként” lehet, hogy nem fog olyan „potensnak” tűnni. De ez a Viagra pirulás szereplése számomra inkább pirulásra ad okot, különösen a reklámszpot végén megjelenő stadion méretű Pfizer logó miatt. Abban van némi ijesztő, pláne a Covid óta.


ÖNAZONOSSÁG vs. PIRULÁS
2 : 3


Márkacsapat: LOUIS VUITTON

Ez egy míves, Vuitton Lajoshoz méltó, igazán prémium megoldás, ahol sikerült tető alá hozni egy mérkőzést a sportág crème de la crème-jével. Pontosabban: csinálni egy „meta-találkozót” egy patinásnak látszó kocsmában, ahol 150 éves, kézzel faragott csocsófigurákat pörget Pelé és Zidane – a háttérben megfontoltan elhelyezett LV-logós utazótáskák – a bíró pedig ki más lehetne, mint maga az isteni Maradona?


Ezt a három csillagot ilyen konstellációban még nem sikerült együtt látnia egyetlen asztrológusnak sem, úgyhogy ezért mindenképp jár az elismerés.


ÖNAZONOSSÁG vs. PIRULÁS
3 : 3

Külön méltányolnunk kell, hogy szabadidős tevékenységként a csocsót (micsoda felismerés!) választotta az LV marketingosztálya; kétségtelenül hitelesebb kellék, mint egy sakktábla, amely mögé Messit és Ronaldót ültették legutóbb. (Egymásra pakolt bőröndökön sakkozni egy szobában? De tekintsünk el a környezettől – sakkozni?! Ennyi erővel akár egy műtőben is állhatnának, szívsebésznek öltözve, könyékig véresen, és egy nyitott mellkasú páciens lüktető szíve fölött töprenghetnének, hogy mit csináljanak. „Surgery is a state of mind.” Az legalább egy izgalmas kép volna e helyett a -vészieskedés helyett.)