top of page

Kis Magyar Prankográfia: avagy a Szoboszlai-tréfa anatómiája

  • Writer: Levente Kovacs
    Levente Kovacs
  • Apr 14
  • 6 min read

Updated: Jun 15

Mit bánom én, ha utcasarkok rongya, de elkísérjen egész a síromba, idézhetném a költőt (a nyugatost, akinek versei népszerűsítették a Nyugatot), ám ezzel csupán arra szeretnék utalni: engem nem érdekel, hogy ki, honnan nyúlja azt a céda ötletet; teszek rá, hogy már más is megcsinálta (khm); hagyjuk az eredetiség (kreativitás) egyébként is kétes hírű erkölcsiségét, mert a lényeg mégiscsak az, hogy milyen hatással van rám az a bizonyos „utcasarkok rongya” (értsd: comedy műsor, late-night show, videóklip, sorozat – urambocsá' reklám! – amit felcímkézhetünk mint „popkultúra”). És ha már koppintás, akkor van-e olyan jó (netán jobb!), mint az eredeti? Röhögök/sírok rajta? Újra akarom nézni? Mesélni akarok róla másoknak?

Emléke elkísér, netán egész a síromba? 

Hiábavaló hát azt firtatnunk, hogy a legújabb Szoboszlai-reklám (engedtessék meg, hogy így hívjam, hiszen mégiscsak az: reklám) hozott anyagból készült-e, avagy eredeti gondolat; honnan és milyen mértékben inspirálódtak alkotói. Nincs jelentősége. A reklámcsinálás világában az originalitás kérdése alapvetően problematikus, következésképp a topikkal nem érdemes foglalkoznunk, pontosabban: nincs értelme.


Azt viszont már sokkal izgalmasabb – és tanulságosabb! – megvizsgálnunk, vajon a „popkulturális behatás” segítségével megalkotott Telekom-prank miért rekedt a megyei II. kispadján, miközben az ötletadó Corden-prank Premier League színvonalú megoldás?

Szeretném hangsúlyozni: nem a koppintás a probléma.

Nem az a gond, hogy egy ismert műfajt és alaphelyzetet (kandi kamerás átverés, híres focista, szoborprank) ellesünk, és azt egy márka kommunikációs céljaihoz fésülünk. Ebben nincsen semmi megdöbbentő és felháborító; a reklám parazita műfaj, így működik.


Nagyobb probléma, hogy nem ismerjük fel az eredeti ötlet szerkezetét, dinamikáját, formajegyeit, mi több: dramaturgiai érzéketlenséggel nyúlunk hozzá. Így aztán nem csoda, hogy elvérzünk a megvalósításban.

 

Jelen írásunkban arra próbálunk röviden-hosszan választ találni, hogyhát:

miért múlja felül a Beckham-prank a Szoboszlai-tréfát?

(Vagy inkább: utóbbi miben marad le az előbbi mögött?)



A következő  7 tényező  (úgymint: backstory – szobor – tét – konfliktus – drámai irónia – humor – prankdinamika) segít megértenünk, miért kínál remek szórakozást a Beckham-átverés minden másodperce, és miért kínszenvedés végignézni annak telekomos mutációját.


Nagy levegőt tessék, indul az elemzés!


[1.]

Backstory [kontextus]

Az L.A. Galaxy szobrot készül állítani a klub világsztárja, David Beckham előtt. Kétszer nyertek vele bajnokságot; személye újraírta a Galaxy és az amerikai labdarúgás (soccer) történetét. A szoborállítás (emlékmű) nagy léptékű, erőteljes kontextus. Egy éve készül a nagy mű, Beckham többször is látta már, konzultált a szobrásszal, kifejezte aggodalmát (Figyeljetek rá, ne legyen nagy az álla meg a feneke!) Számára magasan van meghúzva az elvárás-horizont:

nyilván nem mindegy Davidnek, milyen lesz az ő Dávid-szobra.

Joggal ideges és feszült, dolgozik benne egy világsztár egója és hiúsága. Mindeközben teljesen gyanútlan, hiszen szobormustrára a klubjához, autentikus környezetbe hivatalos. (Ha a CBS/Late Night Show stúdiójába hívták volna, talán kigyullad fejében a piros lámpa, hogy valami nem oké...)

 

Ezzel szemben a Telekom-prank kontextusa dramaturgiailag súlytalan. Szoboszlai magyar viszonylatban kétségtelenül nagy sztár (igaz, nem egy Beckham), de mégsem labdarúgó-teljesítményét, hanem szponzorával való együttműködését készül megünnepelni. Ráadásul a Telekom székházában. Tudja jól, hogy üzleti partnere (nem a klubja!) „valami ajándékkal” készül. Miért izgulna? Elváráshorizontja ennek megfelelően alacsony (Kapok valami corporate faszságot, oszt hazagurulok a Lambóval. Profi leszek, lehaknizom, ha már felvettem érte a zsét.) 



[2.]
A szobor [emlékmű vs. műalkotás]

Beckham szobra bizarr, nevetségesen torz alkotás; előnytelenül mutatja a legendát (nagy áll, bandzsa szemek, három kócos fog, nagy fenék, hosszú karok – oké, a haja jó, az Davidnek is tetszik). Az ilyen jellegű reprezentáció a névadó dicsőségét és nagyságát hivatott példázni, ezért elvárás vele szemben a modellel való hasonlatosság. Beckham aggodalma érthető és jogos: ez a szobor egy karikatúra, nem pedig emlékmű.

Beckham műemlék feje
Beckham műemlék feje

Hogy mi Szoboszlai meglepetése? Idézem: egy „kortárs művészeti alkotás”. Lássuk be: egy műalkotás ábrázolásmódja (különösen, de nem feltétlenül: ha „kortárs”), nem kell, hogy kövesse az emlékművekre jellemző (tradicionálisan figuratív) valóságreprezentációt. Így aztán a modellel való hasonlatosságot dőreség volna számonkérni rajta, nemde? Mondhatnánk úgy is:

ajándék műalkotásnak ne nézd az orcát.

Ilyen értelemben a mű Szoboszlaira nézve nem lehet sértő vagy megalázó. Pláne, hogy a végén kiderül, mégcsak nem is kizárólag őt ábrázolja (kissé hervasztóan jellegtelen, klisé karikatúraként), hanem egyfajta fenntarthatósági (értsd: vállalati) „üzenetet” hordoz.

Szoboszlai műalkotás feje
Szoboszlai műalkotás feje

[3.]

A tét

A Beckham-szobor a stadion előtt, közterületen kerül kiállításra, elég nagy méretben, elég sokáig. (Illetve: azóta ki is került.) Hétről hétre szurkolók ezrei látják. De az igazi nyomás: átrepül a Beckham-család (anya, apa, feleség), hogy saját szemükkel lássák. Micsoda blamázs, ha szarul sikerül!

Beckham az LA Galaxy stadionja előtt
Beckham az LA Galaxy stadionja előtt

Mi lesz Szoboszlai szobrával? Kicsit áll majd a Telekom székház (!) előtt, úszik egyet a Dunán augusztus 20-án, majd hazaviheti Domi, és oda teszi, ahova akarja. Pfff, nagy dolog.

Szoborlai (sic!) a Telekom székháznál
Szoborlai (sic!) a Telekom székháznál

 

[4.]

A konfliktus

A tét nagyságából adódóan Beckham drámai konfliktust él át (ha nem is az antik drámák hőseihez hasonlót...) Saját önképe kerül összetűzésbe a külvilág értékítéletével. Diszkrét „gaslighting” áldozata, amitől megreccsen valóságképe, és kicsúszik lába alól a talaj, mert nem érti, mi történik vele. Hogyan lehet, hogy rajongója nem tudja, hol focizott? Hogy „David”, nem pedig „Dave” a neve? Hogy amit a többiek a legjobb pillanatainak tartanak, azok számára inkább szégyenletes megmozdulások? És hát a legnagyobb gyomros: senki nem látja, hogy a róla készült szobor mennyire ciki? Hogy micsoda szakadék választja el a valódi Beckhamet annak reprezentációjától?


Szoboszlai számára nem létezik ilyen konfliktus. (Külső és belső imázs nem feszül egymásnak.) Nem lehet elvárása a szoborral szemben, hiszen nem is tudja, hogy mit kap. Az ábrázolás csak annyira sértheti, mint egy róla készült karikatúra a Hócipőben. A legnagyobb feszültség, amit ebben a helyzetben megélhet,

hogy azon izgul, ne lopják el a kocsiját a Telekom székháza elől.

Külön érdekessége a szituációnak, hogy valójában nem Szoboszlai háborodik fel a szobor láttán, hanem beépített spanja, aki őt elkísérte a jeles eseményre (és akinek nem tudom a nevét:) Vegyük észre: Szoboszlai csupán statisztál ehhez az eseményhez; valódi, személyes érintettsége nincsen.


Míg Beckham reakciója dramaturgiailag indokolt és érthető, ezért őszinte és hiteles, addig Szoboszlai „kiakadása” – valódi konfliktus híján – érthetetlen és indokolatlan, ezért joggal tűnik számunkra súlytalannak, erőltetettnek és hamisnak.



[5.]

Drámai irónia

A feszültség és az izgalom fenntartásának jól bevált, gyakran alkalmazott narratív eszköze a drámai irónia: amikor a néző (olvasó) több információ birtokában van, mint a film (regény) adott szereplője. (Tévés formátumok épültek erre a dramaturgiai technikára, pl.: a Columbo-sorozat. A néző az első pillanattól fogva tud mindent, amit a hadnagy próbál kideríteni. Az izgalom tárgya: hogyan rakja össze Columbo az információmorzsákat és jut el a gyilkosig.)


A Beckham-prank feszültségét a drámai irónia biztosítja. Mi nézők már az elején tudjuk, hogy a szobor szándékosan „el van baltázva”, mégpedig úgy és olyan mértékben, hogy az Beckhamnek fájjon – ő persze erről mit sem sejt. Következésképp izgalommal várjuk a lassan, de biztosan közelgő véget: a leleplezés pillanatát, és tudni akarjuk, az áldozat hogyan reagál az átverésre.


A Telekom-verzióban Szoboszlaival együtt éljük át a „szoboravatást”; a drámai irónia (és persze: a tét és a konfliktus) híján a történetmesélés lapos, kevésbé feszültséggel teli, ami nem igazán fokozza a nézői izgalmat és várakozást. A „sztori” derék módon unalomba is fullad, elég hamar.



[6.]

A humor

Egy ilyen átverés legfőbb sajátossága: a humor. Pontosabban: hogy ne csak azoknak legyen mulatságos, akik ott voltak személyesen, hanem azoknak is, akik az erről készült felvételt megnézik. A Beckham-prank számos poénnal lepte meg a nézőt:

  • az elbaltázott szobor viccesen nézett ki;

  • a beépített rajongó remekül játszotta szerepét;

  • a „Beckham legjobb pillanatai” videó mulatságos.

Végül, de nem utolsósorban: maga Beckham is vicces! A spontán megszólalásai, a reakciói, a jelenléte.


Ezzel szemben azt kell mondanunk, hogy a Szoboszlai-tréfában, sajnos,

  • a szobor/műalkotás nem néz ki viccesen;

  • a beépített emberek nem szolgálják a humort;

  • a szereplők száját nem hagyja el egyetlen tréfás mondat sem;

És Szoboszlainak sincs olyan megszólalása, reakciója, ami mosolyt csalna az arcra,

netán érdemes volna rá emlékezni.


[7.]

A prank dinamikája

A Corden-tréfa egy remekül megkonstruált, dramaturgiailag építkező, komplex szivatás. Corden stábja patikamérlegen kimért „kúpokat” nyom be hősünknek; nézőként pedig percről perce lekövetjük kínlódását, és elégedetten röhögünk rajta, hogyan tipornak bele egyre jobban szegény Beckham lelkébe. Előbb egy ártatlan tárgyi tévedés („Man City”); aztán egy személyes inzultus („Dave”); aztán az inkompetencia videója (kínos pillanatok a pályán); majd a főattrakció: a béna szobor. A prank nyílegyenesen halad a csúcspont felé, Cordenék újabb és újabb lapáttal tesznek rá a hülyeségre, Beckham pedig egyre jobban kezd kiborulni. És a megoldás/feloldás is zseniális: targoncával „véletlenül” feldöntik a szobrot, ripityára törik. Színre lép a „cselszövő”, Corden leleplezi az átverést. Beckham őszintén megkönnyebbül, mindenki boldog.  


A Telekom-prank épp ezt a dinamikát, ezt a jól felépített dramaturgiát felejti ki a sztoriból. Ha az átverés „csúcsa” a szobor – akkor utána mi értelme beballagni egy raktárba, és szembesíteni a hőst egy félresikerült ajándék bögrével? Már nem fokozza a drámát, teljesen súlytalan epizód. Ráadásul a feloldás is suta: begurul a menedzser egy rolleren – és az ő nyakába borul a hős, nagy kacagással. Akkor most az átverést ki is szervezte? Szoboszlai menedzsere, akitől aztán egy elektromos rollert kap vigaszdíjul? A Telekom pedig a helyszínt adta hozzá és a szobor csupán melléktermék? Kicsit fura a lezárás, nincs egyértelmű feloldása és magyarázata a helyzetnek – és ezen a végén megérkező narrátor és a kereskedelmi üzenet („telótuning”) sem sokat segít, sőt. Kiderül: a „prank” valójában egy T-reklám. (Félve kérdem: vajon ki lett itt most átverve, Szoboszlai vagy a nézők?)



[Összefoglaló]

Bevallom, én jobban örültem volna, ha sikerül tisztességesen lenyúlni az inspirációként szolgáló late-night show popkulturális jelenségének minden elemét. Merthogy az sem olyan könnyű, sőt! Mindenki jobban járt volna, ha a stáb, a kreatívcsapat, a marketingosztály nem azon görcsölt volna, hogyan maszatolja el a James Corden-műsorral való hasonlatosságot, hanem azon, hogy minél hűebben lekoppintsa az eredetit!

Igen, akár kockáról kockára lekövetve a Beckham-pranket.

És akkor senkit nem érdekelt volna, honnan jött az inspiráció, mi több, az alkotók is elkerülhették volna a kínos magyarázkodást.


Mi pedig nem éreztük volna magunkat átverve, mert kaptunk volna egy átgondolt, remekül megkoreografált, mulatságos celeb-égetést, ami határozottan felvidította volna ezt a humortalan, futballtalan és öltözőszagú, erősen tuningolásra váró hazai pályát.



Gerety_2021_Redefining Creative Benchmarks without date_Fotor.jpg
raise-the-standard.gif

Iratkozz fel! Most vagy soha.

Megéri: 10%-os kedvezmény jár érte a Reklámtörténet-shopban

RT-anim-small 2.gif
never-read.gif
Reklámtörténet blog nyitóoldal
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

A Reklámtörténet a magyar reklám- és marketinges világ egyedülálló szakmai blogja. Ilyen nincs még egy. Unikum. Kuriózum. Lenyűgözően szerény szingularitás.

E blog 2015-ben alapíttatott azzal a szándékkal, hogy inspirációt, információt, szórakozást és pallérozódást kínáljon minden érdeklődő számára, bepillantást nyújtva a reklámipar és annak határterületeinek sajátos univerzumába. 

Talán az sem véletlen, hogy a Reklámtörténet Magyarország első és egyetlen kiadója, amely reklám- és marketingszakmai könyvek kiadására specializálódott. (Lásd: Reklámtörténet Könyvek)

Fontos disclaimer: a blogon megjelenő cikkek nem a mesterséges intelligencia termékei; önálló és (szándékunk szerint) eredeti gondolatok mentén megalkotott szövegek. Van velük meló.

Hát így állunk. Köszönjük, hogy olvasol bennünket.

© Reklámtörténet, 2025.

#RaiseTheStandard 

bottom of page